دعوا بر سر اعتبار فوق‌العاده ویژه فرهنگیان در بودجه ۱۴۰۰

دعوا بر سر اعتبار فوق‌العاده ویژه فرهنگیان در بودجه ۱۴۰۰

پس از افزایش انتقاد فرهنگیان به نحوه اعمال فوق العاده ویژه، وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که مکاتباتی را با سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی انجام داده، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.  

کد خبر : ۹۴۸۷۷
بازدید : ۷۲۶۸
دعوا بر سر اعتبار فوق العاده ویژه فرهنگیان در بودجه ۱۴۰۰
فرادید | فرهنگیان نسبت به میزان اعمال فوق العاده ویژه خود اعتراض دارند. آن‌ها معتقدند که وزارت آموزش و پرورش به جای افزایش ۵۰ درصدی فوق العاده ویژه تنها به افزایش ۱۷.۵ درصدی اکتفا کرده است. در این میان وزارت آموزش و پرورش نیز می‌گوید که هیج اعتباری برای افزایش ۵۰ درصد فوق‌العاده ویژه به آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰ تخصیص نیافته است.

به گزارش فرادید؛ وزارت آموزش و پرورش در حالی می‌گوید که اعتباری برای این وزارتخانه تخصیص نیافته که نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه اواخر اردیبهشت ماه در این رابطه گفته بود امتیاز فوق العاده ۵۰ درصد از اواخر سال ۱۳۹۸ از سوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده و آن را اجرا شده می‌دانند.

او گفته که اگر دستگاهی هنوز فصل دهم برای آن اجرا نشده، اعلام کند تا اجرا شود.

پس از این سخنان، بسیاری از فرهنگیان به عملکرد وزارت آموزش و پرورش واکنش نشان دادند. آن‌ها وزارت آموزش و پرورش را به کم کاری متهم کردند و مدعی شدند که مسئولان این وزارتخانه اقدامات و مکاتبات لازم برای اجرای کامل این ماده قانونی را انجام نداده است.

طبق گفته فرهنگیان، فوق العاده ویژه در حال حاضر به شکل میانگین ۹ تا ۲۱ درصد اعمال می‌شود. این در حالی است که در قانون به ۵۰ درصد اشاره شده است.

اما مسئولان وزارت آموزش و پرورش با رد این ادعا گفته‌اند که مطالب طرح شده از سوی نوبخت، با آن چه که فرهنگیان به آن اعتراض دارند، متفاوت است.

ناصر سلیمان زاده، رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش در این رابطه می‌گوید که فوق‌العاده ویژه اصلاً امتیازی نیست که امتیازاتش را ۵۰ درصد افزایش دهیم. فوق‌العاده ویژه مندرج در احکام، درصدی از مبالغ ردیف‌های مندرج در احکام کارگزینی است و به نظرم جناب آقای نوبخت در صحبت‌های خود افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را مد نظر داشته است.

او گفته که فقط تعدادی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها به‌صورت موردی توانسته‌اند با اخذ مجوز این افزایش را اعمال کنند و وضعیت اغلب وزارتخانه‌ها مانند آموزش و پرورش است.

براساس اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش، هیچ گونه اعتباری در خصوص فوق العاده ویژه فرهنگیان، در ردیف‌های بودجه‌ای این وزارتخانه پیش بینی نشده است.

دعوا بر سر اعتبار فوق العاده ویژه فرهنگیان در بودجه ۱۴۰۰
فوق العاده ویژه فرهنگیان سال ۱۴۰۰ به کجا رسید؟

پس از افزایش انتقاد فرهنگیان به نحوه اعمال فوق العاده ویژه، وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که مکاتباتی را با سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی انجام داده، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

البته محسن حاجی میرزایی نیز موضوع اعمال ۹ تا ۲۱ درصدس فوق العاده ویژه به جای سقف ۵۰ درصدی آن را تایید کرده و گفته است که در قانون پیش‌بینی شده فوق العاده ویژه تا سقف ۵۰ درصد می‌تواند پرداخت شود، اما مصوبه‌ای که تاکنون وجود دارد اجازه بین ۹ تا ۲۱ درصد را در جمعیت فرهنگیان داده است. با این وجود از سال گذشته فعال بودیم تا آن را ارتقا دهیم.

در نهایت وزیر آموزش و پرورش روز گذشته اعلام کرد که در صورت تصویب شورای حقوق و دستمزد و هیأت دولت، فوق العاده ویژه معلمان اعمال و به معلمان تعلق خواهد گرفت.

پس از او، کوچکی نژاد، عضو ناظر مجلس در شورای حقوق و دستمزد از موافقت این شورا با فوق العاده ویژه فرهنگیان و کارکنان دولت خبر داد.

او گفته که ۵۰ درصد افزایش فوق العاده شغل فرهنگیان و کارکنان دولت به صورت کامل اعمال نشده است، چرا که سازمان برنامه و بودجه در نامه‌ای اعلام کرده که منابع لازم برای این کار را ندارد.

براساس گفته‌های کوچکی نژاد، قرار بر این شد که شورای حقوق و دستمزد نامه‌ای را به هیئت دولت و شخص رئیس جمهور ابلاغ کند تا منابع ۵۰ درصد افزایش فوق العاده شغل برای فرهنگیان و کارکنان دولت تأمین و اعمال شود و ابلاغیه سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه منابع لازم برای این کار را ندارد، لغو شود.

تاکنون سازمان برنامه و بودجه نسبت به مصوبه امروز شورای حقوق و دستمزد واکنشی نشان نداده است.

با این حال هنوز مشخص نیست که اعتبار لازم برای اجرای فوق العاده ویژه ۵۰ درصدی فرهنگیان در دولت دوازدهم تامین و اعمال می‌شود، یا این موضوع به دولت سیزدهم سپرده خواهد شد.

قانون مدیریت خدمات کشوری درباره فوق العاده ویژه چه می‌گوید؟

براساس آنچه در بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری آمده است؛ انجام فعالیت و وظایف تخصصی و ستادی و تحقیقاتی و حساسیت کار برای حداکثر ۲۵% از مشاغل، در برخی از دستگاه‌های اجرائی تا ۵۰% سقف امتیاز حقوق ثابت و فوق العاده‌های مستمر مذکور در این فصل تعیین می‌گردد.

در این بند همچنین به نکات دیگری هم اشاره شده است.
در ادامه بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری آورده است: به موجب تبصره ماده ۶۸ پرداخت فوق العاده‌های مذکور در بند‌های ۵ و ۶ این ماده یعنی فوق العاده کارایی و عملکرد و فوق العاده مشاغل تخصصی، مشروط به انجام اصلاحات ساختاری، نیروی انسانی، فناوری و واگذاری امور به بخش غیر دولتی و استفاده از منابع حاصل از صرفه جویی‌های به عمل آمده، در سقف اعتبارات مصوب از سال ۱۳۸۷ امکان پذیر می‌باشد و این فوق العاده ها، جزء بدهی منظور نمی‌گردد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید