خشکی تالاب هورالعظیم؛ مرگ ماهی‌ها و گاومیش‌ها

خشکی تالاب هورالعظیم؛ مرگ ماهی‌ها و گاومیش‌ها

نمایندگان خوزستان در مجلس در رابطه با بحران رخ داده در تالاب هورالعظیم معتقدند که عدم تامین حق‌آبه این تالاب، باعث بروز مشکلات متعددی برای موجودات زنده تالاب و ساکنان حاشیه تالاب شده است. مجتبی یوسفی، نماینده اهواز و عضو هیات رئیسه مجلس، مقصر بحران کم آبی تالاب هورالعظیم و عدم تامین حق آبه را سازمان محیط زیست معرفی کرده است.

کد خبر : ۹۵۵۸۲
بازدید : ۴۱۹۲
فرادید | تصویر مرگ یک گاومیش در اطراف تالاب هورالعظیم، حجم بزرگی از ماهیان تلف شده، خشک شدن تالاب و تشنگی گاومیش‌ها تنها بخشی از ثبت لحظه‌های تکان دهنده از بحران کم آبی در بزرگترین تالاب ایران است. تصاویری که طی روز‌های اخیر میان کاربران شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند و واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته است.

به گزارش فرادید؛ اما با این وجود محمد جواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان می‌گوید که تصاویر اتلاف ماهیان در تالاب هورالعظیم مربوط به بخش عراقی تالاب است و در حوزه ایرانی تالاب رخ نداده است.

او علت مرگ و میر بزرگ ماهیان را به کاهش آورد آب، کاهش اکسیژن در بخش عراقی به علت آتش سوزی‌های اخیر، گرمای شدید و کمبود اکسیژن محلول آب عنوان کرده است.

البته برخی رسانه‌ها پس از اظهارات مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، با انتشار ویدیو‌هایی از تالاب هورالعظیم گزارش دادند که مرگ ماهیان در بخش ایرانی هورالعظیم نیز رخ داده است.
علاوه بر رسانه ها، آیت الله محسن حیدری، نماینده خوزستان در خبرگان رهبری این موضوع را تایید کرده است. او گفته که ماهی‌ها از بین رفته‌اند و حیات هورالعظیم و هورالهویزه به شدت در خطر است.

خشکی تالاب هورالعظیم؛ ماجرای مرگ ماهی‌ها و گاومیش‌ها
چرا هورالعظیم با بحران آب مواجه شد؟

در این میان نمایندگان خوزستان در مجلس در رابطه با بحران رخ داده در تالاب هورالعظیم معتقدند که عدم تامین حق‌آبه این تالاب، باعث بروز مشکلات متعددی برای موجودات زنده تالاب و ساکنان حاشیه تالاب شده است.

مجتبی یوسفی، نماینده اهواز و عضو هیات رئیسه مجلس، مقصر بحران کم آبی تالاب هورالعظیم و عدم تامین حق آبه را سازمان محیط زیست معرفی کرده است.

او می‌گوید که سازمان حفاظت محیط زیست یک تشکیلات عریض و طویل دارد که خروجی آن صفر است و هیچ اقدامی برای هورالعظیم نکرده است در صورتی که این سازمان باید مطالبه‌گر حق‌آبه زیست محیطی تالاب هورالعظیم باشد.

علاوه بر این نماینده خوزستان در خبرگان رهبری نیز گفته که انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه‌های کرخه، کارون، دز و حوضه آبریز هندیجان برای مصارف غیرآشامیدنی در فلات مرکزی علت بحران خشکی تالاب هورالعظیم است.

اما سازمان محیط زیست خلاف این عقیده را دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان معتقد است که خشک شدن بخشی از تالاب‌ها به عنوان چرخه‌ای از زندگی تالاب‌ها در تمام آب‌های جهان قابل قبول است و این اتفاق، طبیعی است.

او مقصر اصلی را خشکسالی و کاهش بارندگی در یک سال اخیر عنوان کرده و می‌گوید که امسال به لحاظ آبی سال خوبی پیش رو نداریم و آب موجود و قابل برنامه ریزی در مخزن دریاچه سد کرخه که به عنوان تامین کننده آب تالاب هورالعظیم شرایط مناسبی ندارد.
خشکی تالاب هورالعظیم؛ ماجرای مرگ ماهی‌ها و گاومیش‌ها

سرانجام بحران هورالعظیم

پس از بالاگرفتن انتقادها، شهبازی، معاون مطالعات جامع آب سازمان آب و برق خوزستان به منتقدان پاسخ داد و موضوع بحران خشکسالی را بار دیگر پیش کشید. او به تازگی گفته که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته عملاً از خردادماه برنامه مدیریت خشکسالی با محوریت استانداری خوزستان آغاز شده است.

طبق گفته او، مشکلات اخیر که برای تالاب هورالعظیم رخ داد ناشی از تعارض منابع با مصارف بوده است.

با این حال شهبازی می‌گوید که از روز ششم تیرماه رهاسازی موجی آب به سمت تالاب انجام شده که خوشبختانه دبی آب در تمامی شریان‌های حوضه آبریز در حد مطلوب بوده است.

در این میان، محمد کعب عمیر، نماینده شوش هم این موضوع را تایید کرد و در توئیترش نوشت: «رها سازی آب از سد کرخه به سمت تالاب هورالعظیم آغاز شده است.».

اما با این وجود فعالان محیط زیست و کاربران شبکه‌های اجتماعی از ادامه بحران کم آبی در تالاب هورالعظیم در ماه‌های آینده ابراز نگرانی می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که با کاهش فشار افکار عمومی ممکن است که آزادسازی آب به سمت تالاب دچار چالش شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید