داستان پر پیچ و خم عرضه خودرو در بورس

داستان پر پیچ و خم عرضه خودرو در بورس

چالش همچنان بر سر قیمت گذاری خودرو است. وزارت صمت و سازمان بورس معتقدند که قیمت گذاری دستوری باید کنار گذاشته شود، اما مجلسی‌ها مخالف این ایده هستند. آن‌ها می‌گویند که این پیشنهاد در دوره‌های قبلی نیز اجرایی شده و با شکست روبه‌رو شده است و راهکاری منطقی نیست.

کد خبر : ۹۵۴۹۳
بازدید : ۳۹۷۳
فرادید | یک دهه است که مصرف کنندگان، قطعه سازان و خودروسازان از وضعیت بازار و صنعت خودرو گلایه می‌کنند. حالا یک سالی که مجلسی‌ها با پیشنهاد طرح ساماندهی بازار خودرو قصد دارند، عرضه خودرو را به بورس کالا واگذار کنند تا مشکلات سه ضلع مثلث بازار حل شود. اما تاکنون این طرح به سرانجام نرسیده است.

به گزارش فرادید؛ مصرف کنندگان خودرو می‌گویند که قیمت‌ها در بازار سر وسامان ندارد و عرضه خودروسازان جوابگوی تقاضا در بازار نیست. در این میان قطعه سازان از عدم پرداخت مطالبات شان گلایه می‌کنند و خودروسازان نیز می‌گویند که با زیان انباشته مواجه هستند. خودرو سازان مقصر اصلی را قیمت گذاری دستوری معرفی می کنند.

از این رو سال گذشته بود که مجلسی‌ها طرح ساماندهی بازار خودرو را کلید زدند. طرحی که بند‌های متعددی دارد، اما مهم‌ترین بند آن عرضه خودرو در بورس است.

مجلسی‌ها معتقدند که با عرضه خودرو در بورس، شفاف سازی بیشتر می‌شود و مشکلات سه طرف بازار هم مرتفع خواهد شد.

اما وزارت صمت همچنان با این طرح مخالف است.

صالحی نیا، معاون وزیر صمت معتقد است که شرایط عرضه خودرو در بورس فراهم نیست.

در این میان برخی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن در این میان می‌گویند که وزارت صمت بدون اینکه پیشنهاد و راهکار خاص و جدیدی برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو ارائه دهد، صرفا با عرضه خودرو در بورس مخالفت کرده و به طرح موضوع آزادسازی قیمت خودرو اکتفا می‌کند.

ماجرای عرضه خودرو در بورس
عرضه خودرو در بورس؛ اختلاف‌ها بر سر چیست؟

مجلسی‌ها برای عرضه خودرو در بورس، فرمول خاصی را پیشنهاد کرده اند، که با مخالفت دیگر طرفین مواجه شده است. براساس این پیشنهاد مقرر شد که تعیین قیمت پایه خودرو‌ها بر عهده شورای رقابت باشد و ما‌به‌التفاوت این قیمت و قیمت کشف شده در بستر بورس، به حسابی غیر از خزانه خودروسازان واریز و صرف مواردی مانند توسعه حمل و نقل و پرداخت تسهیلات به صنایع خودرو و قطعه شود.

اما وزارت صمت و سازمان بورس با این فرمول مخالفت کرده اند.

دهقان‌دهنوی، رئیس سازمان بورس معتقد است که خودرو کالای مناسبی برای ورود به بازار بورس نیست. او همچنین گفته که سازمان بورس با قیمت‌گذاری دستوری خودرو کاملا مخالف است.

در این میان مسئولان وزارت صمت نیز می‌گویند که هنوز وضعیت برای اینکه متقاضیان واقعی خودرو بتوانند در بورس بیایند و شرایط خرید پیدا کنند، مهیا نشده است.

در مقابل روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن در واکنش به مخالفت وزارت صمت گفته که «آن‌ها (وزارت صمت) تنها پیشنهاد آزادسازی قیمت خودرو را مطرح می‌کنند.»

خلاصه اینکه چالش همچنان بر سر قیمت گذاری خودرو است. وزارت صمت و سازمان بورس معتقدند که قیمت گذاری دستوری باید کنار گذاشته شود، اما مجلسی‌ها مخالف این ایده هستند. آن‌ها می‌گویند که این پیشنهاد در دوره‌های قبلی نیز اجرایی شده و با شکست روبه‌رو شده است و راهکاری منطقی نیست.


عرضه خودور در بورس کالا مشکلات را حل می‌کند؟

در حالی که وزارت صمت و مجلس بر سر عرضه خودرو در بورس توافق نظر دارند و تنها اختلاف شان بر سر قیمت گذاری است. اما کارشناسان حوزه خودرو نظرات دیگری دارند. بخشی از این کارشناسان معتقدند که مشکل حوزه خودرو زمانی حل می‌شود که عرضه با تقاضا همخوانی داشته باشد. علاوه بر این مسیر برای حضور خودروسازان خصوصی و واردات خودرو نیز باز باشد، تا بازار رقابتی شود.

علی بخشنده، کارشناس بورس کالا در این رابطه به تجارت نیوز می‌گوید که «اگر عرضه به این شکل باشد و مکفی نباشد و تقاضا تغییری نکند قطعا عرضه خودرو در بورس کالا تاثیری نخواهد داشت و فقط به شکل یک ویترین خواهد بود.»

البته او به فواید عرضه خودرو در بورس هم اشاره کرده و گفته است: «در بازار فعلی که با کمبود عرضه رو به رو هستیم، عرضه خودرو به بورس کالا کمک کننده خواهد بود و شفافیت را به صنعت خودرو برمی‌گرداند.»

در این میان برخی از فعالان حوزه خودرو نیز می‌گویند که بزرگترین مشکل ما این است که بورس کالای ما سازوکاری برای اینکه ۵ هزار خودرو را در روز به اشخاص حقیقی تحویل بدهد ندارد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید