جهش ناگهانی قیمت بلیط هواپیما؛ ماجرا چیست؟

جهش ناگهانی قیمت بلیط هواپیما؛ ماجرا چیست؟

جهش قیمت بلیط هواپیما در روز‌های اخیر صدای مسافران را در درآورد. پس از این انتقادها بود که مجلس و دولت مقصر‌های متفاوتی را به عنوان عامل افزایش قیمت‌ها معرفی کردند. در این میان رئیس کمیسیون عمران مجلس تلویحا دولتی ها را مقصر گرانی بلیط هواپیما در روز‌های پایانی دولت دوازدهم معرفی کرده است.  

کد خبر : ۹۵۱۰۴
بازدید : ۵۶۸۰
جهش ناگهانی قیمت بلیط هواپیما؛ ماجرا چیست؟
فرادید | ایرلاین‌ها قیمت بلیط هواپیما در مسیر‌های داخلی را به شکل متوسط ۴۰ درصد افزایش داده اند. این جهش قیمت در حالی است که نرخ‌های جدید بالاتر از سقف نرخ‌نامه مصوب موجود است. با این وجود وزیر راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی با افزایش قیمت از سوی ایرلاین‌ها مخالفتکردند.

به گزارش فرادید؛ بررسی سایت‌های فروش آنلاین بلیط هواپیما نشان می‌دهد که قیمت بلیط مسیر تهران - مشهد تا ۹۳۴ هزار تومان افزایش یافته است. این در شرایطی است که براساس سقف نرخ نامه مصوب در آبان ۹۹، قیمت بلیط در این مسیر ۷۷۱ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده است.

در مسیر تهران - اصفهان نیز قیمت بلیط به ۷۶۵ هزار تومان رسیده است که ۲۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان بالاتر از نرخ مصوب است.

البته افزایش قیمت بلیط هواپیما تنها به این دو خط ختم نمی‌شود. طبق بررسی‌ها افزایش ۴۰ تا ۷۰ درصدی قیمت هواپیما در بیشتر خطوط هوایی اعمال شده است.

اما در این میان روزنامه خراسان نیز در گزارشی نوشت که شرکت‌های هواپیمایی وارش، سپهران، ساها، آتا، تابان، قشم‌ایر، فلای پرشیا، کاسپین، معراج و زاگرس، اقدام به افزایش نرخ بلیت پرواز‌های خود در همه مسیر‌های داخلی کرده‌اند و شرکت‌های هواپیمایی ماهان، آسمان و ایرتور هنوز تغییر نرخی نداشته‌اند.

این جهش قیمت‌ها در حالی است که سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اواسط خرداد ماه گفته بود هیچگونه افزایش قیمتی در سفر‌های هوایی رخ نداده و برنامه‌ای هم برای آن وجود ندارد.

البته ذیبخش این را هم گفته بود که سازمان هواپیمایی با گرانفروشان بلیت هواپیما در پرواز‌های داخلی برخورد می‌کند.

با این حال مسئولان وزارت راه و شهرسازی می‌گویند که تغییر نرخ بلیت هواپیما و قطار در شورا‌های مربوط در ستاد وزارت راه و شهرسازی باید طرح و مصوب شود؛ این در شرایطی است که چنین موضوعی طرح نشده است و مصوبه‌ای نیز صورت نگرفته است.
جهش ناگهانی قیمت بلیط هواپیما؛ ماجرا چیست؟

در جستجوی مقصر افزایش قیمت بلیط هواپیما

جهش قیمت بلیط هواپیما در روز‌های اخیر صدای مسافران را در درآورد. پس از این انتقادها بود که مجلس و دولت مقصر‌های متفاوتی را به عنوان عامل افزایش قیمت‌ها معرفی کردند. در این میان رئیس کمیسیون عمران مجلس تلویحا دولتی ها را مقصر گرانی بلیط هواپیما در روز‌های پایانی دولت دوازدهم معرفی کرده است.

محمدرضا رضایی در این رابطه در توئیترش نوشت: «ابلاغ ناگهانی افزایش ۴۰ درصدی قیمت بلیت پرواز‌های داخلی در اولین ساعات اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری یک بد اخلاقی مشکوک است. کمیسیون عمران با قید فوریت این موضوع را در دستور کار قرار خواهد داد و اجازه نمی‌دهد در روز‌های پایانی دولت تصمیمات خلق الساعه کام هموطنان عزیزمان را تلخ کند.».

اما دولت معتقد است که شرکت‌های هواپیما خودسرانه اقدام به افزایش قیمت بلیط هواپیما در خطوط داخلی کرده اند.

اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در این رابطه گفته که هیچ شرکت هواپیمایی و حمل و نقل ریلی حق افزایش قیمت بلیت را ندارند و با متخلفین برخورد می‌شود.

او همچنین می‌گوید که سازمان هواپیمایی کشوری به شکایات دریافتی در خصوص افزایش نرخ بلیت رسیدگی می‌کند و با شرکت‌های متخلف قطعا برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

در این میان سازمان هواپیمایی کشوری نیز با وزیر راه وشهرسازی هم نظر است. این سازمان اعلام کرده که با افزایش بلیت هواپیما کاملا مخالف است و همه شرکت‌های هواپیمایی باید قیمت‌های فروش را به قیمت مصوب بازگردانند.

جهش ناگهانی قیمت بلیط هواپیما؛ ماجرا چیست؟
داستان پر تکرار گرانی بلیط هواپیما

ماجرای جهش قیمتی بلیط هواپیما در طول یک سال اخیر بار‌ها تکرار شده است. با این وجود به نظر می‌رسد که باز هم این داستان ادامه خواهد داشت. ماجرایی که دولت مقصرش را شرکت‌های هواپیمایی می‌داند. اما ایرلاین‌ها مدعی اند که در طول دوران شیوع کرونا و اعمال قوانین کرونایی در خطوط هوایی زیان این صنعت افزایش یافته است.

از این رو ایرلاین‌ها ۱۴ خرداد سال جاری در نامه‌ای خطاب به نهاد‌های تصمیم گیر درخواست کردند که محدودیت ۶۰ درصدی برای پذیرش مسافر برای پرواز‌های داخلی برداشته شود، چرا که این پروتکل از نگاه ایرلاین‌ها دور از منطق است.

یونس دقیق کیا، رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی در این رابطه گفته بود که عدم لغو محدودیت ۶۰ درصد در سفر‌های هوایی ضرر‌های جبران ناپذیری به شرکت‌های هواپیمایی وارد کرده است.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که در خواست‌های مکرر شرکت‌های هواپیمایی در طول ماه‌های اخیر به نتیجه مانده است. از این رو به نظر می‌رسد که افزایش قیمت بلیط هواپیما جایگزین موقتی برای حذف پروتکل استفاده ۶۰ درصدس از ظرفیت هواپیما‌ها شده است.

البته این اقدام در حالی است که وزارت راه وشهرسازی معتقد است با افزایش سقف نرخ نامه در آبان ماه سال گذشته هزینه کاهش ۴۰ درصدی ظرفیت هواپیما‌ها برای ایرلاین‌ها جبران شده است.

در این رابطه شورای عالی هواپیمایی کشوری در آبان ماه سال گذشته تصویب کرد که شرکت‌های هواپیمایی اجازه دارند نهایتا تا ۱۰ درصد به نرخ پرواز‌های داخلی نسبت به نرخنامه به روز شده در خرداد ماه امسال اضافه کنند.

از طرفی محدودیت حداقل نرخ برای پرواز‌های داخلی نیز برداشته شد و در واقع خبری از دامنه قیمت نیست. این یعنی شرکت‌های هواپیمایی تنها باید سقف قیمت بلیت‌های خود را برای هر مسیر پروازی رعایت کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید