رکورد شکنی گرما در کانادا

رکورد شکنی گرما در کانادا

کارشناسان می‌گویند اگر چه پدیده گرمایش زمین می‌تواند علت تعدد موج‌های گرما و سرما مانند این یکی شوند، اما اثبات ارتباط مستقیم موج گرمای کنونی در غرب آمریکا و کانادا به گرمایش زمین راحت نیست.

کد خبر : ۹۵۴۰۶
بازدید : ۳۱۳۸
ایستگاه آب
در ونکوور کانادا ایستگاه‌های اسپری آب احداث شده تا عابران بتوانند دمای بدن خود را پایین بیاورند و آبی به سر و صورت بزنند

با ادامه موج گرما در کرانه غربی آمریکا و کانادا، رکورد جدیدی در شهر لیتون به ثبت رسید. این شهر در شمال‌غربی کانادا در روز یکشنبه-۲۷ ژوئن- با ۴۶.۶ درجه سلسیوس گرم‌ترین روز در تاریخ ۸۴ ساله ثبت آمار هواشناسی خود را شاهد بود.

آن طور که هواشناسان می‌گویند استقرار یک جبهه پر فشار بر فراز غرب آمریکا و کانادا، به مانند "در زودپز" موجب پدید آمدن این روز‌ها داغ شده و در بسیاری از مناطق ایالت‌های کالیفرنیا، اورگان و واشنگتن به همراه استان‌های بریتیش کلمبیا و یوکان کانادا رکورد‌های جدید گرما برجای گذاشته است.

دولت هر دو کشور به شهروندان خود درباره خطرناک بودند این موج گرما هشدار داده‌اند و گفته‌اند این وضعیت ممکن است یک هفته طول بکشد.

کارشناسان می‌گویند اگر چه پدیده گرمایش زمین می‌تواند علت تعدد موج‌های گرما و سرما مانند این یکی شوند، اما اثبات ارتباط مستقیم موج گرمای کنونی در غرب آمریکا و کانادا به گرمایش زمین راحت نیست.

نیک میلر، کارشناس هواشناسی بی‌بی‌سی می‌گوید پدیده "سد گرما" در علوم هواشناسی تعریف معینی ندارد، اما بیشتر به وضعیت‌هایی نسبت داده می‌شود که یک جبهه پرفشار جوی بر منطقه جغرافیایی وسیعی مستقر می‌شود و منجر به آسمان صاف و آفتابی و روز‌های داغ می‌شود. در چنین وضعیتی گرما روز به روز افزایش می‌یابد.

این منطقه جغرافیایی اکنون از کالیفرنیا در جنوب غرب آمریکا تا مناطق نزدیک قطب شمال در کانادا را احاطه کرده است.
پناهگاه گرمازدگان
در پورتلند ایالت اورگان پناهگاه‌هایی برای کسانی که گرمازده شده‌اند یا در معرض گرمای شدید قرار گرفته‌اند احداث شده است

در پورتلند در ایالت اورگان، دمای هوا در گرم‌ترین حالت در روز یکشنبه به ۴۳ درجه رسید. به پیشبینی سازمان هواشناسی آمریکا، دمای هوا در این شهر دوشنبه تا ۴۶ درجه افزایش خواهد یافت. در این ایالت مقام‌های محلی با لغو محدودیت پذیرش مشتری در اماکن بزرگ دارای سرمایش مانند سینما‌ها و مراکز خرید، از شهروندان خواسته اند برای خنک نگه داشتن خود به این مکان‌ها مراجعه کنند.

حداکثر دمای هوا در سیاتل در ایالت واشنگتن هم یکشنبه به ۳۸ درجه رسید که بالاترین دمای ثبت شده در این شهر در ماه ژوئن است. پیشبینی می‌شود این رقم دوشنبه به ۴۳ درجه برسد. تقاضای خرید کولر و وسایل سرمایشی افزایش ناگهانی داشته و برخی از رستوران و بار‌ها و حتی استخر‌های شنا به علت گرمای بیش از حد فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

شهر لیتون که رکورد ۴۶.۶ درجه‌ای آن خبر ساز شده در ۲۵۰ کیلومتری شمال ونکوور کانادا قرار دارد و از جمله مناطقی است که معمولا خانه‌هایش نیازی به نصب کولر ندارند.

در بخش‌هایی از ایالت آیداهو و کالیفرنیا هم به شهروندان درباره افزایش شدید دمای هوا هشدار داده شده و بعضی از مسابقات ورزشی لغو شده‌اند. دمای هوا در استان بریتیش کلمبیا به بیشتر از ۴۳ درجه سانتیگراد رسیده و مقام‌های محلی در استان‌های سسکتچوان، آلبرتا و مناطق شمال‌غربی کانادا هم به شهروندان درباره افزایش دما هشدار داده‌اند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید