معمای واکسن ایرانی برکت!

معمای واکسن ایرانی برکت!

اعضای تیم کارآزمایی بالینی واکسن برکت با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت می‌گویند که واکسن به این وزارتخانه تحویل شده، اما نمی‌دانند که چه بر سر این واکسن‌ها آمده است.

کد خبر : ۹۵۶۷۲
بازدید : ۱۲۰۴۸
فرادید | کند شدن روند واکسیناسیون و افزایش تورهای ایرانی به ارمنستان برای دریافت واکسن در روزهای اخیر، باعث شد تا سرنوشت واکسن برکت مورد توجه رسانه‌ها و کاربران قرار بگیرد.

به گزارش فرادید؛ سه هفته است که وزارت بهداشت مجوز مصرف اضطراری واکسن ایرانی کوو ایران برکت را صادر کرده، اما همچنان تزریق این واکسن را آغاز نکرده است. از سوی دیگر اعضای تیم کارآزمایی بالینی واکسن برکت می‌گویند که واکسن به وزارت بهداشت تحویل داده شده، اما مشخص نیست که کجاست.

محمدی، مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، تحویل واکسن برکت به وزارت بهداشت را تایید کرده، اما نگفته است که چرا فرایند واکسیناسیون با واکسن ایرانی برکت آغاز نشده است.

البته آمار واکسن دریافتی از سوی وزارت بهداشت با آمار ۴۰۰ دُزی گروه دارویی برکت هم خوانی ندارد.

محمدی می‌گوید که ۳۲۰ هزار دز واکسن برکت هم به معاونت بهداشت وزارت بهداشت تحویل داده شده و ۴۰ هزار دز دیگر هم امروز تحویل داده می‌شود.

این درحالی است که مینو محرز، عضو گروه کارآزمایی بالینی برکت گفته که گروه داروسازی بنیاد ۲ هفته قبل ۴۰۰ هزار دز از این واکسن را برای تزریق به وزارت بهداشت تحویل داده است.

معمای واکسن ایرانی برکت!
واکسن برکت کجاست؟

اواخر خرداد ماه بود که وزیر بهداشت با اعلام صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن ایرانی برکت، وعده داد که تا پایان تیرماه ۱۵ میلیون نفر واکسینه می‌شود. این در حالی است که حالا در میانه تیرماه مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور هم تاکنون به ۶ میلیون و ۴۵۱ هزار و ۹۴۵ دُز رسیده است.

در این میان، اعضای تیم کارآزمایی بالینی واکسن برکت با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت می‌گویند که واکسن به این وزارتخانه تحویل شده، اما نمی‌دانند که چه بر سر این واکسن‌ها آمده است.

پیام طبرسی، عضو تیم کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت در این رابطه می‌گوید که از یک سو سازندگان می‌گویند واکسن‌ها به وزارت بهداشت تحویل داده شده است، اما وزارت بهداشت می‌گوید که دریافتی با این مشخصات خصوص نداشته است و ما هنوز خودمان گیج هستیم که چه اتفاقی افتاده است.

با این وجود، وزیر بهداشت بار دیگر امروز اعلام کرد که تزریق واکسن‌های ایرانی برکت و پاستور از این هفته آغاز می‌شود.

در این میان، جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، مدعی است که ۳۲۰ هزار دُز واکسن برکت توزیع شده است.

او در رابطه با علت تاخیر در توزیع واکسن برکت گفته که انجام تست پایداری واکسن ۱۵ روز طول می‌کشد. بعد از این تست، برچسب گذاری و کد گذاری انجام می‌شود و در شبکه بهداشت و درمان کشور توزیع می‌شود.

طبق گفته جهانپور، حدود ۲ میلیون دز دیگر در اختیار وزارت بهداشت است و تا زمانی که تست پایداریشان به پایان نرسد و برچسب گذاری نشوند، قابل توزیع در شبکه‌های بهداشتی نیستند.
معمای واکسن ایرانی برکت!

جنجال بر سر واکسن‌های ایرانی

همزمان با تاخیر در توزیع و تزریق واکسن‌های ایرانی، برخی فعالان رسانه‌ای و سیاسی مدعی شده‌اند که تولید و صادرات واکسن ایرانی، یک ابزار تبلیغاتی است. البته این موضع گیری به سرعت با واکنش وزیر بهداشت مواجه شد.

نمکی بدون اشاره به نام گوینده گفته که «برخی قلم به دست گرفتند که وقتی ما نمی‌توانیم دوچرخه بسازیم چرا ادعای تولید واکسن داریم؟ این افراد که چنین سخن می‌گویند، نمی‌دانند که اکنون آنتی‌بادی واکسن رازی و پاستور در بدنشان وجود دارد! این‌ها برای حرف زدن حتی به تاریخ نگاه نمی‌کنند که بیش از صد سال است ما واکسن می‌سازیم.»
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    چند نفر دیگر باید بمیرد تا مدیران بیدار شوند چرا هر ویروسی میاید قبل از جهانی شدن اول ایران پخش میشود چرا در کشورهای جنگ زده همسایه خبری از کرونا نیست و سهمیه واکسن در اختیار توریست است چرا واکسن خرداد شده مهر ابان چرا جان ادمها به انداره پولی که یک مفسد از هزاران هزار مفسد دزدی کرد یعنی بابک ارزش ندارد به بابک زنجانی بگویید به جای یک ملیارد دلار هفتاد ملیون واکسن بخرد که اگر گران ترین واکسن جهان به نرخ ده دلار میشود هفتصد ملیون دلار بقیه پول دزدی حلالش

  • ج ارسالی در

    وقتی دکل نفتی کم میشه واکسن که چیزی نیست انشاالله چهل سال دیگه درست میشه

  • سامان ارسالی در

    تا مجوز بهداشت جهانی اخذ نشود بدرد نمی خورد وارمنستان ودولت ایران سود سرشاری میبرند پس واکسیناسیون داخلی نداریم

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید