نظر پزشکی قانونی درباره اختلال روانی خرمدین‌ها

نظر پزشکی قانونی درباره اختلال روانی خرمدین‌ها

اکبر و ایران خرمدین علاوه بر قتل دو فرزندشان، متهم به قتل دامادشان نیز هستند؛ اما حالا با صدور نظریه اختلال روانی از سوی پزشکی قانونی، برخی حقوقدانان درباره حکم خرمدین‌ها دچار تردید شده اند.

کد خبر : ۹۴۹۳۵
بازدید : ۵۷۲۶
مسئله عجیب اختلال روانی ایران و اکبر خرمدین!
فرادید | پزشکی قانونی می‌گوید که بررسی پرونده خرمدین‌ها نشان می‌دهد که اکبر خرمدین و همسرش از اختلال روانپزشکی رنج می‌برند، اما نه در آن حد که مسئول جنایاتی که مرتکب شده‌اند، نباشند. این درحالی است که پیش از این پزشکی قانونی پس از معاینات اولیه اعلام کرد که این زوج دچار جنون نیستند و آگاهانه دست به قتل زده اند.

به گزارش فرادید؛ همین یک ماه قبل بود که خبر رسید پدر و مادری فرزندشان را به شکل فجیعی به قتل رسانده اند. کمی بعد مشخص شد که مقتول بابک خرمدین، نویسنده و کارگردان سینما است که توسط پدر و مادرش مثله شده است.

البته در حالی که جامعه در شوک این قتل هولناک بود، اکبر خرمدین اعتراف کرد که داماد و دخترش را هم به همین شیوه به قتل رسانده است.

پس از این اعترافات بود که گمانه‌های در باره مشکلات روانی پدر و مادر خرمدین‌ها شکل گرفت. اما پس از این گمانه ها، ویدیو‌هایی از اعترافات آن‌ها منتشر شد که نشان می‌داد اکبر خرمدین و همسرش حین قتل پسر ۴۷ ساله، دختر ۴۹ ساله و داماد ۵۵ ساله خود در سلامت کامل به سر برده اند.

اکبر خرمدین و همسرش در این اعتراف‌ها بار دیگر از اقدامات هولناک شان ابراز خرسندی کردند و گفتند که اگر به عقب برگردند دوباره مرتکب این قتل‌ها می‌شوند.

پدر خانواده خرمدین در رابطه با قتل فرزندانش در یکی از این ویدیو‌ها می‌گوید: «از هیچ کدام از قتل‌هایی که کردم عذاب وجدان ندارم. کابوسی به سراغم نمی‌آمد، چون احساس گناهی نمی‌کردم.»

مادر بابک خرمدین هم در پاسخ به سوالی درباره اینکه شما بابت این قتل‌ها ناراحت نیستید؟ گفته بود: «اصلا ناراحت نیستم. چون خیلی زجر کشیدم و از دستشان اذیت شدم.»

مسئله عجیب اختلال روانی ایران و اکبر خرمدین!

ایران و اکبر خرمدین اختلال رواند دارند!

پرونده هولناک خانواده خرمدین از همان ابتدای ماجرا مورد تردید و اختلاف روانپزشکان قرار داشت. دراین رابطه پزشکی قانونی اعلام کرد که در بررسی‌های ابتدایی مشخص شده که ایران و اکبر خرمدین دچار جنون و اختلال روانی نیستند. اما بلافاصله، مهدی صابری رئیس بخش معاینات روانپزشکی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد که درباره وضعیت روانی پدر و مادر این خانواده میان کارشناسان این سازمان اختلاف نظر وجود دارد.

او همان زمان به رسانه‌ها گفته بود که کارشناسان پزشکی قانونی معاینه دوم روی این زوج را انجام داده اند، اما همچنان به نتیجه کامل نرسیده اند؛ بنابراین نمی‌توانند نظر قطعی را به دادگاه اعلام کنند.

طبق اعلام پزشکی قانونی، چندین مرحله آزمایش روانی تکمیلی روی این زوج در یکی از دانشگاه‌های تهران انجام شده است.

اما حالا پس از آزمایش‌ها و بررسی‌های مجدد، پزشکی قانونی نظریه نهایی خود را صادر کرده است.

براساس این نظریه اکبر خرمدین (پدر خانواده) اختلال روانپزشکی دارد، اما نه در آن حدی که مسئول اعمالش نباشد. همسرش نیز اختلال روانپزشکی در حد کند ذهنی دارد، اما نه در آن حد که مسئول اعمال خودش نباشد.

پس از صدور نظریه اختلال روانی ایران و اکبر خرمدین برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی از این نظریه انتقاد کرده اند. آن‌ها می‌گویند که صدور چنین نظریه به کاهش جرم آن‌ها کمک می‌کند.

در مقابل برخی نیز به اعتراف‌های پیشین اکبر و ایران خرمدین اشاره کرده و گفته اند که نظریه اختلال روانی نصف و نیمه در رای دادگاه تاثیر چندانی ندارد.

مسئله عجیب اختلال روانی ایران و اکبر خرمدین!
اختلال روانی، حکم خرمدین‌ها را تغییر می‌دهد؟

اکبر و ایران خرمدین علاوه بر قتل دو فرزندشان، متهم به قتل دامادشان نیز هستند؛ بنابراین حقوقدانان می‌گویند که حتی اگر به دلیل قتل فرزندان شان قصاص نشوند، به دلیل قتل داماد، درصورت شکایت ولی دم حکم قصاص صادر می‌شود. اما حالا با صدور نظریه اختلال روانی از سوی پزشکی قانونی، برخی حقوقدانان درباره حکم خرمدین‌ها دچار تردید شده اند.

در این رابطه حسین جواهری، پژوهشگر و کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی می‌گوید که بنابر قانون نمی‌توان به طور کلی اختلال روانی را در کاهش مجازات مجرم بی‌تأثیر دانست. بلکه با توجه به صراحت قانون، زمانی که اختلالات روانی منجر به جنون در فرد شود، این حالت می‌تواند از عوامل رافع مسئولیت کیفری باشد؛ یعنی در صورت احراز جنون مجرم، وی عملا مجازات نخواهد شد.

براساس قانون، اگر شخصی مرتکب عملی شود که در قانون برای آن مجازات در نظر گرفته شده است، اما وی بتواند ثابت کند که در زمان ارتکاب جرم توانایی مشمول یکی از عوامل رافع مسئولیت کیفری مانند جنون بوده است، با وجود اینکه عمل او مجرمانه است؛ مجازات نخواهد شد.

در این میان ماده ۱۴۰ قانون مجازات اسلامی درباره ارتکاب جرم در شرایط جنون تصریح می‌کند: مسئولیت کیفری در حدود، قصاص و تعزیرات تنها زمانی محقق است که فرد حین ارتکاب جرم، عاقل، بالغ و مختار باشد.

در خصوص افرادی که دچار اختلال روانی باشند به طوری که مجنون محسوب شوند نیز به صراحت در ماده ۱۴۹ قانون مجازات اسلامی می‌کند: هرگاه مرتکب در زمان ارتکاب جرم دچار اختلال روانی بوده به نحوی که فاقد اراده یا قوه تمییز باشد مجنون محسوب می‌شود و مسئولیت کیفری ندارد.

با این حال دسته‌ای حقوقدانان معتقدند که اگر دادگاه این گونه تشخیص دهد که هر یک از مرتکبین در هنگام ارتکاب جرم مجنون بوده است، مجازات از وی رفع خواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
  • رضا ارسالی در

    این زن و شوهر در حالت عادی هم اعلام کرده اند که از کرده خود پشیمان نیستند و اگر دوباره برگردند همان کارها را انجام خواهند داد . پس استاند به جنون ادواری ( آنی ) آدرس غلطی است که آگاهانه یا نا آگاهانه مطرح می شود.

  • حجت ایرانی ارسالی در

    عزیز دل طبق نظریه پزشکی قانونی انها دارای اختلال روانی هستند ولی مسول اعمال خود هستند یعنی جنون ندارند واین یعنی اینکه تاثیری روی حکم دادگاه نخواهد داشت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید