بورس به قله‌های پیشین بر می‌گردد؟

بورس به قله‌های پیشین بر می‌گردد؟

با توجه مشخص شدن رئیس دولت، چشم انداز افزایشی دلار، خوش بینی انتظارات تورمی و افق مثبت بازار‌های جهانی، کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند که احتمال بازپس گیری رکورد‌های تاریخی در سال جاری وجود دارد. اما بعید است که شاخص کل به دو میلیون واحد برسد.

کد خبر : ۹۵۷۵۶
بازدید : ۵۴۸۳
فرادید | شاخص کل بورس بار دیگر تا حدودی به مدار تعادل بازگشته است و در طول یک ماه اخیر، بعضی روزها بازار سرمایه شاهد روز‌های سبز پر رنگ و کمرنگی بوده است. با این وجود برخی از کارشناسان پیش بینی می‌کنند که در ماه‌های آینده شاخص کل بار دیگر کانال‌های فتح شده پیشین را باز پس بگیرد. اما در مقابل برخی از کارشناسان خلاف این عقیده را دارند.

به گزارش فرادید؛ بازار سرمایه در حالی هفته دوم تیرماه را سبز کمرنگ به پایان برد که شاخص کانال به مرز یک میلیون و ۳۰۰ نزدیک شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بورس تهران در طول ۱۱ روز گذشته، ۹ روز سبز و ۲ روز قرمز را به ثبت رسانده است.

حالا هم شاخص کل به مقاومت یک میلیون و سیصد هزار واحد رسیده است و به عقیده بخشی از فعالان بورس از این مقاومت نیز عبور خواهد کرد.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که عواملی همچون مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، ثبات نسبی دلار و کاهش قانون گذاری درحوزه بورس موجب رونق دوباره بورس شده است.

در طول یک ماه گذشته میانگین وزنی قیمت‌ها در بازار سرمایه ۱۷ درصد افزایش یافته است.

بورس به قله‌های پیشین بر می‌گردد؟
بورس به کانال دو میلیون واحد بر می‌گردد؟

از زمانی که روند پر قدرت صعودی، شاخص کل را به کانال تاریخی ۲ میلیون واحد رساند، ۱۰ ماهی می‌گذرد. در این مدت نیز بورس تهران ۳ بار شاهد شکل گیری موج صعودی بود، اما پس از آن در اثر عوامل مختلف دوباره به روند ریزشی باز می‌گشت.

در اولین فاز صعودی پس از ریزش بزرگ مردادماه، که از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر ادامه داشت، شاخص کل صعود ۲۶ درصدی را تجربه کرد. در دور دوم نیز، روند صعودی از ۳۰ دی تا ۲۶ بهمن شکل گرفت و ارزش نماگر بورس را ۱۰ درصد بالا برد. در دور سوم هم که ۱۷ اسفند تا پایان سال شکل گرفت ۱۲ درصد به ارزش شاخص سهام افزوده شد.

اما در نهایت این سه فاز صعودی دوام نداشتند.

البته حالا با توجه مشخص شدن رئیس دولت، چشم انداز افزایشی دلار، خوش بینی انتظارات تورمی و افق مثبت بازار‌های جهانی، کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند که احتمال بازپس گیری رکورد‌های تاریخی در سال جاری وجود دارد. اما بعید است که شاخص کل به دو میلیون واحد برسد.

این دسته از کارشناسان به پیش بینی تورم ۳۰ درصدی امسال اشاره می‌کنند و معتقدند که بازار‌ها نیز احتمالا به این اندازه رشد خواهند کرد. با این وجود احتمال این کارشناسان بازپس گیری کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد است.

اما در طرف مقابل بخش دیگری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند تا زمانی که دستورالعمل‌هایی مانند قیمت‌گذاری دستوری و دخالت‌های دستوری و دامنه نوسان کنار گذاشته نشود، نمی‌توان پیش بینی تعادل و بازپس گیری کانال‌های تاریخی را داشت.

آن‌ها می‌گویند که صعود‌های فعلی موقت است و ممکن است در سال بار‌ها تکرار شود. اما منجر به تعادل نمی‌شود.

بورس به قله‌های پیشین بر می‌گردد؟
بورس در مسیر حذف دامنه نوسان؛ چه اتفاقی می‌افتد؟

رئیس سازمان بورس به تازگی از حذف تدریجی دامنه نوسان سخن به میان آورده است. او گفته که دامنه نوسان به‌تدریج گسترده و سپس حذف خواهد شد و سعی می‌کنیم مسیری را تعریف کنیم که ماهانه نیم‌درصد دامنه نوسان افزایش یابد.

پس اعلام این تصمیم فعالان بازار و کارشناسان بازار سرمایه نظرات مختلفی ارائه دادند.

بخشی از فعالان بازار معتقدند که مسئولان اقتصادی حذف دامنه نوسان را به دید آزمون و خطا می‌نگرند و اگر در کوتاه مدت جواب نگیرد، از سیاست خود عقب می‌نشینند. به گفته این دسته، نتیجه سیاست آزمون و خطایی جز از دست رفتن اعتماد فعالان بازار نخواهد بود.

اما در طرف مقابل بخشی از کارشناسان بازار سرمایه موافق حذف دامنه نوسان بوده اند. این گروه بر این عقیده اند که با حذف دامنه نوسان، بورس به سرعت به نوسان می‌رسد.

داود بهرامی در این رابطه می‌گوید که دامنه که کلا نباشه اگر یک سهمی هم منفی سنگین بخورد، دو روزه جبرانش می‌کند. الان کل سهام کوچیک قفل شده به‌خاطر وجود همین دامنه که اگر نبود دیگه سهامدار صف سنگین نمی‌زد.

مهدی رباطی هم در صفحه شخصی خود در توییترش نوشت: «ویکرد سازمان بورس قابل تقدیر است و باید توسط کانون‌ها و فعالان بازار پیگیری شود. حرکت به سمت حذف دامنه نوسان، راه‌اندازی مجدد معاملات آتی و نظارت قوی بر ناشران درست است و باید با شجاعت عملیاتی شود.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید