کاهش قیمت دلار

کاهش قیمت دلار

افت قیمت دلار در دومین روز هفته موجب شد که سکه امامی نیز در مسیر نزولی قرار بگیرد؛ سکه امامی روز یکشنبه ۵۰هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۰ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان رسید.

کد خبر : ۹۵۳۶۱
بازدید : ۲۸۶۹

 دلار

دومین روز هفته، زمانی برای اصلاح قیمت دلار بود. دلار که روز شنبه تا محدوده ۲۴ هزار و ۵۵۰ تومان پیشروی کرده بود، روز یکشنبه ۱۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. به گفته فعالان، افت قیمت دلار تحت‌تاثیر سه عامل قرار داشت.

از نگاه آن‌ها اولین عامل افزایش عرضه بازارساز ارزی و دومین عامل، سودگیری برخی معامله‌گران از خرید‌های پیشین بود. عامل سومی که قیمت دلار را تحت فشار نزولی قرار داد، کاهش تقاضای حواله‌ای و افت نرخ حواله درهم بود.

افت قیمت دلار در دومین روز هفته موجب شد که سکه امامی نیز در مسیر نزولی قرار بگیرد؛ سکه امامی روز یکشنبه ۵۰هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۰ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان رسید.
با وجود افت قیمت روز یکشنبه، حفظ سطح ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی موجب شد که انتظارات افزایشی در بازار فعال باقی بماند. تحلیلگران فنی باور دارند، فلز گرانبهای داخلی برای اینکه وارد دوران جدید نزولی شود، نیاز دارد که سطح ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را از دست بدهد.

عرضه دلار بالای ۲۴ هزار تومان

به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که زمینه‌ساز افت قیمت دلار در روز یکشنبه شد، عرضه بازارساز ارزی بود. دیروز صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار خود را ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان تعیین کردند که تغییری نسبت به‌روز شنبه نداشت. عرضه دلار دولتی با قیمتی مشابه روز شنبه، در شرایطی که بهای این ارز در بازار آزاد نزولی شده بود، زمینه‌ساز کاهش ورود تقاضای کاذب به بازار شد.
گفته می‌شود که در روز‌های اخیر معامله‌گران تمایل بیشتری پیدا کرده بودند که از فاصله قیمتی بازار آزاد و صرافی‌های بانکی کسب سود کنند و برخی از آن‌ها سعی کرده بودند که از کارت ملی افراد عادی برای خرید ارز دولتی استفاده کنند. گفته می‌شد که تحت‌تاثیر بالا رفتن تمایل معامله‌گران برای خرید ارز از صرافی‌ها، نرخ کرایه کارت ملی برای دلار سهمیه‌ای، با افزایش ۳۰ درصدی، از ۳۰۰ به ۴۰۰ هزار تومان رسید.
کرایه کارت ملی در بازار برای خرید دلار سهمیه‌ای دارنده کارت ملی استفاده می‌شود. بازارساز برای از بین بردن چنین تقاضایی، نیاز داشت که دلار را نزدیک به قیمت بازار آزاد عرضه کند. معامله‌گران در صورتی که فاصله بین قیمت دلار بازار آزاد و صرافی‌های بانکی کاهش پیدا کند، نمی‌توانند اقدام به اجاره کارت ملی افراد عادی کنند.

کاهش تقاضای حواله‌ای

به باور حاضران در بازار، یکی دیگر از عواملی که زمینه‌ساز افت قیمت دلار شد، کاهش تقاضای حواله‌ای بود. نشانه افت تقاضای حواله‌ای، پایین آمدن نرخ حواله درهم بود. دیروز حواله درهم از کانال ۶‌هزار و ۷۰۰ تومان به زیر کشیده شد و وارد کانال ۶ هزار و ۶۰۰ تومانی شد.
نرخ حواله درهم و دلار در بازار داخلی با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و به طور سنتی، کاهش یکی منجر به افت دیگری می‌شود. در کنار این، روز شنبه دلار به یکباره بالای ۴۰۰ تومان رشد را تجربه کرد. از نگاه فعالان، این رشد موجب شد که برخی از معامله‌گران تصمیم بگیرند که از خرید‌های قبلی خود تا حدی کسب سود کنند.
اگر در روز جاری، دلار به بالای سطح ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی بازگردد، ممکن است بار دیگر خریداران با قدرت وارد بازار شوند. با این حال، تا زمانی که دلار زیر ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان است، احتمال افت قیمت تا محدوده ۲۴ هزار و ۲۰۰‌تومان وجود دارد.

به گفته فعالان، عامل تعیین‌کننده برای قیمت دلار، رفتار درهم در روز‌های آتی است. در صورتی که حواله درهم به بالای محدوده ۶ هزار و ۷۰۰‌تومانی برگردد، افزایشی‌های بازار ارز داخلی نیز فعال‌تر خواهند شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید