دوز اول واکسن کرونا، چقدر محافظت ایجاد می‌کند؟

دوز اول واکسن کرونا، چقدر محافظت ایجاد می‌کند؟

تعداد زیادی از مردن اروپا و آمریکا دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند. نوع واکسن ها متبوده است. در این مطلب به میزان عملکرد و تاثیرگذاری دوز اول چهار واکسن شناخته شده در بابر ویروس کووید 19 خواهیم پرداخت

کد خبر : ۹۵۴۴۷
بازدید : ۵۳۰۲
فرادید | بیش از ۱۷۹ میلیون آمریکایی و بیش از ۴۴ میلیون انگلیسی اولین دوز واکسن کرونا را دو بار دریافت کرده اند.

به گزارش فرادید؛ ایالات متحده استفاده واکسن را از واکسن‌های «مُدرنا» و «فایزر» را مجاز دانسته است، در حالی که انگلیس واکسن‌های «فایزر» و «آسترازنکا» که توسط دانشگاه آکسفورد ساخته شده است را مجاز دانسته است. هر دو کشور واکسن «جانسون و جانسون» را که یک دوز است، مجاز دانسته اند.

انگلستان دوز دوم واکسن‌ها را به مدت ۱۲ هفته به تاخیر می‌اندازد تا بتواند اکثر افراد را از دوز اول واکسن بهره‌مند سازد. در ایالات متحده، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه کرده اند که دوز دوم واکسن فایزر ۲۱ روز پس از تزریق اولین دوز و دوز دوم واکسن مدرنا نیز ۲۸ روز پس از اولین دوز برای، با فاصله حداکثر شش هفته باید تزریق شود.

داده‌های مربوط به میزان خوبِ عملکرد واکسن‌ها پس از یک نوبت مشخص نشده است؛ این به تعداد جامعه آماری و زمان اندازه گیری آن بستگی دارد. استفان ایوانز، استاد آمار پزشکی در مدرسه بهداشت و طب گرمسیری لندن و عضو سابق کمیته ایمنی دارو در آژانس دارو‌های اروپا، به Insider کمک کرد تا داده‌ها را تجزیه کند.

ایوانز گفت داده‌ها و آمار‌های سازمان دارو و غذا در این باره، بهترین داده‌های موجود است. این مقدار محافظت از هر واکسن بر اساس داده‌ها این داده‌ها است.

واکسن فایز (Pfizer-BioNTech): حداقل ۸۰ درصد

با دوز اول واکسن کرونا، تا چه میزانی دربرابر این ویروس محافظت می‌شوید؟
طبق اسناد FDA، دوز اول واکسن فایزر ۵۲.۴ درصد در محافظت از COVID-۱۹ با علائم بین دوز اول و دوم موثر بود. اما رقم ۵۲.۴ درصد شامل ۱۱ روز قبل از شروع محافظت بعد از اولین دوز است، بنابراین درصد واقعی می‌تواند بیشتر باشد.

طبق اسناد FDA، ارزش واقعی بین ۲۹.۵ تا ۸۴.۵ درصد است. دامنه گسترده‌ای وجود داشت، زیرا افراد زیادی در این دوره COVID-۱۹ را در آزمایش مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.

دوز اول واکسن فایزر ۱۰۰ ٪ در محافظت در برابر بستری شدن در بیمارستان و مرگ موثر بود. این بر اساس جامعه آماری کوچکی بود - فقط چهار نفر در آزمایش پس از دریافت دارونما به جای واکسن، به COVID-۱۹ شدید مبتلا شدند.

ایوانز گفت که "شواهد کاملاً واضحی" وجود دارد که نشان می‌دهد شما حداقل ۸۰ درصد با تزریق دوز اول واکسن فایزر در برابر کرونا محافظت خواهید شد - و "احتمالاً" این میزان به ۹۰ درصد هم برسد. وی گفت شما نمی‌توانید کاملاً مطمئن باشید که بعد از ۲۱ روز چه اتفاقی می‌افتد، زیرا به طور کامل آزمایش نشده است.

ایوانز گفت که این بر اساس مطالعه کلی وی از داده‌های آزمایش استفاده شده توسط FDA در سند توجیهی قبل از اتکا است.

واکسن مُدرنا (Moderna): حداقل ۸۰ درصد

با دوز اول واکسن کرونا، تا چه میزانی دربرابر این ویروس محافظت می‌شوید؟
واکسن مدرنا ۶۹.۵ درصد در جلوگیری از COVID-۱۹ با علائم بین دوز اول و دوم موثر بوده است. ارزش واقعی بین ۴۳.۵ درصد و ۸۴.۵ درصد یوده است. البته دامنه نسبتاً گسترده‌ای وجود داشت، زیرا تعداد افرادی که در این دوره آزمایشی COVID-۱۹ را گرفتند کم بود.

این رقم ۶۹.۵ درصد شامل ۱۳ روز قبل از شروع حفاظت است، بنابراین درصد واقعی می‌تواند بیشتر باشد.

تعداد کمی از افراد (حدود ۷ درصد) در خود اظهاری مدرنا شرکت کرده بودند که به دلایل نامعلوم دوز دوم خود را دریافت نکردند. برای این گروه، دوز اول حدود ۵۰.۸ درصد در جلوگیری از کرونا (با علائم) تا ۱۴ روز پس از دریافت اولین دوز موثر و حدمد ۹۲.۱ درصد پس از آن موثر بوده است.

مشخص نیست که یک بار تزریق واکسن در برابر بستری شدن در بیمارستان و مرگ به خوبی عمل می‌کند یا خیر، زیرا افراد زیادی دچار ویروس COVID-۱۹ حاد نیستند - دو مورد در گروه واکسن و چهار مورد در گروه دارونما.

ایوانز گفت که شما با تزریق واکسن مدرنا حداقل ۸۰ درصد از محافظت (و احتمالاً بهتر از ۹۰ درصد) علیه COVID-۱۹ با علائم پس از یک بار مصرف به مدت ۲۸ روز را برخوردار خواهید بود. آمار‌ها بعد از ۲۸ روز مشخص نبود، چون آزمایش‌ها صورت نگرفته بود. وی گفت، باز هم این بر اساس خوانش کلی وی از داده‌های FDA بوده است.

واکسن آسترازنکا (AstraZeneca): بیش از ۷۰ درصد

با دوز اول واکسن کرونا، تا چه میزانی دربرابر این ویروس محافظت می‌شوید؟
ایوانز گفت که تشخیص رقم واکسن آسترازنکا دشوارتر است، زیرا آزمایشات مرحله آخر از طرح‌های مختلف مطالعه استفاده می‌کردند و یک مطالعه بزرگ در ایالات متحده در حال انجام بود. FDA همچنین هنوز داده‌های مربوط به واکسن را به همان روشی که برای واکسن‌های دیگر ارائه داده ارائه نکرده است.

با توجه به داده‌های مرحله آزمایشی، مرحله آخر که در Lancet در ۱۹ فوریه منتشر شد، تزریق یک نوبت از واکسن آسترازنکا، ۷۶ درصد در محافظت در برابر COVID-۱۹ با علائم، در پی خواهد داشت. نویسندگان مطالعه همچنین گزارش دادند که یک دوز از این واکسن، ۱۰۰ درصد محافظت در برابر بستری شدن در بیمارستان را به همراه خواهد داشت، اما جامعه آماری آن‌ها کم بوده است.

بر اساس خوانش مطالعات موجود، ایوانز میگوید که اثر تک دوز واکسن آسترازنکا احتمالاً حفاظت حداقل ۷۰ درصد در برابر COVID-۱۹ با علائم در ۹۰ روز اول را به همراه خواهد داشت. وی گفت اطلاعات مربوط به بعد از این بازه زمانی هنوز مشخص نیست.

واکسن جانسون و جانسون (Johnson & Johnson): ۶۶ درصد

با دوز اول واکسن کرونا، تا چه میزانی دربرابر این ویروس محافظت می‌شوید؟
کارایی واکسن بسته به کشور مورد استفاده متفاوت است. در ایالات متحده ۷۲ درصد موثر بوده، اما در آفریقای جنوبی و برزیل به ترتیب ۶۴ و ۶۸ درصد. این کشور‌ها هر دو نوع ویروس کرونا را دارند که می‌تواند تا حدی از تولید پادتن جلوگیری کند.
منبع: ScienceAlert
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید