بلوا بر سر واکسن مشترک ایران و کوبا

بلوا بر سر واکسن مشترک ایران و کوبا

پس از طرح ادعای لغو پروژه مشترک واکسن ایران و کوبا، موسسه انستیتو پاستور به سرعت واکنش نشان داد و  ادعای مینو محرز را رد کرد. علیرضا بیگلری رئیس این موسسه گفته که من نمی‌دانم چرا خانم دکتر محرز این اظهارات را مطرح می‌کنند و تعجب می‌کنم. این اظهارات خیلی عجیب است.

کد خبر : ۹۵۷۹۰
بازدید : ۱۷۰۵۱
فرادید | کند شدن روند واکسیناسیون و ابهام در تولید و توزیع واکسن مشترک ایران و کوبا، حالا به جنجالی برای انستیتو پاستور بدل شده است. روز‌های گذشته بود که مینو محرز با طرح این ادعا که طرف کوبایی زیر قرار تولید مشترک واکسن زده، بلوا را شروع کرد. اما موسسه انستیتو پاستور و وزارت بهداشت ادعای مینو محرز را رد کرده اند.

به گزارش فرادید؛ البته نخستین بار پیام طبرسی، عضو تیم کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت بود که ادعای لغو پروژه مشترک واکسن ایران و کوبا را مطرح کرد.

او در رابطه با واکسن پاستور مدعی شده بود که سفارت کوبا اظهاراتی متفاوت از آنچه که مسئولان ما می‌گویند داشت، این سفارت اعلام کرد که این واکسن ایرانی- کوبائی نیست و کاملا کوبائی است و ما آن را برای تحقیقات به ایران دادیم که ایرانی‌ها به آن مجوز اضطراری مصرف دادند.

طبرسی می‌گوید که این واکسن متعلق به ما نیست و باید از کوبایی‌ها آن را بخریم.

چند روز پس از ادعای او، نوبت به مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو تیم کارآزمایی بالینی برکت رسید تا واکسن پاستور را بار دیگر به چالش بکشد.

او گفته که مرحله سوم واکسن ایرانی کوبایی را به برخی افراد در ایران تزریق کردند و قرار بود یک پروژه مشترک باشد، اما بعد سفیر این کشور اعلام کرد ما چنین پروژه‌ای نداریم.

محرز همچنین گفته که خود کوبا برای این واکسن دستور «تزریق اضطراری» صادر کرد و گفت خودمان و کشور‌های دیگر آمریکای جنوبی بیشتر نیاز داریم و اولویت را به آن‌ها داد. سفیر هم این برنامه را اعلام کرد.

بلوا بر سر واکسن مشترک ایران و کوبا
تکذیب انستیتو پاستور؛ واکنش عجیب وزارت بهداشت!

پس از طرح ادعای لغو پروژه مشترک واکسن ایران و کوبا، موسسه انستیتو پاستور به سرعت واکنش نشان داد و ادعای مینو محرز را رد کرد. علیرضا بیگلری رئیس این موسسه گفته که من نمی‌دانم چرا خانم دکتر محرز این اظهارات را مطرح می‌کنند و تعجب می‌کنم. این اظهارات خیلی عجیب است.

او می‌گوید که ما به صورت کاملا مشخص در زمینه تولید مشترک واکسن کرونا با کوبا، توافق‌نامه داریم، کار پیش رفته، سلول بانکی را گرفته‌ایم و کارآزمایی بالینی را انجام دادیم و مراودات دو کشور در این زمینه ادامه دارد.

رئیس موسسه انستیتو پاستور همچنین تاکید کرده که بچ اولیه واکسن تولید شده است و تولیدات بعدی هم به مرور با نصب تجهیزات مقدار تیراژ تولید به شدت افزایش می‌یابد.
پس از تکذیب ادعای محرز از سوی رئیس انستیتو پاستور، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو و رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در دو زمان مختلف به ادعای مینو محرز واکنش نشان داد.

در نخستین واکنش، او گفت که سطح همکاری‌های مشترک ایران و کوبا در حوزه تولید واکسن بویژه واکسن پاستوکووک که اخیرا در دو کشور به مرحله تولید رسیده است، فراتر از آن است که با برخی اظهارات ناآگاهانه مخدوش شود.

اما عجیب این جاست که جهانپور در دومین واکنش، اعلام کرد که، دکتر مینو محرز هیچ سمتی در ستاد کرونا و کمیته‌های وابسته به این ستاد ندارد و مسوولیت اظهاراتشان با شخص خودشان است.

بلوا بر سر واکسن مشترک ایران و کوبا
واکنش‌ها به بلوای واکسن پاستور!

موضع گیری جهانپور در حالی است که رسانه‌ها و صداوسیما در طول ۱۶ ماه اخیر، بار‌ها از مینو محرز به عنوان عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا نام بردند و وزارت بهداشت هیچ واکنشی نشان نداد.

برخی از فعالان رسانه‌ای مدعی اند که مینو محرز پس از ادعای جنجالی اش، از کمیته علمی ستاد ملی کرونا کنار گذاشته شده است.

در طرف مقابل گروه دیگری نیز معتقدند که مینو محرز و پیام طبرسی این ادعا را مطرح کرده اند تا واکسن ایرانی برکت، زیر سایه واکسن مشترک ایران و کوبا و تحت شعاع اخبار آن قرار نگیرد. به اعتقاد آن ها، تیم کارآزمایی بالینی برکت نمی‌خواهند که دستاوردشان نادیده گرفته شود.

البته برخی دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی مدعی اند که حمله به واکسن پاستور برای گرفتن انحصار بازار واکسن‌های داخلی بوده است.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید