چرا مادر نوجوان سراوانی فوت کرد؟!

چرا مادر نوجوان سراوانی فوت کرد؟!

پس از بالاگرفتن انتقاد‌ها، وزارت بهداشت خبر مرگ مادر نوجوان سراوانی را تایید کرد. اما گفت که علت مرگ او زایمان نبوده و مشکلات کلیوی بوده است که ۶۷ روز پس از زایمان در بیمارستان زاهدان رخ داده است.

کد خبر : ۹۵۷۰۷
بازدید : ۴۲۲۷
فرادید | رسانه‌های محلی سیستان و بلوچستان مدعی شده اند که یک دختر ۱۳ ساله سراوانی حین زایمان جان خود را از دست داده است. اما وزارت بهداشت علت مرگ مادر نوجوان سراوانی را مشکلات کلیوی معرفی کرده است.

به گزارش فرادید؛ ماجرا از آن جا آغاز شد که روز‌ها گذشته رسانه‌های محلی سراوان مدعی شدند که یک مادر ۱۳ ساله سراوانی حین زایمان جان ساخته است. طبق اعلام این رسانه ها، دختر سراوانی در سن ۱۲ سالگی ازدواج کرده و یک سال بعد هم عمل زایمان انجام داده است.

پس از آن نیز، دیگر رسانه‌ها نیز مدعی شدند که این مادر نوجوان روز ۴ تیرماه جان خود را از دست داده است.

اما ابوالحسن صفدری، رئیس بیمارستان رازی شایعه مرگ دختر ۱۳ ساله سراوانی را تکذیب کرد.

خبر مرگ مادر کم سن و سال سیستان و بلوچستانی طی روز‌های اخیر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشته است.

در این میان پزشکان نیز نسبت به خطرات بارداری در کودکان هشدار داده اند.
جنجال بر سر فوت مادر نوجوان سراوانی!

ماجرای مرگ مادر نوجوان سراوانی چه بود؟

پس از بالاگرفتن انتقاد‌ها و واکنش‌ها، وزارت بهداشت خبر مرگ مادر نوجوان سراوانی را تایید کرد. اما گفت که علت مرگ او زایمان نبوده است.

نسرین چنگیزی، رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت گفته که متوفی حدیثه سپاهی ۱۷ سال سن داشته و علت مرگ او، مشکلات کلیوی بوده که ۶۷ روز پس از زایمان در بیمارستان زاهدان رخ داده است.

چنگیزی در تشریح جزئیات مرگ مادر نوجوان سراوانی می‌گوید که این خانم در تاریخ ۱۱ خرداد ماه سال جاری یعنی ۴۶ روز پس از زایمان با توجه به مشکلات کلیوی توسط متخصص داخلی ویزیت شده است و مطابق گزارش فوری دانشگاه علوم پرشکی زاهدان، مرگ ایشان هم بدلیل مشکلات کلیوی بوده است.

طبق گفته رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت، مادر نوجوان سراوانی در بارداری اول مراقبت‌ها را در خانه بهداشت خوشاب تابعه مرکز بهداشت سور دریافت می‌کرده است و در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ ختم بارداری به طریق سزارین انجام شده است.

البته رئیس بیمارستان رازی سراوان نیز روایتی شبیه به اداره سلامت مادران وزارت بهداشت ارائه کرده است.

جنجال بر سر فوت مادر نوجوان سراوانی!
بلوا همچنان بر سر کودک همسری!

دولت و برخی نماینده مجلس دهم در سال ۹۷ طرح و لوایحی را تدوین کردند که بر اساس آن، حداقل سن ازدواج دختران به ۱۶ سال و پسران به ۱۸ سال می‌رسید و ممنوعیت ازدواج دختران زیر۱۳ سال را به دنبال داشت. اما در نهایت این طرح و لوایح به دلیل نیاز به بررسی بیشتر کنار گذاشته شد.

در این میان برخی از مسئولان نیز می‌گویند که در سال‌های اخیر ازدواج دختران زیر ۱۳ افزایش یافته است.

تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در این رابطه به تازگی گفته که در طی این چند سالی که مباحث مربوط به ازدواج را رصد می‌کنیم در سنین پایین به ویژه در دختران زیر ۱۳ هر سال یک آمار افزایشی را داریم.

او همچنین می‌گوید که خیلی از اتفاقات تلخ از جمله در معرض تهدید قرار گرفتن سلامت کودک بعد از زایمان، حاصل انجام ازدواج اجباری است.

فاطمه ذوالقدر نائب رئیس فراکسیون زنان مجلس دهم هم که جز مخالفان کودک همسری است، بار دیگر به انتقاد از این موضوع پرداخته است.

او به ایسنا گفته که «خوب است نمایندگان مجلس یازدهم به جای بررسی برخی طرح‌های حساسیت برانگیز نظیر «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» که اولویت جامعه نیست به بررسی طرح‌ها و لوایحی نظیر ممنوعیت کودک همسری بپردازند.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید