افشاگری جدید علیه احمدی نژاد

افشاگری جدید علیه احمدی نژاد

از هواپیما که پیاده شدیم و در مسیر ایشان (محمود احمدی‌نژاد) به من گفتند این آقای سفیر (محمدجواد ظریف سفیر وقت ایران در سازمان ملل) را عوض کنید...

کد خبر : ۹۵۳۰۸
بازدید : ۵۵۹۳

 احمدی نژاد و متکی

وزیر اسبق امورخارجه در یک برنامه تلویزیونی ناگفته‌هایی درباره اصرار احمدی‌نژاد برای عزل ظریف بیان کرد.

منوچهر متکی در برنامه «دستخط» گفت: اولین سفر ما به نیویورک تقریبا به فاصله کمتر از یک ماه از رای اعتماد در سال ۱۳۸۴ بود. از هواپیما که پیاده شدیم و در مسیر ایشان (محمود احمدی‌نژاد) به من گفتند این آقای سفیر (محمدجواد ظریف سفیر وقت ایران در سازمان ملل) را عوض کنید...

متکی افزود: «من قدری حرف را نشنیده گرفتم، ولی دوباره شب تکرار کردند. گفتم شما می‌دانید اینجا کجاست؟ اینجا سازمان ملل است و یک‌سری کار‌هایی داریم.
فردا و پس‌فردای آن روز که ایشان آنجا بودند اصرار کردند که این اتفاق بیفتد و من گفتم ۴، ۳ نفر از سفرا مانند ۳،۴ نفر از وزرا طبق یک سنتی که در داخل کشور است باید با مقام معظم رهبری چک شوند، از جمله سفیر ما در سوریه، نیویورک و فلان! مثل برخی وزرا که با رهبری چک می‌شود.
باز مُصر شدند که این اتفاق بیفتد. من گفتم شما که این میزان اصرار دارید، چه‌کسی را جای ایشان بیاورم؟ ایشان براساس یک مشاوره‌ای که به او داده شد، کارشناسی را در همان نمایندگی نیویورک به من معرفی کرد که ایشان اولین ماموریت خارج از کشور را داشت و به‌عنوان کارشناس به آنجا آمده بود.»

وزیرخارجه سابق در ادامه اظهار کرد: در هر حال، من با این لفظ که به ایران برگردیم و بررسی کنیم، آمدم و در دفتر مطرح کردم که داستان از این قرار است. طبیعی بود که آن مورد مدنظر ایشان مورد شایسته‌ای نبود، ولی من آرام آرام به فکر افتادم که کسی را در نظر بگیریم و کار آسانی نبود، ولی ایشان (ظریف) تا یک‌سال و نیم در آنجا ماند.»

منوچهر متکی ادامه داد: بسیار جالب است که در همان سفر ملاقاتی که با کوفی عنان (دبیرکل اسبق سازمان ملل) داشتم، وقتی ملاقات تمام شد و من بیرون آمدم، گفت من شنیده‌ام آقای ظریف را می‌خواهید بردارید. ظریف یک‌سال و خرده‌ای بود که آنجا بود و تقریبا غیرمعمول بود که عوض شود.
کوفی عنان گفت اگر کاری با ظریف ندارید ما اینجا با او کار داریم. من مصمم شدم- ممکن بود کوفی عنان هیچ انگیزه‌ای هم نداشت و صرفا از زاویه دیپلمات حرفه‌ای‌بودن ظریف بیان‌کرده بود-، ولی من گفتم کارش داریم!

متکی افزود: بعد از اتمام سه‌سال هم که به ایران بازگشت من در فکر بودم ایشان بتواند در یکی از سازمان‌های بین‌المللی مانند کنفرانس اسلامی به‌عنوان دبیرکل یا مقام دیگری مسوولیت بپذیرد. این راه حفظ نیرو‌های مرتبط با انقلاب است. البته ایشان تا زمانی‌که آنجا بود به‌رغم اینکه بسیاری از مواضع ما را قبول نداشت، اما کاملا تحت‌امر بود.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    حالا مشخص شده که ایشون راست می گفته

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید