مجوز مصرف واکسن کووایران برکت صادر شد

مجوز مصرف واکسن کووایران برکت صادر شد

راه دیگری که رفتیم راه سبد کووکس بود. حالا برخی افاضه می‌کنند که فلانی واکسن داشت و نخریدیم، درست نیست. من پوستم از این حرف‌ها کلفت‌تر است، اما این شیوه‌های غیر منصفانه که دل فرماندهان این عملیات بزرگ را در نبردی بی امان خالی کند، صحیح نیست.

کد خبر : ۹۴۸۴۳
بازدید : ۴۳۲۶

واکسن کووایران برکت

وزیر بهداشت از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن ایرانی کرونا (کووایران برکت) خبر داد.

دکتر سعید نمکی در استان مرکزی گفت: امروز می‌خواهم یک خبر خوشی را در این استان بگویم که آن هم اجازه مصرف واکسن ایرانی کووایران برکت است که دیروز صادر شد.

وی گفت: شب‌های زیادی نخوابیدم، اما اکثر شب‌ها از اضطراب بود، اما دیشب از ذوق این نخوابیدم که خدا این مرحمت را کرد که ما قول‌هایی که داده بودیم را عملی کنیم.

صدور مجوز واکسن پاستور؛ بزودی

نمکی در بیست و نهمین آیین پویش ره سلامت در استان مرکزی ادامه داد: درباره واکسن تولید مشترک پاستور و کوبا نیز قرار شد پاستور مدارک را آماده کند و طی هفته آینده اقدام کنیم؛ بنابراین واکسن برکت به مجموعه واکسیناسیون ما می‌پیوندد و پاستور هفته آینده خواهد پیوست.

نمکی در بیست و نهمین آیین پویش ره سلامت در استان مرکزی گفت: این استان به هر حال استانی است که مردی از آن برخاست که تاریخ جهان را متحول کرد و قضاوت این تحول را به تحلیل گران مسائل سیاسی و اجتماعی می‌سپاریم. استان عزیز و بزرگی است و قرب جوار این شهر با بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س) یک وجهه دیگری به این شهر می‌دهد.

وی افزود: اراک به دلیل نزدیکی به قم به عنوان اولین مرکز بیماری و بعد از آن گیلان از همان لحظه‌های اول مورد دغدغه و اضطراب ما در ستاد وزارت بهداشت بود. قبل از ورورد ویروس به کشور و همان اوایلی که در ووهان چین اعلام شد، تمام هم و غم‌مان رصد گردش ویروس در کشور بود. یکی از جا‌هایی که ما نگرانش بودیم، جا‌هایی بود که به کانون‌های اولیه بیماری نزدیک بود.
مانند اراک، کاشان و شهر‌هایی که به قم نزدیک‌تر بودند. من شبانه روز ممتد و طولانی رصد می‌کردم. گاهی حیرت می‌کنم که چگونه شد که شبانه روز ممتد و طولانی نخوابید، اما انرژی کار را خداوند مرحمت کرد. همان زمان در استان یک پزشک متخصص اورژانس مبتلا شده بود که حالش در اینجا بد شده بود و خدا رو شکر این فرد به ما برگشت.

نمکی ادامه داد:روز‌های اول هیچ یک از ما ویروس را نمی‌شناختیم، رفتارش را نمی‌دانستیم و نمی‌دانستیم که با ما چه خواهد کرد.
عزیزان ما در استان مرکزی با هدایت استاندار و همدلی و وفاق سایر دستگاه‌ها و زحمات شبانه روزی کادر بهداشت و درمان نقش آفرینی خوبی کردند و امروز می‌توانیم بگوییم که یکی از استان‌های با نمره بسیار خوب و قابل قبول استان مرکزی است.

وزیر بهداشت گفت: روز‌های سختی بر همه ما گذشت و خدا را شکر می‌کنم که امروز ما علاوه بر اینکه در باتلاق کرونا نماندیم، اقدامات خوبی هم انجام دادیم.
موج چهارم کرونا که یکی از سهمگین‌ترین امواج با ویروس انگلیسی بود و دیدید که در شهر‌هایی در پیشرفته‌ترین کشور‌های دنیا، با مجهزترین زیرساخت‌ها، با خزانه‌های پر و دلار‌ها و پوند فراوان و دروازه‌های باز و بدون تحریم بیماران‌شان پشت در بیمارستان سرگردان شد، اما اینجا به لطف خداوند حتی یک بیمار در پشت در هیچ بیمارستانی سرگردان نشد و از آن افتخارآمیزتر اینکه ما بیمار غیرکرونایی نیازمند به آی سی یو و خدمات ویژه هم نگذاشتیم که سرگردان شود.

کمبود اکسیژن نداریم

نمکی گفت: در یکسال ما بیش از ۴۶۰ اکسیژن‌ساز را به نقاط مختلف کشور بردیم. بیش از ۵۰ درصد از بیمارستان‌های مهم ما کمبود اکسیژن داشتند که البته طبیعی بود.
زیرا در حالت طبیعی یک بیمار نیازمند اکسیژن در دقیقه یک تا پنج لیتر اکسیژن می‌خواهد، اما بیمار مبتلا به کووید در بیرون آی سی یو ۲۵ لیتر اکسیژن در دقیقه و در درون آی سی یو تا ۳۵ لیتر در دقیقه اکسیژن نیاز دارد؛ بنابراین در ابتدا ناگهان با کسری سنگین اکسیژن در بیمارستان‌ها روبرو شدیم، اما در کمتر از یکسال ۴۶۰ اکسیژن ساز به بیمارستان‌های کشور رفت و امروز با افتخار می‌توانم بگویم که چیزی به نام کمبود اکسیژن که نگران‌مان کند در هیچ کجای کشور نداریم.

پخش مستند شنا با دست‌های بسته ازهفته آینده

وی گفت: در سالی که گذشت علی رغم تحریم‌های ظالمانه به دروغ می‌گفتند که دارو و تجهیزات پزشکی را تحریم نکردیم. یک سریال ۱۰ قسمتی که چند روز پیش آغاز کارش کلید خورد برای پخش، به نام شنا با دست‌های بسته که تعبیر من بود در روز‌های اول که همکاران من با دست‌های بسته، اما با چشم‌های باز در اقیانوس بلا شنا کردند؛ ان‌شاءالله پخش آن ازهفته آینده آغاز می‌شود و شما خواهید دید که اسنادی را پیدا کرده‌اند که چقدر قرار بوده به ما در این اپیدمی فشار وارد کنند تا ما فرو بریزیم. البته این آرزو را به گور بردند و خواهند برد که این ملت در برابر این هجمه‌ها و فشار‌ها زانو بزند.

راه اندازی ۱۴هزار تخت بیمارستانی تا مردادماه

وی گفت: در اوج این گرفتاری‌ها و فشار‌ها امسال تا مرداد ماه ۱۴ هزار تخت بیمارستانی راه‌اندازی می‌کنیم که در تاریخ این کشور بی سابقه است. در بهترین شرایط ما سالی ۴۵۰۰تخت اضافه کردیم. همچنین حدود ۱۴۰ دستگاه سی تی اسکن به اقصی نقاط کشور رفت و افتتاح ۱۴۰۰ پروژه بهداشتی دارد تا اواسط تیر به سرانجام می‌رسد.
این رکورد در تاریخ این کشور در روز‌هایی که وضع مالی بهتری داشتیم و کرونا هم نداشتیم، رقم نخورد و این از الطاف الهی برای این سرزمین است.

وزیر بهداشت در بیست و نهمین آیین پویش ره سلامت، ادامه داد: اجازه مصرف واکسن ایرانی دیروز صادر شد. من شب‌های زیادی نخوابیدم که از اضطراب بود، اما دیشب از ذوق این خبر نخوابیدم. ما چند قول به مردم دادیم. اول آنکه قول دادیم نمی‌گذاریم در هیچ شرایطی هیچ بیماری پشت درب بیمارستان‌ها سرگردان شود.
قول دادیم در اوج تحریم نخواهیم گذاشت داروی اساسی به دست مردم نرسد؛ البته ممکن است بعضی وقت‌ها نوساناتی داشتیم، اما ۴۷۵۰ قلم دارو در شرایط سخت تحریم تامین کردیم. گاهی می‌گویم خاک بر فرق من و تمثیل من، پس از فشاری که بر اهل بیت پیامبر در حصر آب آمد، دیگر چنین تحریم سختی بر امتی روا نشد که بر این مملکت روا شد. در این تحریم حتی در یک اتاق عمل به دلیل فقدان داروی بیهوشی عملی کنسل نشد.

آزمایش واکسن‌های خارجی در ایران را قبول نکردیم

وی افزود: از کشور‌ها خواستیم برای ساخت واکسن با ما کار کنند، ذره ذره با آن‌ها پیش رفتیم و وقتی به فاز تحقیقات رسیدند خواستند در ایران تست کنند که گفتیم ما زیر بار نمی‌رویم. بعد کشور‌های منطقه که می‌گویند واکسن زدند، در کلینیکال ترایال واکسن سایر کشور‌ها بودند و ما قبول نکردیم مردم ما تحت آزمایش واکسنی قرار گیرند.
به یک شرط حاضر به همکاری هستیم که بیایید و باهم واکسن بسازیم و تنها کشوری که در انتقال دانش فنی با ما کنار آمد کوبایی‌ها بودند که تازه آن هم فاز یک و دو در کشور خودشان طی شد و فاز سوم را در ایران انجام دادیم.

نمکی ادامه داد: راه دیگری که رفتیم راه سبد کووکس بود. حالا برخی افاضه می‌کنند که فلانی واکسن داشت و نخریدیم، درست نیست. من پوستم از این حرف‌ها کلفت‌تر است، اما این شیوه‌های غیر منصفانه که دل فرماندهان این عملیات بزرگ را در نبردی بی امان خالی کند، صحیح نیست.
من با خدا معامله کردم و این فشار‌ها ذره‌ای بر اراده‌ام اثر نخواهد گذاشت. ما تا دقیقه ۹۰ هرجا که باشیم سربازیم، اما این قضاوت که میلیون‌ها واکسن پشت دروازه‌ها بود و ما نخریدیم درست نیست.

بعضی‌ها واکسن را بر ما قطع کردند

نمکی تاکید کرد: حرکت بزرگ واکسیناسیون در کشور راه افتاد و ناگهان بعضی‌ها واکسن را بر ما قطع کردند. دوستان بر ما قطع کردند، دشمنان که جای خود دارند.
به این دوستان گفتیم چرا قطع کردید؟ گفتند به دلیل شیوع بیماری در کشور خودمان قرار است روزی ۱۵ میلیون واکسیناسیون انجام دهیم و حتی حاضر نشدند از این تعداد در عالم رفاقت، ۵۰ هزار واکسن برای ما بفرستند. چه کسی باید این مطلب را جبران کند به جز تولید داخلی؟

وی افزود: ما مسیر قراداد با بیرونی‌ها را طی کردیم و پیش پرداخت دادیم. مسیر قرارداد با کووکس را طی کردیم و پیش پرداخت هم دادیم. ساز و کار کووکس بسیار ضعیفتر از آن بود که بتواند به هشت کشور دنیا بگوید ۸۵ درصد از واکسن دنیا مال شما نیست و بقیه دنیا هم آدم هستند.
تا امروز از ۱۶میلیون و ۸۰۰ هزار دُزی که قرارداد بستیم تنها مقدار اندکی ارسال شده است. ما از هند واکسن خریدیم، آقای دادستان هند در فرودگاه دستور توقف داد. ۶۰ میلیون دُز واکسن با روس‌ها قرارداد بستیم تا امروز هنوز یک میلیون هم به ما ندادند. البته پول ندادیم و گذاشتیم پول زمان حمل بدهیم. ۲۰ میلیون دُز واکسن از چین قرار بود برسد که حدود ۴ یا ۵ میلیون از آن رسیده است.

راه ۲۰ ساله تولید واکسن را یکساله رفتیم

نمکی تاکید کرد: همزمان به تولید داخل فکر کردیم و در یکسال گذشته دل به دریا زدیم و بر تمام پلتفرم‌های دنیا کار کردیم و خوشبختانه راهی در یکسال رفتیم که باید ۲۰ ساله طی می‌شد و با افتخار می‌گویم واکسنی که در ایران ساخته می‌شود کم عارضه ترین، موثرترین و بی خطر‌ترین واکسنی است که میتوان نام برد.
یک روزی نه در کسوت وزیر بهداشت بلکه در کسوت معلم دانشگاه می‌روم در تلویزیون و می‌گویم این واکسن ایرانی چیست و چه کار‌ها برای آن شد.

توزیع دُزهای آماده واکسن برکت از هفته آینده

وی افزود: دیروز قرار بود واکسن پاستور و واکسن مجموعه برکت مجوز مصرف اضطراری بگیرند که واکسن پاستور یکی دوتا از سند‌های کتبی‌اش کامل نبود و ما هم هیچ فشاری بر کمیته‌های ناظر نگذاشتیم. خدا شاهد است که به شدت آزادانه و کارشناسانه اقدام کردیم.
واکسن پاستور هم قرار شد مدارک را کامل کند و هفته آینده اجازه مصرف اضطراری بگیرد. از هفته آینده دستور توزیع دُز‌های آماده را دادیم. واکسن برکت به مجموعه واکسیناسیون ما می‌پیوندد و مجموعه پاستور هفته آینده می‌پیوندد و واکسن‌های رازی و فخرا هم در آینده نزدیک خواهد پیوست.

آمادگی صادرات واکسن ایرانی از زمستان

نمکی ادامه داد: عزیزانی می‌آیند می‌گویند ما چند ماهه فلان کار را می‌کنیم؛ هرکس بیاید می‌تواند چندماه این کار‌ها را انجام دهد، چون ما زیرساخت‌ها را آماده کردیم و با بود و نبود ما واکسن فرقی نخواهد کرد. تمام جمعیت هدف ملت ایران تا آخر پاییز می‌تواند واکسینه شود.
ظرفیت تولید داخل در این ماه و ماه آینده حدود ۵ یا ۶ میلیون دُز خواهد بود و در ماه‌های بعد تصاعدی تا ۵۰ یا ۶۰ میلیون دُز بالا می‌رود و ما در زمستان آماده صادرات واکسن کووید به کشور‌هایی هستیم که از الان آمدند برای پیش خرید با ما صحبت می‌کنند. از بیرون هم هرچه توانمندی داشته باشیم استفاده می‌کنیم.

وی گفت: تا پایان دولت ان شاءلله گروه‌های آسیب پذیری که قول دادیم شامل جمعیت بالای ۶۰ سال، بیماران خاص و گروه‌های پر ریسک را واکسینه می‌کنیم. تا پایان تیرماه اکثر آن ۱۵ میلیون را واکسینه می‌کنیم و تا نیمه مرداد با برنامه ریزی صورت گرفته و مجموعه واکسن داخلی و خارجی واکسن خواهیم زد.

وی افزود: برای تجهیز بیمارستان خمین همه را مکلف کردم که کار این بیمارستان تا پایان تیرماه باید تمام شود و من دلیل نمی‌شناسم. این خبر بسیار خوش که تخت‌های ویژه این استان دوبرابر شد را برای تمام کشور داشتیم و این دستاورد بزرگ ملی است.

نمکی تاکید کرد: در رابطه با دارو‌های بیماران خاص هرجا نقصانی است من تا فردا برطرف می‌کنم؛ اما متوجه باشید که به تله سودجویانی که تبلیغ برند‌ها را می‌کنند، نیفتید. دارو‌هایی که تولید داخل دارد اجازه ورود نخواهد داشت.
برخی همکاران دارو‌هایی برای بیماران خاص تحویز می‌کنند که مشابه داخلی دارد و، چون می‌دانیم این حرکت یعنی تخریب و له کردن تولید داخل، مقاومت می‌کنیم و خب کنار آن تظاهرات هم داریم، ولی ما ایستادگی می‌کنیم. البته نسبتی از واردات را برای موارد خاص حفظ کردیم.

وی افزود: درمورد بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) من هم آرزو دارم تمام شود و امیدوارم ۲۰۰ میلیارد مورد نیاز هم تامین شود. برای مرکز درمان ناباروری هم امروز دستور می‌دهم اولین گروه متخصصین به آنجا بروند. مشکل دانشکده داروسازی هم برطرف خواهد شد.

واکسیناسیون تسریع می‌شود

نمکی بیان کرد: واکسیناسیون از این هفته تسریع می‌شود و واکسن خارجی هم دارد می‌رسد و از هفته آینده مشکل واکسیناسیون نخواهیم داشت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید