اشک‌های نازنین برای کم آبی سیستان و بلوچستان

اشک‌های نازنین برای کم آبی سیستان و بلوچستان

اظهارات مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، در رد کم آبی روستای ملادادی بخش قرقری شهرستان هیرمند در حالی است که روزنامه شهروند در بررسی میدانی روز گذشته خود، موضوع کم آبی در این نقطه را تایید کرده است.  

کد خبر : ۹۵۶۲۶
بازدید : ۷۴۹۸
فرادید | «اینجا همه بچه‌ها از بی آبی وضعشون خوب نیست. برای همه مردم میگم نه برای خودم. چون همه مردم رو دوست دارم. اینجا از بی آبی ما موندیم چیکار کنیم. شما خبر ندارید. بیایید کمک کنید. دلم برای اونا می‌سوزه.» این‌ها گفته‌های نازنین ۹ ساله، کودک سیستان و بلوچستانی است که ویدیوی آن در طول ۴۸ ساعت اخیر در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

به گزارش فرادید؛ کودک اهل روستای ملادادی بخش قرقری شهرستان هیرمند در این ویدیو از بحران کم آبی می‌گوید و از مردم می‌خواهد که کمک شان کنند. البته پس از انتشار ویدیوی اشک‌های نازنین، کاربران با هشتگ «سیستان و بلوچستان را دریابیم» با چالش کم آبی در این استان واکنش نشان دادند.

اما مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان این ادعا را رد می‌کند.


او می‌گوید که انتشار کلیپ «غرق در بی آبی» با هدف جریحه دار کردن احساسات مردم منتشر شده چرا که روستای ملادادی در شمال این استان از شبکه آب برخوردار است.

طبق گفته علیرضا قاسمی، این روستا با جمعیت ۱۹۹ خانوار دارای شبکه آب و تحت پوشش طرح جامع آبرسانی به روستاهای سیستان است که در سال ۷۶ به بهره برداری رسیده و در شرایط فعلی هیچ گونه مشکلی از لحاظ تأمین و توزیع آب ندارد.
اشک‌های نازنین برای کم آبی سیستان و بلوچستان؛ داستان چه بود؟

معمای آب شرب و کم آبی در سیستان و بلوچستان

اظهارات مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، در رد کم آبی روستای ملادادی بخش قرقری شهرستان هیرمند در حالی است که روزنامه شهروند در بررسی میدانی روز گذشته خود، موضوع کم آبی در این نقطه را تایید کرده است.

این روزنامه در گزارشی تحت عنوان، روزگار غریب نازنین می‌نویسد: «اینجا همه چیز رنگ خاک گرفته. شِن‌ها همه جا هستند پخش روی زمین و سقف خانه‌ها. آب هم از خیلی وقت پیش قَهر کرده. آبی که یکی، دوساعتی در روز می‌پیچد میان لوله‌ها و دوباره ناز می‌کند برای آمدن.»
البته گزارشگر شهروند می‌گوید که تانکر‌های آب هم هستند. تانکر‌هایی که شاید روزی گذرشان به «ملادادی» برسد. هرچند کمبود تانکر هم درد دیگر این اهالی است. تانکر‌هایی که باید تعدادشان به ۵۰ برسد تا اهالی تشنه نمانند؛ ۵۰ تانکر هزارلیتری.

از سوی دیگر نمایندگان شرق و جنوب استان سیستان و بلوچستان نیز تاکید دارند که بحران کم آبی چالش بزرگ تمامی استان است.

معین الدین سعیدی نماینده چابهار در این رابطه می‌گوید که در پایان برنامه ششم قرار گرفته ایم، اما هنوز مردم استان برای تامین آب شرب دچار چالش و مشکل هستند.

او این را هم گفته که در اکثر شهرستان‌ها ۸۰ درصد مردم به صورت سقایی و از طریق تانکر، آب رسانی می‌شوند.

سعیدی می‌گوید که عمر کودکان سرزمین من در صف‌های طولانی آب تلف شد. اگر از کودکان منطقه من بپرسید که چه آرزویی دارید؟ جوابی ندارند.

اشک‌های نازنین برای کم آبی سیستان و بلوچستان؛ داستان چه بود؟
شیرین کردن آب دریا برای سیستان و بلوچستان به کجا رسید؟

چالش کم آبی و بحران تامین آب شرب برای مردم استان سیستان و بلوچستان در حالی است که قرار بود در پایان برنامه ششم توسعه باید ۷۰ درصد تجهیزات آب شیرین کن را از طریق انتقال فناوری توسط شرکت‌های داخلی تامین می‌کرد. اما نمایندگان این استان می‌گویند که این وعده محقق نشده است.

در طرف مقابل، وزیر نیرو گفته که ظرفیت آب شیرین کن‌های موجود و طرح‌های اجرا شده در سال ۱۲۵ میلیون متر مکعب است که ۲۱ درصد نیاز این مناطق به حساب می‌آید. همچنین تا پایان ۱۴۰۰، ۱۹ میلیون متر مکعب دیگر به ظرفیت آب شیرین کن اضافه می‌شود که ۴ درصد است و سرجمع به ۱۴۴ میلیون متر مکعب می‌رسیم.

با این وجود، رضا اردکانیان معتقد است که این به معنی بی مشکل ماندن این مناطق نیست و طرح‌های بزرگتری در دست احداث وزارت نیرو است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید