واکسن برکت ایمنی جمعی ایجاد می‌کند؟

واکسن برکت ایمنی جمعی ایجاد می‌کند؟

برخی از پزشکان و فعالان رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی به عدم شفاف سازی مجریان طرح واکسن برکت و وزارت بهداشت به عنوان متولی صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن انتقاد کرده اند. آن‌ها معتقدند که مجری واکسن تاکنون مقالات علمی مراحل کارآزمایی بالینی این پروژه را منتشر نکرده است؛ بنابراین اعتماد به آن سخت است.

کد خبر : ۹۴۸۸۱
بازدید : ۵۷۹۰
واکسن برکت ایمنی جمعی ایجاد می‌کند؟
فرادید | نمکی، وزیر بهداشت خبر از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن ایرانی برکت داده است. واکنسی که قرار است جای خالی واکسن خارجی در فرایند واکسیناسیون را بگیرد. در این رابطه مسئولان وزارت بهداشت امیدوارند با آغاز تولید میلیونی واکسن برکت از هفته آینده، ایمنی جمعی در کشور ایجاد شود. این در حالی است که رئیس سازمان غذا ودارو می‌گوید که کشور با کمبود مواد اولیه و محیط کشت برای تولید واکسن کرونا مواجه است.

به گزارش فرادید؛ روز‌های گذشته بود که وزیر بهداشت خبر داد که مجوز مصرف اضطراری واکسن ایرانی کووایران برکت صادر شده است. نمکی مدعی است که واکسنی که در ایران ساخته می‌شود کم‌عارضه‌ترین، موثرترین و بی‌خطرترین واکسنی است که می‌توان نام برد.

طبق گفته او، تمام جمعیت هدف ایران تا آخر پاییز واکسینه خواهند شد. البته او نگفته که از ۱۸۰ میلیون دزُ مورد نیاز، چه میزان از واکسن برکت استفاده می‌شود. اما به نظر می‌رسد که سهم عمده واکسیناسیون بر دوش برکت باشد.

براساس پیش بینی وزارت بهداشت، ظرفیت تولید واکسن داخلی در خرداد و تیرماه حدود ۵ یا ۶ میلیون دوز خواهد بود و در ماه‌های بعد تصاعدی تا ۵۰ یا ۶۰ میلیون دوز بالا می‌رود.

البته وزیر بهداشت ادعای صادرات واکسن ایرانی در زمستان سال جاری هم مطرح کرده است. او می‌گوید که آماده صادرات واکسن کووید به کشور‌هایی هستیم که از الان آمدند برای پیش‌خرید با ما صحبت می‌کنند.

در این میان، محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، درباره میزان تولید واکسن برکت در کشور گفته است در خرداد ۱۴۰۰ حدود سه تا سه و نیم میلیون دوز واکسن تولید خواهد شد.

براساس ادعای او، این تعداد واکسن در تیر ۱۴۰۰ به ۱۲ میلیون دوز در ماه می‌رسد و مرداد ۲۰ میلیون و در شهریور نیز ۲۵ تا ۳۰ میلیون دوز واکسن کووایران برکت تولید خواهد شد.

واکسن برکت ایمنی جمعی ایجاد می‌کند؟
واکسن برکت و چالش ایمنی جمعی در ایران

مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند که ایمنی جمعی در ایران با واکسیناسیون ۷۰ درصدی جمعیت محقق می‌شود. جمعیتی که برای واکسیناسیون آن‌ها به ۱۲۰ میلیون دُوز واکسن نیاز است. البته وزارت بهداشت امیدوار است که بیشترین میزان واکسن مورد نیاز ایمنی جمعی را از طریق واکسن برکت تامین کند.

البته در این میان واکسن تولید مشترک ایران و کوبا، رازی و فخرا نیز در مراحل پایانی کارآزمایی قرار دارند. اما به نظر می‌رسد که تکیه وزارت بهداشتی‌ها بیشتر بر واکسن برکت به عنوان نخستین واکسن ایرانی کرونا باشد. در وهله بعد هم احتمالا با پایان یافتن مراحل کارآزمایی دیگر واکسن‌ها همچون رازی و فخرا تا پایان تابستان، آن‌ها نیز به فرایند واکسیناسیون اضافه می‌شوند.

با این وجود وزیر بهداشت ادعای ایمنی جمعی با واکسن برکت و پاستور را تا پاییز سال جاری مطرح کرده است.

در این میان برخی از مسئولان وزارت بهداشت نیز در سخنانی متناقض موضوع کمبود مواد اولیه تولید واکسن و ایمنی جمعی تا پاییز را مطرح کرده اند.

محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو که متولی صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن در این رابطه می‌گوید که شرکت‌های تولید کننده واکسن داخلی به دلیل تحریم‌های ظالمانه با مشکلات بسیار زیادی برای وارد کردن محیط کشت و مواد اولیه روبرو هستند، اما اکنون مواد اولیه ساخت ۳۰ میلیون دز واکسن در کشور وجود دارد.

اما او در ادامه صحبت هایش، بخش قبلی را با ادعای ایمنی جمعی تا پاییز نقض کرده است.

رئیس سازمان غذا و دارو در این رابطه گفته که تا پایان پاییز برآورد ما تهیه ۱۲۰ میلیون دز واکسن برای دستیابی به مرحله ایمنی است تا زمستان آرامی را داشته باشیم و اگر خوشبیانه صحبت کنیم تا پایان پاییز حتی می‌توانیم کل جمعیت کشور را واکسینه کنیم.

واکسن برکت ایمنی جمعی ایجاد می‌کند؟
واکسن برکت ایمنی ایجاد می‌کند؟

گرچه هنوز نتیجه مطالعه علمی مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن برکت منتشر نشده، اما محققان حاضر در این کارآزمایی مدعی اند که ایمنی واکسن برکت پس از مرحله دوم بیش از ۸۰ درصد بوده است. محمدرضا صالحی، مجری مطالعات بالینی واکسن برکت در این رابطه می‌گوید طبق نتایجی که به دست آوردیم این واکسن موفقیت‌آمیز بود و بیش از ۸۰ درصد افرادی را که قبلاً با ویروس در ارتباط نبودند را در برابر انواع خفیف و شدید بیماری ایمن کند.

ایمنی ۸۰ درصدی برکت در مرحله دوم کارآزمایی بالینی، در حالی است که این مطالعات همزمان با شیوع ویروس انگلیسی در زمستان سال انجام شد.

اما حالا با شیوع ویروس هندی و آفریقایی در کشور مشخص نیست که میزان ایمنی ایجاد شده در مرحله سوم به چه میزان بوده است.

در این میان برخی از پزشکان و فعالان رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی به عدم شفاف سازی مجریان طرح واکسن برکت و وزارت بهداشت به عنوان متولی صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن انتقاد کرده اند. آن‌ها معتقدند که مجری واکسن تاکنون مقالات علمی مراحل کارآزمایی بالینی این پروژه را منتشر نکرده است؛ بنابراین اعتماد به آن سخت است.

البته پس از بالاگرفتن انتقادها، مجری مطالعات بالینی واکسن برکت اعلام کرد که نتایج فاز یک به زودی بیرون می‌آید و مقاله آن منتشر می‌شود.

صالحی می‌گوید که بحث اعلام ژورنالی نیاز به ثبت کردن اطلاعاتی به عنوان مقاله، مطالعه آن توسط داور‌ها و ... داردو این فرایند چند ماه طول می‌کشد.

به اعتقاد او، تا چاپ مطالعات علمی ممکن است که افراد زیادی فوت شوند. به همین دلیل نتایج مطالعات را برای متخصصان سازمان غذا و دارو در کشور‌های مختلف می‌برند و این متخصصان نسبت به ارائه مجوز اضطراری تصمیمی می‌گیرند.

مجری مطالعات بالینی واکسن برکت به اعتمادی در میان مردم هم اشاره کرده و گفته است که بی‌اعتمادی فقط مخصوص واکسن برکت نیست و درباره اسپوتنیک و آسترازنیکا هم وجود دارد. این بی‌اعتمادی می‌تواند بخاطر نگرش‌ها، گرایش‌ها و افکار افراد باشد. ما سعی می‌کنیم هرچه زودتر با انتشار داده‌ها اعتماد بیشتری را از هم وطنان مان جذب کنیم.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید