کپی درجه یک مهران مدیری در برنامه دورهمی

کپی درجه یک مهران مدیری در برنامه دورهمی

بسیاری از کاربران و تعدادی از رسانه‌ها به مهران مدیری و اعتراف به کپی برداری دورهمی تاخته اند. بیشتر آن‌ها مدعی اند که مهران مدیری با پول کلانی که از صداوسیما در یافت کرده، باید خلاقیت به خرج می‌داد. اما حالا مغرورانه در برابر دوربین می‌ایستد و از کپی برداری برنامه اش می‌گوید. در این رابطه روزنامه جوان نیز در گزارشی تحت عنوان «جای خلاقیت در برنامه‌سازی کجاست؟» به انتقاد از مهران مدیری و کپی برداری جز به جز دورهمی از روی نمونه خارجی پرداخته است.

کد خبر : ۹۴۷۸۳
بازدید : ۵۱۹۹
ماجرای مهران مدیری و کپی درجه یک دورهمی
فرادید | مهران مدیری که تاکنون ۴ فصل از برنامه دورهمی را ساخته است، حالا در آغاز پخش پنجمین فصل از این برنامه گفته که دورهمی کپی است، آن هم کپی درجه یک. او در حالی به کپی بودن برنامه اش اعتراف کرده که از همان فصل اول مسئله کپی کاری دورهمی از برنامه هندی شب‌های طنز با کاپیل مطرح شده بود. اما حالا با اذعان مدیری به این موضوع، او با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها روبرو شده است.

به گزارش فرادید؛ شب‌های گذشته بود که با آغاز فصل پنجم برنامه-مسابقه دورهمی، مهران مدیری برابر دوربین برنامه قرار گفت و به تشریح فصل جدید دورهمی پرداخت. حرف‌هایی که شاید خود او نیز فکرش را نمی‌کرد که با چنین بازتاب و واکنشی روبرو شود.

او در نخستین قسمت فصل پنجم دورهمی گفت که هر برنامه‌ای مثل تاک‌شو، مثل مسابقه و … یک نمونه اصلی دارد، بقیه کپی‌اند. یعنی یک کشوری یک اصل می‌سازد بقیه کشور‌ها از آن کپی می‌کنند. این برنامه هم کپی است. جزء به جزء آن کپی است. سعی کرده‌ایم خیلی خوب کپی کنیم، کپی درجه یک داشته باشیم، این مهم است و کپی هم باید درجه یک باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که فصل جدید دور همی نسخه کپی برداری شده از نمونه آمریکایی آن است. در واقع نسخه اصلی بخش ربات برداشتی از مجموعه مسابقه «سامورایی ذهنی» یا «Mental Samurai» ساخته شبکه FOX است.
توضیح مهران مدیری درباره کپی برداری دورهمی از روی نمونه خارجی
مسابقه سامورایی ذهنی که "راب لو" بازیگر سریال «بال غربی» اجرای آن را برعهده دارد از مارچ ۲۰۱۹ در این شبکه پخش شده و پخش فصل دومش به دلیل شیوع کرونا به می‌سال ۲۰۲۱ موکول شده است.

البته فصل‌های پیشین برنامه دورهمی هم کپی برداری از برنامه‌های دیگر بود. در فصل نخست دورهمی از برنامه پر مخاطب هندی زبان به اسم «شب‌های طنز با کاپیل / Comedy nights with Kapil» کپی برداری شد. البته در فصل اول همه چیز کپی برداری از برنامه اصلی بود و خلاقیتی از سوی برنامه ساز ارائه نشد. به شکلی که علاوه بر ساختار برنامه و جزیی‌ترین اجزای صحنه حتی میز مهران مدیری و نشستن در بین جمعیت در دورهمی و در نظر گرفتن جایگاه اختصاصی برای او نیز کپی از این برنامه هندی بود.

واکنش‌ها به کپی کاری مهران مدیری در دورهمی

این اولین بار نیست که رسانه‌ها و کاربران به کپی بودن برنامه دورهمی واکنش نشان می‌دهند. در واقع سابقه این واکنش‌ها به همان فصل نخست برنامه دورهمی برمی گردد. اما در آن زمان مهران مدیری بدون توجه به انتقاد‌ها به کار خود ادامه داد. اما حالا پس از ساخت پنج فصل از این برنامه، او به کپی کاری خود در این برنامه اعتراف کرده است.

بسیاری از کاربران و تعدادی از رسانه‌ها به مهران مدیری و اعتراف به کپی برداری دورهمی تاخته اند. بیشتر آن‌ها مدعی اند که مهران مدیری با پول کلانی که از صداوسیما در یافت کرده، باید خلاقیت به خرج می‌داد. اما حالا مغرورانه در برابر دوربین می‌ایستد و از کپی برداری برنامه اش می‌گوید.

در این رابطه روزنامه جوان نیز در گزارشی تحت عنوان «جای خلاقیت در برنامه‌سازی کجاست؟» به انتقاد از مهران مدیری و کپی برداری جز به جز دورهمی از روی نمونه خارجی پرداخته است.

عصر ایران هم در این راستا نوشت: «در این چند سال مدیران تلویزیون و برنامه‌سازان دورهمی در این باره عمدتا سکوت اختیار کرده و غیر از مواردی معدود هیچ‌گاه نه به این مسائل جوابی دادند و نه قبول کردند برنامۀ آن‌ها کپی است. حال از شروع فصل ۵ خودشان اعلام کرده‌اند برنامه کپی است، حتی منتی هم بر سر مخاطب گذاشته‌اند: کپی درجه یکی انجام داده‌ایم!»

دسته دیگری از کاربران نیز معتقدند که به جای پخش ۵ فصل دورهمی مهران مدیری، صداسیما باید به افراد خلاق و ایده پرداز میدان بدهد. بخشی از کاربران می‌گویند که آنتن شبکه نسیم منحصرا در اختیار مهران مدیری و رامبد جوان قرار گرفته است.
مرجان فاطمی، خبرنگار حوزه سینما و تلویزیون روزنامه هفت صبح در این رابطه نوشت: «اکثر مسابقه‌هایی که چند سال اخیر روی آنتن رفته کپی از روی یک الگوی خارجی هستند. سوال اینجاست که یعنی برنامه‌سازان ایرانی هیچ‌گونه خلاقیتی در طراحی یک مسابقه ندارند که مو به مو سراغ کپی‌برداری می‌روند و تازه از این کپی کردن هم خوشحالند؟»

البته در مقابل گروهی از کاربران هم معتقدند که سری جدید دورهمی با وجود کپی برداری از نمونه خارجی باز هم برای مخاطب جذابیت دارد.
ماجرای مهران مدیری و کپی درجه یک دورهمی

برنامه آمریکایی سامورایی ذهنی با اجرای "راب لو"

رسانه ملی و برنامه‌های کپی شده!

گرچه مهران مدیری اولین نفری است که به کپی بودن برنامه اش از روی نمونه خارجی اعتراف می‌کند. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکثر برنامه‌ها و مسابقات اخیر تلویزیون از روی برنامه خارجی کپی شده اند. پیش از این برنامه عصر جدید احسان علیخانی با واکنش رسانه‌ها و کاربران روبرو شده بود.

در واقع ساختار عصر جدید جز به جز از مسابقات استعدادیابی آمریکاز گات تلنت گرفته شده بود و داوری آن را امین حیایی، آریا عظیمی نژاد، رویا نونهالی و بشیر حسینی برعهده داشتند.

پیش از آن هم برنامه اعجوبه‌ها با اجرای مهران غفوریان متهم به کپی کاری شده بود. منتقدان معتقد بودند که اعجوبه‌ها یک کپی دست چندم از برنامه آمریکایی کله گنده‌های کوچک با اجرای استیو هاروی است.

البته همین چند ماه قبل هم انتقاداتی به کپی بودن برنامه "سیم آخر" رضا رشیدپور وارد شد که این مسابقه از روی یک مسابقه تلویزیونی در کانال ۱۲ اسراییل ساخته شده است. البته علاوه بر واکنش کاربران ایرانی، روزنامه تایمز اسراییل نیز به این موضوع انتقاد کرد.

این مسابقه با نام Boom در سال ۲۰۱۴ از کانال ۱۲ تلویزیون اسراییل پخش شده و برنامه بسیار پرطرفداری بوده است، اما در جواب رشید پور با لحنی طعنه آمیز به این نظر‌ها و انتقادات واکنش نشان داد و گفت: «در هفته گذشته مطالبی رو چسبوندن به برنامه ما، اطلاعات شون ناقص بود. من الان تکمیل می‌کنم. همین چند ساعت پیش، پرسش‌ها رو هم از اون ور آوردن. سه چهار نفر بودن با عینک آفتابی، یکی دو تا کیف سامسونت، آوردن سوال‌ها رو دادن، گفتن واو به واو همینا رو می‌خونید. پول‌هاشون رو گرفتن و رفتن. چون ما با شما چیز پنهانی نداریم، گفتیم همینم بگیم که بدونید، سوال‌ها هم از اون ور اومده، همه از اون ور».
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید