شیوع موج پنجم در استان‌ها؛ آخرین رنگبندی کرونا

شیوع موج پنجم در استان‌ها؛ آخرین رنگبندی کرونا

اکثر روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به شیوع ویروس دلتا هشدار داده‌اند و خواستار تشدید محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی شده‌اند چرا که این ویروس از قدرت کشندگی بالایی به ویژه برای جوانان برخوردار است.

کد خبر : ۹۵۵۵۳
بازدید : ۱۵۳۷۲

با وجود کاهش قابل ملاحظه موارد بستری بیماران کرونایی در روز‌های پایانی اردیبهشت و خرداد ماه، اما چند روزی است موارد سرپایی و بستری در بسیاری از شهر‌ها مجدداً شیب افزایشی یافته است.

ثبت رکورد‌های مربوط به تعداد بیماران بستری شده و مرگ و میر ناشی از کرونا در برخی استان‌ها نشان می‌دهد کشور در آستانه بحرانی تازه به نام پیک پنجم کرونا قرار دارد.

اما اگر بخواهیم واقع‌بینانه نگاه کنیم زنگ خطر موج پنجم کرونا به صدا در آمده و هر لحظه امکان قرمز شدن تمام استان‌ها وجود دارد و عادی‌انگاری‌ها و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی زنگ خطری جدی برای اوج‌گیری کرونا محسوب می‌شود و اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند و رعایت دستورالعمل‌ها جدی گرفته نشود وضعیت کرونا در استان‌ها روز به روز وخیم‌تر خواهد شد.

براساس این گزارش، با توجه به بالابودن سرعت شیوع و گسترش دلتا ویروس، رعایت دستور العمل‌های بهداشتی همچنان بهترین راه برای مهار و مقابله با این بیماری و جلوگیری از گسترش آن در دیگر مناطق کشور است و در کنار افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تسریع در واکسیناسیون نیز می‌تواند در جلوگیری از مواجه شدن با موج پنجم بیماری در کشور موثر و مفید باشد.

رئیس جمهور روز چهارشنبه در نشست ستاد مقابله با کرونا با تاکید بر ضرورت رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم و اعمال نظارت‌های جدی و دقیق در این زمینه از سوی دستگاه‌های مسئول و نظارتی بر استفاده از تجربیات گذشته در زمینه مهار موج‌های قبلی این بیماری تاکید و ابراز امیدواری کرد بدون اینکه وارد خیز بعدی شویم، توقف سیر نزولی را بهبود ببخشیم و بتوانیم با موج پنجم سریع‌تر مقابله کنیم که این در سایه رعایت پروتکل‌ها خواهد بود.

‌با توجه به فضایی که در آن قرار داریم، برای اینکه دچار محدودیت‌های قبلی نشویم و شهر‌ها دوباره تبدیل به وضعیت قرمز نشوند نیازمند رعایت کامل پروتکل‌ها هستیم تا دوباره مجبور به اعمال محدودیت‌های شدید نباشیم.

‌ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی نیز با اعلام اینکه نیمی از استان‌های کشور قرمز نیستند و تنها ۶۲ شهرستان از ۴۵۰ شهرستان سراسر ایران قرمز هستند که البته شنبه تعداد بیشتری از شهر‌ها به رنگ قرمز می‌پیوندند، تاکید می‌کند نیمی از استان‌های کشور شروع موج جدید کرونا را تجربه می‌کنند، علی‌الخصوص این موضوع در استان‌هایی همانند تهران و مازندران روند صعودی دارد، در حال حاضر ویروس دلتا (هندی) در ایران و ۹۰ کشور جهان مشاهده شده است.

اما فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه در حال حاضر سویه غالب کرونا در هرمزگان از نوع انگلیسی است می‌گوید با توجه به همسایگی مناطق شرقی استان با سیستان و بلوچستان و تردد‌های میان استانی، احتمال ورود نوع هندی به هرمزگان بسیار زیاد است.
پیشتر یک مورد کرونای هندی در هرمزگان مشاهده شده بود که سریع شناسایی و اقدام‌های درمانی لازم انجام شد. تا به این لحظه نیز مورد جدیدی مشاهده نشده، اما این به معنای نبود این ویروس در استان نیست، ممکن است مواردی باشند که هنوز شناسایی نشدند.

متاسفانه استان‌های جنوبی کشور به ویژه هرمزگان و سیستان و بلوچستان در آغاز پیک پنجم کرونا قرار گرفته‌اند و متاسفانه دماوند، فیروزکوه و آمل نیز از قسمت بالایی کشور به رنگ قرمز کرونایی درآمدند و به دلیل کمبود امکانات و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دنبال گرمای هوا شاهد چنین وضعی در سیستان و بلوچستان هستیم.
از سوی دیگر امکان اینکه سوش هندی ویروس سبب بروز چنین وضعیتی باشد نیز وجود دارد. مبتلایان به نوع جهش کرونای هندی، شدت علائم بیشتری را تجربه می‌کنند و از نظر مرگ و میر هم می‌توان گفت میزان مرگ و میر بیشتری دارد.

گسترش نوع جهش‌یافته ویروس کرونا موسوم به دلتا استان خراسان رضوی را در وضعیت هشدار و آستانه موج پنجم شیوع کرونا قرار داده است. رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد می‌گوید در حال حاضر کرونای دلتا در مشهد گسترش پیدا کرده و به احتمال زیاد در روز‌های آتی وضعیت این شهر از نظر شیوع کرونا قرمز خواهد شد.

آخرین وضعیت ا‌ستان‌ها

با وجود کاهش قابل ملاحظه موارد بستری بیماران کرونایی در روز‌های پایانی اردیبهشت و خرداد ماه، اما چند روزی است موارد سرپایی و بستری در بسیاری از شهر‌ها مجدداً شیب افزایشی یافته است و اکثر روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به شیوع ویروس دلتا هشدار داده‌اند و خواستار تشدید محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی شده‌اند چرا که این ویروس از قدرت کشندگی بالایی به ویژه برای جوانان برخوردار است.

استان خراسان جنوبی

کامبیز مهدی‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۱۹۴ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۴۲ بیمار جدید شامل ۴ بستری و ۳۸ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد ۱۲ مورد از بیرجند، ۲ مورد از خوسف، ۴ مورد از زیرکوه، ۱ مورد از سربیشه، ۲ مورد از فردوس، ۱۸ مورد از قاین و ۳ مورد از نهبندان بودند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: همچنین از ۲۳۹ تست سریع کرونا ۷۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

مهدی زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۵۴ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۵۳ نفر کرونا مثبتند، گفت: از این تعداد ۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. به گفته وی تاکنون ۴۳ هزار و ۲۳۴ نفر واکسن نوبت اول و ۱۷ هزار ۵۰۷ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

دادستان شهرستان نهبندان از ممنوع شدن برگزاری مراسم عروسی و عزا در این شهرستان خبر داد. حجت الاسلام عبداللهی دادستان شهرستان نهبندان گفت: با توجه به شیوع پیک پنجم کرونا، برگزاری مراسم عروسی و عزا حتی در منازل هم ممنوع شد.

وی با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا و افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری افزود: با برگزار کنندگان مراسمات جشن عروسی، عزاداری و سایر تجمعات چه در تالار‌ها و چه در منازل که تهدیدی علیه سلامتی جامعه است، برخورد خواهد شد.

حجت الاسلام عبداللهی اظهار کرد: برگزاری مجالس عزا و عروسی به عنوان کانون‌های اصلی خطر، مهم‌ترین عامل در شیوع ویروس کرونا و افزایش آمار مبتلایان محسوب می‌شود.

استان اصفهان

آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان ۲۰۴۸ نفر بودند که ۶۵۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده ۲۰۰ نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت ۱۴۸ بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۸۷۸ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد ۱۶۵ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر در استان اصفهان را ۱۳ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۵ نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به افزایش تعداد بیماران سرپایی مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در روز‌های اخیر در استان، آن را هشداری برای آغاز موج پنجم کرونا عنوان کرد و اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته بیش از ۳۶ درصد از نمونه‌های تست کرونای بیماران سرپایی در مراکز بهداشت، مثبت بوده که گویای افزایش تعداد بیماران سرپایی مبتلا به کووید ۱۹ است و می‌تواند نشانه‌ای از آغاز موج جدید کرونا باشد.

وی افزود: چهار موج قبلی کرونا دارای یک فرایند و روند ثابت بود و این روند ابتدا با افزایش تعداد بیماران سرپایی مبتلا به کووید ۱۹ آغاز و پس از یک تا ۲ هفته، تعداد بستر‌های جدید روزانه بیشتر می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: پس از آن، تعداد کل بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها و موارد حاد و بدحال (بستری در بخش مراقبت‌های ویژه) بسرعت افزایش می‌یابد و به اوج این روند و احتمال بالارفتن میزان مرگ و میر ناشی از کرونا می‌رسیم.

چنگیز تصریح کرد: در روز‌های اخیر میزان مراجعه بیماران سرپایی کرونایی به کلینیک‌ها و مطب پزشکان در اصفهان نیز افزایش یافته که این موضوع نشان دهنده گسترش شیوع ویروس کرونا و ابتلای مردم به بیماری است.

وی با اشاره به بهترین راهکار پیشگیری و کنترل موج جدید کرونا اظهار داشت: رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی، تهویه هوای کافی و جلوگیری از تجمع و جابه‌جایی جمعیت، مهم‌ترین اقدامات در این زمینه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: کادر درمان و بهداشت استان برای رویارویی با موج جدید کرونا آماده هستند، آن‌ها با وجود خستگی شدید در حالت آماده باش قرار دارند و تجهیزات مورد نیاز نیز فراهم است.

چنگیز با تاکید براینکه کادر درمان و بهداشت مدت‌هاست که از حالت آماده‌باش خارج نشده‌اند، تصریح کرد: آن‌ها بیش از هر چیزی نیاز به استراحت دارند که در دوران کرونا فراهم نشده است.

وی در باره شیوع ویروس جهش یافته هندی کرونا در اصفهان گفت: هنوز مورد تایید شده و قطعی از نظر آزمایشگاهی در استان شناسایی نشده، اما با توجه به روند همه‌گیری آن به ویژه موجی که از سمت جنوب کشور آغاز شده است به احتمال زیاد موارد درگیر با این نوع ویروس را در استان داریم.

استان ایلام

محمد کریمیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار تسنیم در ایلام اظهار داشت: از موارد جدید بستری ۱۲ نفر مربوط به مهران به عنوان شهرستان قرمز استان و پنج نفر نیز مربوط به ایلام، چهار نفر آبدانان، ۲ نفر دهلران و چرداول و دره شهر هر کدام یک نفر است.

وی یادآور شد: شهرستان ایلام با ۱۶ هزار و ۳۴۸ نفر همچنان بالاترین آمار مبتلایان را در استان دارد و بعد از آن آبدانان با چهار هزار و ۲۸۴ نفر و ایوان با چهار هزار و ۱۶۱ نفر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: در مجموع تا کنون ۴۰ هزار و ۲۲۵ نفر در این استان به کرونا مبتلا شده اند که ۸۰۷ نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده و ۳۸ هزار و ۹۶۵ نفر نیز بهبود یافته اند.

کریمیان اضافه کرد: هم اکنون شهرستان مهران در وضعیت قرمز کرونا، شهرستان‌های ایلام، دهلران و چوار در وضعیت نارنجی و مابقی شهرستان‌های استان در وضعیت زرد قرار دارند.

وی با بیان این‌که تاکنون هیچ موردی از ابتلا به کرونای جهش یافته هندی در استان ایلام مشاهده یا ثبت نشده است، تاکید کرد: قدرت سرایت کرونای دلتا بسیار شدیدتر است، اما با رعایت توصیه‌ها و دستور‌العمل‌های بهداشتی می‌توان از ابتلا مصون ماند و شیوع آن را کنترل کرد.

استان قزوین

پیمان نامدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار تسنیم در قزوین از افزایش ۱۹ درصدی آمار ابتلای روزانه کرونایی در استان خبر داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت اخیر ۱۸۰ مورد قطعی ابتلا به کرونا شامل موارد بستری و سرپایی در آزمایشگاه‌های زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شناسایی شده که ۳۴ نفر بیشتر از روز گذشته بوده است. همچنین میزان بستری‌های روزانه ما هم طی همین مدت ۱۵ درصد افزایش داشته است.

سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین با اشاره به نگران‌کننده شدن آمار بیماران بدحال کرونایی اضافه کرد: در شبانه‌روز اخیر ۲۴ بیمار کرونایی با علایم شدید ابتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه زیر دستگاه ونتیلاتور بودند که این آمار در مقایسه با روز قبل ۱۲.۵ درصد بیشتر شده که البته هنوز نمی‌توان صحبت از ورود به پیک پنجم پاندمی کرونا کرد.

نامدار در ادامه از صفر شدن مجدد آمار مرگ‌ومیر کرونایی در استان قزوین خبر داد و گفت: این در حالی است که روز گذشته ۴ فوتی کرونایی در شبکه بهداشت و درمان استان قزوین ثبت شده بود و امیدواریم آمار فوتی کرونایی مانند امروز همیشه صفر بماند و نوسان کمی در این حوزه داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین همچنین به افزایش ۲۰ درصدی آمار بهبودیافتگان کرونایی در ۲۴ ساعت اخیر اشاره کرد و ادامه داد: میزان افرادی که در این مدت با علایم قطعی نقاهت از بیمارستان‌های ما ترخیص شدند، نسبت به روز گذشته ۸ نفر بیشتر شده؛ اما افزایش بالای موارد بستری و بیماران بدحال در نهایت سبب شده که مجموع بستری‌های فعلی ما ۲ نفر از روز گذشته بیشتر شده و به عدد ۲۱۸ برسد.

وی یادآور شد: از ابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا در استان قزوین ۲۶ هزار و ۳۹۱ بستری کرونایی داشتیم که از این تعداد ۱۸۰۹ نفر فوت کرده و بقیه با علائم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌ها و سایر مراکز درمانی استان مانند نقاهتگاه‌های اضطراری و صحرایی مرخص شدند.
آخرین رنگ‌بندی کرونایی

شهرستان کاشان

‌ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد به نحوی که به نظر می‌رسد بر اساس آمار و ارقام منطقه کاشان از نظر وضعیت کرونایی کاشان از وضعیت قرمز و پیک چهارم کرونا عبور کرده و وجود تعداد پایین بیماران بستری شده و مبتلایان گواه این مطلب است و خوشبختانه آران و بیدگل در وضعیت زرد قرار گرفت.

مهدی دلاوری، با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۳ بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد ۱۱ بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شده و دو بیمار نیز در بیمارستان سیدالشهداء شهرستان آران و بیدگل بستری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل ۲۳ و حداکثر ۷۰ سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز بیماران حداقل ۳۱ و حداکثر ۹۳ سال سن دارند و به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شدند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون ۱۱۱ بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد ۱۰۳ بیمار در شهرستان کاشان و هشت بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند.

وی از بستری شش بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته متاسفانه یک بیمار آقا ۹۵ ساله در شهرستان کاشان بر اثر کرونا جان خود را از دست داده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به ۵۵ مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۱۰۵ بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و یک هزار و ۴۰ نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند چراکه در صورت تداوم شرایط شاهد اوضاع بدتری خواهیم بود.

استان هرمزگان

پیک پنجم کرونا در هرمزگان همچنان با شیب صعودی در حال چرخش در سراسر استان است و علائمی مبنی بر فروکش کردن این موج کرونایی دیده نمی‌شود.

روز گذشته این استان رکورد موارد بیماران بستری را شکست و بیماران بستری از مرز ۷۰۰ نفر. گذشتند تا نشان دهد با تعلل بیشتر مسئولان و عدم کنترل رویه موجود، سیل کرونا استان را در برخواهد گرفت و تخت‌های بیمارستانی از حد اشباع فعلی می‌گذرد و استان با مشکل تامین تخت و کادر درمان مواجه می‌شود.

در این صورت شرایط بسیار سختی بر مدافعان سلامت تحمیل خواهد شد و از سویی جان‌های زیادی در این استان در معرض خطر قرار خواهند گرفت، روند واکسیناسیون نیز آنچنان سریع نیست و از این لحاظ هم تا زمان واکسینه شدن حداقل ۷۰ درصد مردم بازه زمانی زیادی باقی مانده و نمی‌توان به سرعت در این زمینه امیدوار بود.

در همین زمینه دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بندرعباس اظهار داشت: تعداد نمونه گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعا ۳۲۲۴۷۸ بوده و روزانه حدود هزار تست مثبت داریم.

وی افزود: همچنان میزان بستری‌ها در حدود مرز ۷۰۰ نفر است و در حال حاضر ۷۱۷ نفر با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از این تعداد ۹۵ بیمار در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و وضعیت ۲۰ بیمار نیز بسیار وخیم گزارش شده است.

وی تصریح کرد: موارد قرنطینه در منزل اندکی کاهش یافته و در حال حاضر به زیر ۱۰ هزار نفر رسیده، اما به هیچ وجه این مورد نمی‌تواند دلیلی بر پایان پیک بیماری باشد، در حال حاضر ۹۹۶۷ بیمار در قرنطینه خانگی هستند.

نوروزیان گفت: متاسفانه در شبانه روز گذشته کرونا جان ۳ بیمار دیگر شامل ۳ مرد در محدوده سنی ۸۱ الی ۸۸ ساله از شهرستان‌های بندرعباس، قشم و پارسیان را گرفت و مجموع جان باختگان به ۱۴۵۵ نفر رسید.

‌استان کرمان‌

براساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده از ۲۳ شهرستان استان کرمان، ۹ شهرستان بم، رودبار جنوب، قلعه گنج، منوجان، عنبرآباد، کرمان، ارزوئیه، سیرجان و رفسنجان در وضعیت قرمز، ۱۰ شهرستان کهنوج، فاریاب، جیرفت، رابر، بافت، بردسیر، ریگان، نرماشیر، شهربابک و زرند در وضعیت نارنجی و ۴ شهرستان راور، کوهبنان، انار و فهرج، ریگان در وضعیت زرد قرار دارند و به گفته مسئولان کرونا در استان کرمان برای پنجمین بار، خیز برداشته و مناطق مختلف، یکی پس از دیگری به رنگ قرمز پرخطر درمی‌آیند.

علی زینی‌وند استاندار کرمان با اشاره به وضعیت کرونایی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: جنوب و شرق استان کرمان نیز دارد به همین سمت پیش می‌رود و وضعیت بسیار نگران کننده است.

وی با اشاره به اینکه گفته می‌شود تمرد‌هایی می‌شود، افزود: به عنوان حاکمیت تا جایی که می‌توانیم، مصوبه داریم و کار‌های را دنبال می‌کنیم، اما جایی که مردم در منازل خود رعایت نمی‌کنند، خودشان می‌دانند و مسئول هستند.

استاندار کرمان با تأکید بر اینکه باید در دو سه هفته آینده شدیدترین محدودیت‌ها را اعمال کنیم تا ببینیم دو هفته آینده وضعیت ما چه می‌شود بیان کرد: در فعالیت صنوفی که محل تجمع نیستند، گشایش بشود، اما جا‌هایی که تجمعی هستند و کمیته اقتصادی تصمیم گرفته، باید محدودیت ایجاد شود.

وی افزود: ادارات حتما طرح دورکاری را با طرح مدیریت هوشمند تطبیق بدهد و نیرو‌ها به همین صورت سر کار بیایند و دادگستری جا‌هایی که تجمع است، محدود کنند و فرمانداران هر اداره، دفتر پیشخوان و محلی را که محل تجمع است، اجازه دارند تعطیل کنند.

زینی‌وند با بیان اینکه نیروی انتظامی باید کمک و تقویت شود تا موارد کنترل تردد‌ها به خوبی انجام شود بیان کرد: وضعیت اکثر شهر‌های استان قرمز و یا فوق قرمز است و پیش‌بینی می‌شود با توجه به گزارشات علوم پزشکی، همه شهر‌ها به این سمت برود.

وی بیان کرد: مردم تجمعات را گزارش بدهند و از مردم درخواست داریم از برگزاری مراسم خودداری کنند و اگر مردم دو هفته همکاری و همراهی کنند، از این شرایط عبور می‌کنیم.

محمدصادق بصیری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی و جانشین ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا اظهار داشت: در مناطق زرد کرونایی، گروه شغلی ۴ تعطیل و دورکاری یک سوم ادارات باید اجرا شود؛ درمناطق نارنجی نیز گروه‌های شغلی ۳ و ۴ تعطیل بوده و دورکاری ادارات یک دوم اجرا می‌شود و درمناطق قرمز همه مشاغل جز گروه یک تعطیل بوده و دورکاری ادارات به دو سوم کاهش می‌یابد.

جانشین ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا افزود: با توجه به آسیب مشاغل در ایام کرونایی، تمهیداتی اندیشیده شده از جمله اینکه مشاغل گروه ۲ در مناطق قرمز اجازه دارند تا ساعت ۱۵ فعال باشند.

وی از تداوم طرح ممنوعیت تردد‌ها خبرداد و گفت: ورود خودرو‌های غیر بومی به شهرستان‌های نارنجی و قرمز ممنوع و طرح ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد در همه شهر‌ها برقرار و لازم الاجراست.

حمیدرضا رشیدی‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با بیان اینکه بروز و شیوع جدی بیماری کرونا در منطقه را شاهد هستیم که از جنوب استان آغاز شده و اکثر شهر‌های پرجمعیت استان را درگیر کرده است اظهار داشت: روز به روز بر شدت بیماری در استان افزوده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه براساس سرایت پذیری و ایجاد بیماری، به احتمال خیلی زیاد ویروس از نوع دلتا (هندی) در استان کرمان است گفت: برخی نمونه‌ها به تهران ارسال شده، اما براساس پترن ایجاد بیماری و سرعت شیوع آن به لحاظ تشخیص بالینی می‌گوییم نوع ویروس جهش یافته دلتا است چراکه واگیری ویروس بیشتر است و علناً اعلام شده مرگ و میر نسبت به نوع ویروس چینی و انگلیسی بیشتر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: علت اینکه بیماران کمتر نسبت به پیک‌های قبلی دچار مرگ می‌شوند، این است تعداد قابل توجهی از افراد سنین بالا واکسینه شده و ۷۰ درصد سالمندان بالای ۷۰ سال در استان کرمان واکسن دریافت کردند.

وی با بیان اینکه در روز‌های گذشته حدود ۸۰۰ بیمار در کل استان کرمان بستری بودند و اکنون تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان به هزار و ۱۱۸ بیمار رسیده است گفت: بیشترین شلوغی و ازدحام بیماران را در منطقه جیرفت و بم داریم.

رشیدی‌نژاد با اشاره به اینکه در دو هفته گذشته موارد مثبت بیماران سرپایی نیز در استان افزایش یافته است افزود: قبلاً از هر ۱۰۰ نفر مراجعه سرپایی ۲۰ نفر مثبت بود و اکنون به ۴۰ نفر مثبت رسیده است.

وی بیان کرد: اگر موارد ابتلا به کرونا سرسام‌آور باشد، مجبور می‌شویم از مراکز نقاهتگاهی استفاده کنیم که قطعاً سطح خدمات پایین می‌آید و امیدواریم به آن مرحله نرسیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: هنوز بحران تخت در جنوب استان اعلام نشده و در شرق استان هنوز مشکل تخت نداریم و امیدواریم به همین حد بیماری متوقف شود و موارد افزایش پیدا نکند.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با بیان اینکه بیماری از جنوب استان کرمان به دیگر مناطق در حال انتقال است اظهار داشت: روند ابتلا به کرونا در استان به گونه‌ای است که به احتمال زیاد هفته آینده وضعیت استان بدتر شود.

وی با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بیان کرد: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۵۹۶ مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۲۹۷ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: ۴۴ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۴۷ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۵۳ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۵۵ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۱۱۲ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۲۳ هزار و ۷۲۷ مورد رسیده است.

وی به فوت ۱۱ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۳ هزار و ۱۳۰ نفر رسیده است.

شفیعی تصریح کرد: دو استان همجوار ما یعنی هرمزگان و سیستان و بلوچستان در وضعیت نارنجی، قرمز و فوق قرمز قرار دارند و رفت و آمد و مراودات بین این دو استان با استان کرمان نگران کننده است.

هادی شهسوارپور فرماندار بم نیز با بیان اینکه این شهرستان از نظر رنگ بندی در حالت قرمز پررنگ قرار دارد و محدودیت‌ها به مدت یک هفته از امروز در این شهرستان اعمال می‌شود اظهار داشت: تعطیلی ادارات مربوط به پنجشنبه است و در هفته آینده به شکل دورکاری خدمات رسانی آن‌ها انجام خواهد شد.

وی عادی انگاری، برگزاری جلسات انتخاباتی و همچنین دورهمی خانگی نامزد‌های انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا در ۲ هفته گذشته را از عوامل شیوع این بیماری دانست و تصریح کرد: طبق مصوبه ستاد کرونا با توجه به وضعیت قرمز پر خطر کرونایی از روز گذشته همه ورودی‌های منطقه گردشگری دهبکری در منطقه مسدود است و از ورود افراد غیر بومی جلوگیری می‌شود.

فرماندار بم بیان کرد: ورودی و خروجی شهرستان توسط نیروی انتظامی مسدود است و از هر گونه تردد غیرضروری در محور‌های بم-کرمان، بم - زاهدان و برعکس خودداری خواهد شد.

استان بوشهر

سعید کشمیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به آغاز خیز پنجم ویروس کرونا در استان بوشهر اظهار داشت: افزایش دمای هوا سبب استفاده از کولر گازی و بسته شدن درب‌ها از جمله پنجره شده و این مهم زمینه انتشار ویروس کرونا را فراهم کرده که باید در فضا‌های بسته از تهویه استفاده شود.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با بیان اینکه روز گذشته ۹۴ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شدند گفت: از این مبتلایان ۵۴ مورد آنان به کرونا مثبت، قطعی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از بستری ۳۸۴ در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: در بخشی از بیمارستان‌های استان بوشهر تخت‌های بستری تکمیل شده که نگرانی‌ها را افزایش داده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۵۰ بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند خاطر نشان کرد: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، ۱۹ نفر در وضعیت حاد قرار دارند و با کمک دستگاه تنفس می‌کنند.

کشمیری از ثبت ۳ مورد فوت دیگر ناشی از ابتلا به کرونا در استان بوشهر خبر داد و افزود: ۳ خانم روز گذشته بین سن ۵۰ تا ۶۵ سال به سبب ابتلا به کرونا جان باختند و در این مدت ۸۸ بیمار با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر تعداد فوتی‌های ناشی از ابتلا به کرونا در استان را تاکنون یک‌هزار و ۲۶۳ نفر دانست و بیان کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۵۴ هزار نفر در استان بوشهر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که حال بیش از ۸۵ درصد آنان بهبود یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به آغاز خیز پنجم کرونا از طغیان این ویروس در استان بوشهر خبر داد و گفت: اکنون ۹۰ درصد شهرستان‌های ۱۰ گانه استان بوشهر قرمز و تنها شهرستان بوشهر نارنجی کرونایی است که افزایش مبتلایان و تغییر رنگ‌بندی به شرایط بسیار پرخطر نشان از بی‌توجهی نسبت به دستورالعمل‌های بهداشتی است.

وی استفاده مکرر از ماسک در محافل و نشست‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی، پرهیز از مسافرت و دورهمی برای مقابله با کرونا را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: تنها را مصون ماندن از ابتلا به بیماری کرونا رعایت شیوه‌نامه بهداشتی است.

کشمیری، شناسایی روزانه حدود ۴۰۰ نفر مشکوک به بیماری کرونا در استان بوشهر را نگران کننده دانست و خاطر نشان کرد: از این تعداد به طور متوسط روزانه ۱۰۰ نفر بستری می‌شوند که بسیار نگران کننده است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر از ادامه واکسیناسیون علیه کرونا خبر داد و خاطر نشان کرد: با تحویل ۳۰ هزار دوز واکسن از فردا شنبه ۱۲ تیر ماه واکسیناسیون گروه‌های تعیین شده بر اساس سند ملی شدت می‌گیرد و این روند برای سایر اقشار مردم ادامه دارد.

استان سمنان

رضا چمن، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود از شناسایی ۳۰ مورد قطعی کرونا در شاهرود و میامی خبر داد و ابراز کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۰ نفر با علائم کرونا به بیمارستان مراجعه که ۳۰ نفر قطعاً تشخیص کرونا درباره آن‌ها داده شده و ۱۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وی وضعیت شیوع کرونا در سطح کشور و آغاز موج جدید آن را نگران‌کننده خواند و افزود: نگران گسترش وضعیت قرمز به شهرستان‌های شاهرود و میامی هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به وضعیت زرد میامی و وضعیت نارنجی‌رنگ کرونا در شاهرود گفت: مردم باید بیش از پیش به رعایت پروتکل‌ها و مسائل بهداشتی توجه داشته باشند.

چمن از مردم خواست تا از تجمعات دوری کنند و دور دورهمی‌های خانوادگی را خطی قرمز بکشند. وی تأکید کرد: استفاده از ماسک، شست‌وشوی دستان و دوری از گردهمایی‌ها، تجمع‌ها و مهمانی‌ها می‌تواند ریسک شیوع بیماری را کاهش و تعداد کمتری را مبتلا به این بیماری کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به ادامه روند واکسیناسیون کرونا با دریافت محموله جدید واکسن در کشور و شهرستان شاهرود گفت: تاکنون ۲۷ هزار و ۷۷۵ دوز واکسن کرونا تحویل گرفته که از این تعداد ۲۵ هزار و ۳۹۱ دوز برای تزریق به گروه‌های هدف استفاده شده است.

استان کردستان

آخرین وضعیت کرونا در کردستان حاکی از شناسایی ۶۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا ویروس در ۲۴ ساعت گذشته تاکنون در استان دارد. در حال حاضر ۱۹۴ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان کردستان بستری بوده که حال ۲۹ نفر از آنان در بخش مراقبت‌های ویژه وخیم است.

بر این اساس؛ سنندج با ۱۲۲ نفر، سقز ۱۴ نفر، مریوان ۲۲ نفر، قروه ۸ نفر، بیجار ۶ نفر، کامیاران ۱۰ نفر، دیواندره ۳ نفر، بانه ۵ نفر و دهگلان ۴ نفر شمار بستری‌شدگان به تفکیک شهرستان‌های استان کردستان را شامل می‌شوند.

آمار فوت‌شدگان بر اثر بیماری کرونا در کردستان از ابتدا تا کنون با یک فوتی ۲۴ ساعت گذشته، به ۱۳۷۲ نفر رسیده که از این تعداد ۵۵۲ نفر در سنندج، ۲۵۲ نفر در سقز، ۱۰۶ نفر در قروه، ۷۹ نفر در کامیاران، ۱۰۷ نفر در بانه، ۷۷ نفر در دیواندره، ۶۱ نفر در بیجار، ۱۱۵ نفر در مریوان، ۲۰ نفر در دهگلان و ۳ نفر در سروآباد جان باختند.

استان البرز

محمد فتحی رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز در مورد آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان البرز در ۲۴ ساعت گذشته اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته، ۸۸ بیمار با علائم کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند.

وی افزود: مجموع کل موارد بستری شامل قطعی، محتمل و مشکوک از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز ۴۸ هزار و ۲۵ نفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۶۳۰ نفر شامل موارد قطعی، محتمل و مشکوک در مراکز درمانی البرز بستری هستند، بیان کرد: از این تعداد، ابتلای ۲۳۶ نفر به بیماری کرونا تا این تاریخ قطعی شده است.

فتحی با بیان اینکه شیوه نامه‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع این ویروس همچنان باید با جدیت رعایت شود، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۷ بیمار مبتلا به کرونا در استان البرز جان خود را از دست داده اند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به ۴۲۸۳ نفر رسیده است.
۰
نظرات بینندگان
  • مرتضی ارسالی در

    درحالی که کل دنیا جشن برداشتن ماسک میگیرند ما درگیر موج پنجم هستیم...

  • ناشناس ارسالی در

    اگه نمیتونین مردم واکسن بزنید از بهداشت جهانی تقاضا کنیم تو ایران واکسینه رو دست بگیره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید