رکوردشکنی افزایش دمای در جنوبگان

رکوردشکنی افزایش دمای در  جنوبگان

پروفسور تالاس در ادامه گفت شبه‌جزیره جنوبگان- بالاترین منطقه شمال غربی نزدیک به آمریکای جنوبی- یکی از مناطق کره زمین است که در ۵۰ سال گذشته با سریع‌ترین روند گرمایش، حدود سه درجه سانتی‌گراد، روبه‌رو بوده است.

کد خبر : ۹۵۵۵۲
بازدید : ۲۸۲۷

دانشمندان برجسته حوزه اقلیمی سازمان ملل متحد ثبت دمای بی‌سابقه در جنوبگان را تایید کرده‌اند.

سازمان هواشناسی جهانی (World Meteorological Organisation) اعلام کرد دمای هوا در منطقه قطب جنوب، یکی از مناطق جهان که با سریع‌ترین روند گرمایش روبه‌رو است، به ۱۸.۳ درجه سانتی‌گراد رسیده است.

دانشمندان آرژانتینی این دما را در ۶ فوریه ۲۰۲۰ در ایستگاه پژوهشی اسپرانزا در شبه‌جزیره جنوبگان ثبت کردند. رکورد پیشین در ۲۴ مارس ۲۰۱۵ با دمای ۱۷.۵ در همین نقطه ثبت شده بود.

سازمان هواشناسی جهانی اندازه‌گیری دستگاه خودکار ایستگاه پژوهشی جزیره سیمور در گالاپاگوس را که دمای جنوبگان در ۹ فوریه ۲۰۲۰ را ۲۰.۷۵ درجه ثبت کرده بود رد کرده است، اما پذیرفته که دمای هوای این منطقه به رقم بی‌سابقه ۱۸.۳ درجه سانتی‌گراد رسیده است.

رکورد گرمایش در منطقه جنوبگان، یعنی تمام یخ‌ها و اراضی واقع در عرض جغرافیایی ۶۰ درجه جنوبی قطب، ۱۹.۸ درجه سانتی‌گراد است که در ژانویه ۱۹۸۲ در جزیره کوچک سیگنی از جزایر جنوبی اورکنی این قاره ثبت شد.

مساحت قطب جنوب ۱۴ میلیون کیلومترمربع و دو برابر مساحت استرالیا است. بنا بر اعلام سازمان هواشناسی جهانی، میانگین دمای سالیانه جنوبگان بین منفی ۱۰ در ساحل تا منفی ۶۰ درجه سانتی‌گراد در مرتفع‌ترین بخش‌های مرکزی آن در نوسان است.

ضخامت لایه یخی قطب جنوب ۴.۸ کیلومتر است که ۹۰ درصد آب شیرین جهان را در خود ذخیره کرده است و در صورت ذوب، سطح دریا‌ها را تا حدود ۶۰ متر بالا می‌برد.

پروفسور پِتِری تالاس، دبیرکل سازمان هواشناسی جهانی، گفت: «تایید این دمای بی‌سابقه مهم است، زیرا به ما کمک می‌کند تصویری از شرایط آب‌وهوایی و اقلیمی یکی از مرز‌های نهایی کره زمین به دست آوریم. جنوبگان حتی بیش از قطب شمال از نظر پژوهش‌های مداوم در مورد آب‌وهوا و شرایط اقلیمی کمبود دارد؛ این در حالی است که هر دو منطقه در شرایط اقلیمی و الگو‌های اقیانوسی و میزان بالا آمدن سطح دریا‌ها نقش مهمی دارند.»

پروفسور تالاس در ادامه گفت شبه‌جزیره جنوبگان- بالاترین منطقه شمال غربی نزدیک به آمریکای جنوبی- یکی از مناطق کره زمین است که در ۵۰ سال گذشته با سریع‌ترین روند گرمایش، حدود سه درجه سانتی‌گراد، روبه‌رو بوده است.

او افزود: «بنابراین این رکورد جدید دما با تغییرات اقلیمی که شاهدش بودیم، هماهنگی دارد. سازمان هواشناسی جهانی با سیستم پیمان جنوبگان برای حفظ این قاره دست‌نخورده همکاری می‌کند.»

کمیته بین‌المللی ارزیابی سازمان هواشناسی جهانی از دانشمندان علوم قطبی و کارشناسان اقلیمی کشور‌های آرژانتین، برزیل، نیوزیلند، اسپانیا، بریتانیا و آمریکا تشکیل شده است.

رکورد جدید گرمایش [جنوبگان]اکنون در اداره آب‌وهوا و شرایط شدید اقلیمی سازمان ملل متحد (Weather and Climate Extremes) بایگانی خواهد شد که رکورد پایین‌ترین و بالاترین دما، بارندگی، کولاک و تگرگ شدید، طولانی‌ترین دوره‌های خشکسالی، شدیدترین بادها، طولانی‌ترین صاعقه‌ها و تلفات مرتبط با شرایط آب‌و‌هوایی را ثبت می‌کند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید