تعادل بورس با وزنه رکود؟!

تعادل بورس با وزنه رکود؟!

در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با افت ۳۲/ ۰‌درصدی همراه شد، از ۳۰۷ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۵۶ سهم (۲/ ۱۸ درصد) مثبت بود و در مقابل ۲۱۹ سهم (۳/ ۷۱ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند.

کد خبر : ۹۴۸۱۶
بازدید : ۲۸۳۴

نیمه نخست معاملات بورس در روز یکشنبه همچون روز‌های گذشته با افت شاخص همراه بود، اما در آغاز نیمه دوم به تدریج از سرعت نزول شاخص کاسته شد و کلیت بازار به سمت بهبود پیش‌رفت. بازگشت دسته‌جمعی نماد‌های سیمانی پس از افشای اطلاعات نوع الف و اعلام افزایش نرخ سیمان فله به سبزپوشی بخش زیادی از نماد‌های این گروه انجامید.

همچنین پذیرش سیمان در بورس کالا و امید به خروج کامل از نظام قیمت‌گذاری دستوری، آینده روشنی را پیش‌روی این صنعت قرار داده است.

نماد‌های خودرویی نیز روز گذشته با تغییر لیدر‌های سنتی این گروه و بروز تقاضای محسوس در این لیدر‌ها بر عرضه‌ها غلبه کرده و ضمن ثبت رشد روزانه این نماد‌ها توانستند بر بهبود معاملات این گروه و سایر گروه‌ها از جمله برخی نماد‌های گروه فلزات اساسی نیز موثر واقع شوند.

روز شنبه ارسال سیگنال‌هایی از خروج سه فرد و دو شرکت مرتبط با نفت ایران از لیست تحریم‌ها در پایان هفته گذشته توانست بازار ارز را تحت‌تاثیر قرار دهد. هرچند که از مذاکرات برجامی اخبار مثبتی مخابره می‌شود، اما حصول زودهنگام این مهم دور از انتظار است.
موضوعی که پس از انتشار سخنان عراقچی درخصوص امکان‌پذیر نبودن توافق در هفته‌جاری، شاهد بازگشت دلار به کانال ۲۴ هزار تومان بودیم. رشد قیمت این اسکناس آمریکایی هر چند نتوانست بزرگان و شاخص‌کل را سبز کند، اما به شکل قابل‌توجهی از فشار عرضه‌ها کاست.
شاید مهم‌ترین مشخصه این روز‌های بورس که آن را از بازار یک سال گذشته متمایز می‌کند، کاهش قابل‌توجه رفتار‌های هیجانی است.
همین که با بروز هر محرکی به یکباره هجوم برای تشکیل صف خرید یا فروش رخ نمی‌دهد و فعالیت معامله‌گران با طمانینه اتفاق می‌افتد می‌تواند نشان‌دهنده افزایش امید به بازگشت تحلیل در این بازار باشد. روز گذشته با وجود افزایش تقاضا در میانه بازار و حتی جدا‌شدن برخی نماد‌ها از صف فروش چند هفته‌ای، بازار رفتاری معقول از خود نشان داد و معاملاتی متعادل و روان تا پایان جلسه معاملاتی پیگیری شد.
در این میان با وجود کاهش قرمزپوشی نمادها، تنها از افت بیشتر شاخص جلوگیری شد و این نماگر توان لازم برای سبز شدن نداشت. بر این اساس شاخص‌کل بورس در روز یکشنبه با افت ۳۲/ ۰ درصد در ارتفاع یک میلیون و ۱۴۱ هزار واحد قرار گرفت.
ارزش معاملات خرد سهام نیز در دومین روز هفته با کاهش مواجه شد و یک هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان برآورد شد.

همچنین سهامداران عمده دیروز هم خالص خرید مثبت ۱۷۷ میلیارد تومانی را رقم زدند. دو گروه «بانک و فلزات اساسی» بیش از سایر گروه‌ها مورد توجه سهامداران عمده قرار داشتند. در مقابل حقیقی‌ها دیروز بیش از گذشته تحرکات مثبت از خود نشان دادند. «فنی و مهندسی و دستگاه‌های برقی» در صدر خرید‌های این دسته از سهامداران قرار داشتند.

بی‌توجهی به ابرنوسان‌ها

بورس در یک سال اخیر به دلیل افزایش ضریب نفوذ خود در جامعه و تجربه بزرگ‌ترین صعود و نزول خود در تاریخ فعالیت به نوعی به دغدغه مردم تبدیل شد. مساله‌ای که از نگاه برنامه‌ریزان کاندیدا‌های انتخاباتی نیز دور نماند و با وجود تلاش برگزار‌کنندگان مناظره برای عادی و کمرنگ جلوه‌دادن آن، جای خود را در بین مطالبات مردمی باز کرد.

بر این اساس سه مناظره انتخاباتی در حالی برگزار شد که در بین صحبت‌های کاندیدا‌ها به موضوعاتی پیرامون بورس و سقوط آن نیز پرداخته شد. البته بیان وعده و وعید که خاصیت دوران نامزدی است نیز نه‌تن‌ها در مذاکره بلکه از طریق فضای مجازی و سایر برنامه‌های تلویزیونی نیز در این مدت مطرح شده بود.

یکی از این موارد که تکیه برخی کاندیدا‌ها را برای کمرنگ‌کردن چهره رقبا بیشتر کرد، معرفی مقصر یا مقصران سقوط بورس بود. مساله‌ای که شاید به محبوبیت فردی نینجامد، اما مردم را از رای‌دادن به مقصران احتمالی معرفی‌شده بازمی‌دارد.
این مساله گرچه سوژه پاسکاری مناظره‌ها و تبلیغات انتخاباتی شده است، اما آنچه حائز اهمیت است نگاه صحیح نه فقط به سقوط بورس، بلکه به بروز ابرنوسان این بازار (چه صعودی و چه نزولی) و دلایل این رخداد‌ها است. مساله‌ای که به دلیل عدم‌توجه خطر تکرار را نیز با خود یدک می‌کشد.

بورس یکشنبه از دریچه آمار

در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با افت ۳۲/ ۰‌درصدی همراه شد، از ۳۰۷ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۵۶ سهم (۲/ ۱۸ درصد) مثبت بود و در مقابل ۲۱۹ سهم (۳/ ۷۱ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۱۱ نماد (۴ درصد) صف خریدی به ارزش ۱۷۰ میلیارد تومان تشکیل دادند. اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش در ۱۰۹ نماد بورسی (۳۶ درصد) به ارزش ۱۳۶۲ میلیارد تومان بودیم.

در فرابورس ایران، اما در روزی که آیفکس افت ۱۴/ ۰ درصدی را ثبت کرد، ۱۲۷ نماد معامله شدند که در این میان قیمت پایانی ۲۲ سهم (۳/ ۱۷ درصد) مثبت و ۹۸ سهم (۱/ ۷۷ درصد) منفی بود. در این بازار ۲ نماد (۶/ ۱‌درصد) صف خریدی به ارزش ۴۱۵ میلیون تومان تشکیل دادند، اما ۶۶ نماد (۵۲ درصد) نیز با صف‌فروشی به ارزش ۶۹۴ میلیارد تومان مواجه شدند.
بازار پایه نیز روز گذشته میزبان دادوستد ۸۰ نماد بود. در این میان ۲۶ سهم (۵/ ۳۲ درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد دادوستد ۴۳ سهم (۵۴ درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۱۲ نماد (۱۵ درصد) صف خریدی به ارزش ۲/ ۱۹ میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ۴۳ نماد (۵۴ درصد) با ارزشی بالغ بر ۶۰۴‌میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.
ارزش کل بورس ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید