چرا با قطعی برق اینترنت قطع می‌شود؟

چرا با قطعی برق اینترنت قطع می‌شود؟

وزارت ارتباطات معتقد است که وظیفه اش را برای جلوگیری از قطعی اینترنت انجام داده است. البته محمدجواد آذری جهرمی مقصر اصلی قطعی اینترنت واختلال در شبکه را سارقان باتری سایت‌های مخابراتی و قطعی‌های مکرر برق معرفی کرده است.

کد خبر : ۹۵۷۸۵
بازدید : ۴۲۲۷
فرادید | همزمان با بحران قطعی برق در کشور، قطعی اینترنت هم به چالش‌های تابستانی اضافه شده است. موضوعی که وزیر ارتباطات علت آن را فاسد شدن باتری سایت‌های مخابراتی و به سرقت رفتن برخی از آن‌ها عنوان کرده است. اما برخی کارشناسان مخابرات معتقدند که بخشی از این قطعی‌های اینترنت عمدی بوده است.

به گزارش فرادید؛ با افزایش قطعی برق از ۲ ساعت در روز به ۴ تا ۶ ساعت در برخی مناطق کشور، کاربران می‌گویند که اینترنت و شبکه تلفن همراه شان با قطعی و اختلال مواجه شده است.

در این میان وزیر ارتباطات نیز قطعی همزمان اینترنت و برق را تایید کرده است.

آذری جهرمی در این رابطه می‌گوید که باتری دکل‌های تلفن همراه برای ۲ساعت پاسخگوی قطع برق است. اما پس از آن برای شارژ کامل، نیازمند ۸ساعت اتصال به شارژرند تا به‌طور کامل شارژ شوند. این در حالی است متأسفانه در برخی نواحی، ۸ ساعت برق مستمر شهری در دسترس نیست.

البته او این را هم گفته که بخش عمده این باتری‌ها یا فاسد شده و یا به سرقت رفته اند.

با این وجود باقیمانده باتری‌های سالم نیز فرصت شارژ مجدد پیدا نمی‌کند، چرا که قطعی‌های برق به شکل مکرر در روز رخ می‌دهد.
چرا با قطعی برق اینترنت قطع می‌شود؟

مقصر قطعی اینترنت و اختلال در شبکه!

وزارت ارتباطات معتقد است که وظیفه اش را برای جلوگیری از قطعی اینترنت انجام داده است. البته محمدجواد آذری جهرمی مقصر اصلی قطعی اینترنت واختلال در شبکه را سارقان باتری سایت‌های مخابراتی و قطعی‌های مکرر برق معرفی کرده است.
او می‌گوید که در برنامه پدافند غیر عامل طرحی را برای بازبینی باتری‌های اپراتور‌ها که تعداد بسیار زیادی هم هستند، اجرا کردیم. در این حال بسیاری از باتری سایت‌ها نوسازی شد، اما برخی سایت‌ها در استان‌های محروم کشور که سرقت از سایت‌ها بیشتر بوده، همچنان این مشکل را دارند.

گرچه علی اکبر علیزاده برمی، نماینده دامغان همچنان وزارت ارتباطات را مقصر موضوع می‌داند.

علیزده برمی بر این عقیده است که قطعی برق مکرر است، اما طولانی نیست. او گفته که وزارت ارتباطات و اطلاعات باید پاسخ دهد که دقیقا به چه علتی اینترنت را قطع می‌کند؟ قطعی برق و اختلال در آنتن‌ها ارتباطی به قطعی برق ندارد.

در این میان برخی از کارشناسان نیز می‌گویند که در بسیاری از مواقع که مشخص است یک قطعی برق طولانی مدت در کار است، مسئولان اینترنت را غیرفعال یا ضعیف می‌کنند تابتوانند مصرف برق این دکل‌ها را کاهش دهند تا حداقل حفظ سیگنال تلفن همراه برای مدت طولانی تری میسر شود.

برخی مسئولان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز مقصر اصلی را شرکت توانیر معرفی می‌کنند.

مجید حقی، معاون امور پستی و ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این باره گفته که شرکت توانیر در تصمیم‌گیری برنامه زمانبندی قطعی برق، محدودیت‌های تکنولوژی تجهیزات را باید در نظر بگیرد.

او می‌گوید باتوجه به اینکه تجهیزات یکسوکننده‌های اپراتورها، هم برق سایت‌ها را تامین می‌کنند و هم شارژینگ باتری را انجام می‌دهند، به همین دلیل اگر قطعی‌های برق به تناوب و در بازه‌های زمانی کوتاهی اتفاق بیفتد، تجهیزات پشتیبان برق سایت‌ها هم برای رفع مشکل کافی نیستند.
چرا با قطعی برق اینترنت قطع می‌شود؟

چالش سرقت از سایت های مخابراتی

با اینکه اپراتور‌ها و وزارت ارتباطات از سرقت باتری سایت‌های مخابراتی خبر دارد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که به دلیل گسترده بودن و تعداد بالای این سایت‌ها امکان محافظت از آن‌ها وجود ندارد.

برخی از مسئولان وزارت ارتباطات در این رابطه به روزنامه خراسان گفته اند که هرکدام از این سایت‌ها به یک نگهبان نیاز دارند، اما به دلیل گستردگی و تعداد بسیار زیاد این آنتن‌ها استخدام نگهبان برای اپراتور‌ها مقدور نیست.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید