وضعیت قرمز برق، آب و کرونا!

وضعیت قرمز برق، آب و کرونا!

به موازات بحران کم آبی و قطعی برق حالا موج پنجم کرونا نیز آغاز شده است. این در حالی است که ویروس دلتا یا همان سوش هندی نیز در حال شیوع در کشور است. البته مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند که فعلا پیک پنجم در تمام کشور آغاز نشده است. اما در صورت تداوم وضیت موجود (عدم رعایت پروتکل ها) موج پنجم کرونا همراه با واریانت دلتا و آفریقای جنوبی در تمام کشور شکل می‌گیرد.

کد خبر : ۹۵۶۶۳
بازدید : ۳۰۹۴
فرادید | همزمانی قطعی گسترده برق و موج پنجم کرونا در کشور، وضعیت چالش برانگیزی را رقم زده است. مسئولان وزارت نیرو می‌گویند که یک ماه اضطراری پیش رو داریم. از سوی دیگر بروز پیک پنجم کرونا، ۹۲ شهر را به وضعیت قرمز رسانده است.

به گزارش فرادید؛ نخستین ماه تابستان ۱۴۰۰ در حالی به نیمه نزدیک می‌شود که بحران برق و کرونا کشور را فراگرفته است. البته علاوه بر این بحران‌ها، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایران هم گفته که ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز تامین آب به سر می‌برند.

طبق گفته حمیدرضا جانباز، در حال حاضر ۳۰۴ شهری در معرض تنش آبی قرار دارند.

در این میان تعداد شهر‌های قرمز کرونایی از ۳۲ شهر در ابتدای تیرماه به ۹۲ شهر در روز‌های گذشته رسیده است.

از سوی دیگر افزایش دمای هوا باعث رشد مصرف برق و قطعی‌های گسترده در کشور شده است.
وضعیت قرمز برق، آب و کرونا!

چالش قطعی برق!

بیش از دو ماه است که برق مناطق مختلف کشور طبق برنامه ریزی با قطعی مواجه است. البته در روز‌های اخیر میزان قطعی‌ها بیشتر هم شده است. در این میان برخی از رسانه‌ها مدعی شده اند که خاموشی‌های گسترده اخیر در مناطق مختلف خارج از برنامه زمان بندی رخ داده است.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور هم در تایید این موضوع گفته که دو نیروگاه تولید برق در کشور به دلیل مصرف بالا از مدار خارج و به اورهال نیاز پیدا کردند، ناچار شدیم بر اساس دستور ملی خاموشی برق را افزایش دهیم و قطعی برق خارج از زمانبندی اعلام شده داشته باشیم.

او تاکید کرده که شرایط تولید برق در کشور ثبات ندارد، بنابراین نمی‌توان به مردم قول داد که دیگر خاموشی خارج از برنامه رخ ندهد.

علاوه بر سخنگوی صنعت برق کشور، مدیرعامل توانیر نیز پیش بینی کرده که شرایط برق ایران طی یک ماه آینده در شرایط اضطراری قرار بگیرد.

طبق گفته برخی نمایندگان مجلس قطعی برق در طول دو ماه اخیر به صنایع و کسب‌های کار‌ها زیان زده است. در این میان لوازم خانگی و سایل برقی نیز به دلیل نوسانات بالا آسیب دیده اند.

با این حال کارشناسان صنعت برق معتقدند که کمبود برق در ایران ریشه در کاهش قابل توجه سرمایه‌گذاری در ایجاد ظرفیت‌های تولید برق از ۱۶ سال پیش گذشته دارد.
البته به نظر آن ها همزمان بی‌توجهی به بهسازی شبکه برق و اصلاح نیروگاه‌های فرسوده، هدررفت برق تولیدی در شبکه را به طور روزافزونی افزایش داده است.

وضعیت قرمز برق، آب و کرونا!
وضعیت قرمز کرونا با چاشنی ویروس دلتا

به موازات بحران کم آبی و قطعی برق حالا موج پنجم کرونا نیز آغاز شده است. این در حالی است که ویروس دلتا یا همان سوش هندی نیز در حال شیوع در کشور است.

البته مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند که فعلا پیک پنجم در تمام کشور آغاز نشده است. اما در صورت تداوم وضیت موجود (عدم رعایت پروتکل ها) موج پنجم کرونا همراه با واریانت دلتا و آفریقای جنوبی در تمام کشور شکل می‌گیرد.

علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این رابطه می‌گوید که بیش از نیمی از استان‌های کشور درگیر ویروس جهش یافته دلتا هستند.

طبق گفته او، برخی استان‌ها ابتدای درگیری با سوش دلتا قرار دارند که اگر خوب رعایت کنند، می‌توانند مهار کنند، اما اگر سهل‌انگاری کنند بیماری می‌تواند کل استان را درگیر کند.

براساس اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر ۹۲ شهرستان کشور در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته‌اند. همچنین ۱۸۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۷۳ شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر بیشترین شهر‌های قرمز در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، تهران، فارس و بوشهر قرار گرفته اند.

برخی از اپیدمیولوژیست‌ها معتقدند که عدم رعایت پروتکل‌ها در زمان انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر موجب شکل گیری موج پنجم کرونا شده است. حالا هم با قرمز شدن شهر‌ها و تعطیلی گروه‌های شغلی، بسیاری از صاحبان کسب و کار‌ها به این بی توجهی استراتژیک انتقاد کرده اند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید