پایانِ هفته تمام‌سبزِ سهام

پایانِ هفته تمام‌سبزِ سهام

بر این اساس شاخص کل بورس پس از ۳۷روز کاری از مرز یک‌میلیون و ۲۰۰هزار واحد عبور کرد و با ثبت رشد ۲/ ۲درصدی روی عدد یک‌میلیون و ۲۱۳هزار واحد متوقف شد. به‌این‌ترتیب بیشترین رشد درصدی شاخص از ۸ خرداد رقم خورد.

کد خبر : ۹۵۲۲۹
بازدید : ۳۹۹۴

بازار سهام شروع سبزی را برای تابستان رقم زده است، به‌طوری‌که در دو روز ابتدایی اولین ماه این فصل شاهد رشد نماگر‌ها و ثبت رکورد‌های متعدد هستیم. این موضوع امید تازه‌ای به سهامداران بخشیده است.

به نظر می‌رسد رکود در بازار‌های موازی و جذابیت قیمت‌ها در سهام بنیادی در کنار چشم‌انداز روشن مذاکرات برجامی، ثبات نسبی بهای ارز و عملکرد مطلوب بازار‌های جهانی؛ همه در کنار هم قدرت خرید سهامداران را تقویت کرده و به رشد نماگر‌ها سرعت بخشیده است.

بر این اساس روز چهارشنبه شاهد پیشروی قیمت‌های کلیه نماد‌ها در دو بازار بورس و فرابورس بودیم. البته در میانه معاملات قدرت تقاضا اندکی تحلیل رفت، اما تقویت آن تا پایان معاملات به سبزپوشی نماگر‌ها منجر شد.
بر این اساس شاخص کل بورس پس از ۳۷روز کاری از مرز یک‌میلیون و ۲۰۰هزار واحد عبور کرد و با ثبت رشد ۲/ ۲درصدی روی عدد یک‌میلیون و ۲۱۳هزار واحد متوقف شد. به‌این‌ترتیب بیشترین رشد درصدی شاخص از ۸ خرداد رقم خورد.
سبزپوشی شاخص کل بورس در تمام روز‌های این هفته جزو نکات جذاب برای سهامداران بود. در مقیاس هفتگی نیز این نماگر بورسی با ثبت رشد ۷/ ۵درصدی بیشترین رشد هفتگی بورس از ۲۷ اسفند۹۹ را داشت. در این بین سه نماد «فولاد»، «فملی» و «کگل» بیشترین اثر را در جهش شاخص کل داشتند.
همگرایی نماگر‌ها که به‌دنبال رشد تقاضا در کلیات بازار سهام صورت گرفت، علاوه بر بزرگان، کوچک‌تر‌های بورسی را نیز تقویت کرد و این امر به رشد حدود یک‌درصدی شاخص کل هموزن منجر شد. به‌این‌ترتیب با پایان‌یافتن معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل هموزن رشد هفتگی ۷/ ۱درصدی را ثبت کرد.
این نماگر بورسی پس از ۱۱هفته سرخ‌پوشی، بالاخره در مقیاس هفتگی سبزپوش شد. در فرابورس ایران نیز به‌مثابه نماگر‌های بورسی شاهد افزایش ۰۸/ ۱درصدی آیفکس بودیم. در این بازار نیز سه نماد «کگهر»، «آریا» و «ذوب» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

بالاترین ارزش دادوستد‌ها در ۱۴۰۰

با بازگشت سهامداران حقیقی به گردونه معاملات و ثبت خالص خرید مثبت ۴۰۳میلیارد تومانی توسط آنان در معاملات روز گذشته، بار دیگر عنان معاملات در دستان حقیقی‌ها قرار گرفت. این رقم بیشترین میزان خالص خرید حقیقی‌ها از ۸خرداد تاکنون بود. این دسته از سهامداران دیروز به خرید سهام از دو گروه «فلزات اساسی» و «چندرشته‌ای صنعتی» توجه بیشتری داشتند.
در مقابل سهام دو گروه «بانک» و «خودرو» در صدر خرید‌های حقوقی‌ها قرار داشت. تداوم خرید‌های سهامداران خرد در کنار رشد ارزش معاملات خرد، خروج بورس از رکود ۱۰ماهه و حرکت به سوی مسیر تعادلی را تضمین خواهد کرد. از طرفی ارزش معاملات خرد بورس رشد قابل‌توجهی را در معاملات روز چهارشنبه ثبت کرد.
بر این اساس در جریان معاملات خرد بورس روز گذشته سهامی به ارزش ۵۳۰۴میلیارد تومان (بیشترین مقدار از تاریخ ۲۶ اسفند۹۹) و در معاملات خرد فرابورس۱۲۵۲میلیارد تومان میان سهامداران جابه‌جا شد. نماد «خساپا» و نماد تازه‌وارد «لطیف» در صدر معاملات خرد بورس و فرابورس قرار داشتند.

بورس چهارشنبه از دریچه آمار

در روزی که شاخص کل بورس تهران با رشد ۲/ ۲درصدی همراه شد، از ۳۳۱نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۲۱۱سهم (۶۴درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۰۴سهم (۴/ ۳۱درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۸۲ نماد (۸درصد) صف خریدی به ارزش ۶۳۳ میلیارد تومان تشکیل دادند، در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش در ۷۰نماد بورسی (۲۱درصد) به ارزش ۹۰۴میلیارد تومان بودیم.

در فرابورس ایران نیز در روزی که آیفکس رشد ۰۸/ ۱درصدی را ثبت کرد، ۱۳۱نماد معامله شدند که در این میان قیمت پایانی ۷۹سهم (۶۰درصد) مثبت و ۵۱سهم (۳۹درصد) منفی بود. در این بازار ۲۷نماد (۲۱درصد) صف خریدی به ارزش ۳/ ۹۰میلیارد تومان تشکیل دادند، ۳۰نماد (۲۳درصد) نیز با صف فروشی به ارزش ۳۹۴میلیارد تومان مواجه شدند. بازار پایه نیز روز گذشته میزبان دادوستد ۱۱۹نماد بود.
در این میان ۳۰سهم (۲۵درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد دادوستد ۷۷سهم (۶۵درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۲۲نماد (۱۸درصد) صف خریدی به ارزش ۶۲میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ۶۷نماد (۵۶درصد) با ارزشی بالغ بر ۷۰۵میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.
ارزش کل بورس ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید