چراغ سبز مردم به وضعیت قرمز دلتا

چراغ سبز مردم به وضعیت قرمز دلتا

تصاویری از شهر‌های شمالی کشور همچون گرگان نیز نشان می‌دهد که برخی مسافران از سمت مشهد به سمت استان گلستان راه افتاده‌اند و با برپایی چادر‌های مسافرتی مقاصد گردشگری دیگری هم در برنامه دارند!

کد خبر : ۹۵۸۶۷
بازدید : ۳۱۳۷
حمیده امینی‌فرد | به جاده‌های شلوغ و اشتیاق مردم در ترافیک خودرو‌ها نگاه کنید. ظاهراً حتی موج پنجم کرونا هم نتوانسته فصل سفر‌های تابستانی را در گرمای کلافه‌کننده تیرماه تغییر دهد.

حتی شنیدن قدرت سرایت بیشتر ۶۰ درصدی دلتا نسبت به واریانت انگلیسی و هشدار‌ها و زنگ خطر‌ها برای آمدن موج ششم درحالی که هنوز در ابتدای موج پنجم هستیم هم زورش به چمدان بستن عده‌ای که آمار سفر‌های تابستانی را در هر شرایطی بالا نگه می‌دارند؛ نرسیده است.

دیروز هم درحالی که در اغلب شهر‌های بزرگ دنیا آمار تلفات کاهشی بوده و برخی به زندگی عادی (با ماسک) برگشته‌اند؛ در ایران، اما ۱۵۱ جان دیگر هم درمیانه ماتم و اندوه به خاک سپرده شد! ۱۱ هزار و ۶۶۴ هزار نفر تست کرونایشان مثبت شد و حدوداً ۳ هزار و ۶۰۲ نفر نیز کارشان به بستری در بیمارستان‌ها کشید تا درچند روز آینده مشخص شود سهمشان از زندگی چند روز یا چند ماه دیگر است!
اگرچه با ورود ۵۰۰ هزار دوز واکسن جدید به کشور مسئولان وزارت بهداشت قول داده‌اند تا از این هفته روند واکسیناسیون در کشور شدت گرفته و از فردا ۶۸ ساله‌ها هم به صف واکسیناسیون بپیوندند، اما نگاهی به آمار و ارقام رعایت پروتکل‌ها نشان می‌دهد بسیاری از شهروندان ظاهراً جشن پایان کرونا گرفته‌اند.
عدد‌ها نشان می‌دهد رعایت پروتکل‌ها از ۶۹ درصد به ۶۶ درصد رسیده؛ ۱۴۳ شهر در وضعیت قرمز قرار دارند و ۲۵ شهر هم روند صعودی بیماری در آن‌ها نگران‌کننده است.
متأسفانه تزریق ۶ میلیون و۷۲۶ هزار و ۸۰۱ دوز واکسن هم تاکنون به جای آنکه پیشگیری‌ها را افزایش دهد موجب شده تا عده‌ای به صرف واکسیناسیون تنها یک نفر از اعضای خانواده‌شان؛ خیالشان از بابت میهمانی و سفر رفتن راحت شود.
اگر به زیرنویس شبکه‌های خبری و هشدار کارشناسان دقت کنید حالا دیگر نه فقط حمل‌ونقل عمومی که حتی رستوران‌ها و کافه‌ها هم مرکز شیوع ویروس شناخته می‌شوند و، اما تأسف‌آور‌تر اینکه با وجود وارد شدن به هفته دوم محدودیت‌های اصناف و تعطیلی گروه‌های شغلی دوم؛ سوم و چهارم خیابان‌های تهران مملو از جمعیتی است که برای وارد شدن به یکی از این رستوران‌ها حتی صف کشیده‌اند!
برخی کافه‌ها و رستوران‌ها هم پا را فراتر از منع قانونی اعمال شده گذاشته و با ارسال پیامک به تلفن همراه شهروندان و ارائه تخفیف‌های وسوسه‌کننده آن‌ها را به آمدن به رستوران‌ها ترغیب می‌کنند!
از آن طرف اگر فکر می‌کنید آرایشگاه‌ها و مغازه‌های پوشاک تعطیل شده است سخت در اشتباهید! کافی است به یکی از خیابان‌های معروف شمال تهران بروید. هیچ مغازه‌ای بسته نیست و جالب اینکه مشتری هم دارند. حتی باغ وحش تهران در گرمای ظهر تابستان باز بوده و بدون معطلی بازدیدکننده می‌پذیرد.
آقای رضایی روز جمعه از باغ وحش تهران به‌همراه دو فرزندش و در کمال خونسردی بازدید کرده و تنها نگرانی‌اش بلیت ۳۰ هزار تومانی باغ وحش بوده است. علی‌رغم هشدار‌ها درباره میزان سرایت با وجود دو ماسک و حتی در فضای باز، اما بسیاری از شهروندان همچنان «دلتا کرونا» را با ویروس کرونای ضعیف‌تر یکی می‌دانند و در رعایت پروتکل‌ها سخت‌گیری‌های همیشگی را ندارند.
خانم مرادی می‌گوید که از زمانی که شنیده ویروس روی وسایل نمی‌نشیند؛ دیگر ضدعفونی را کنار گذاشته است، اما جالب اینکه خاله او با وجود اینکه مدت زیادی در خانه بوده و تماسی با دیگران نداشته است بر اثر ویروس دلتا طی دو روز از زمان مثبت شدن تست تا بستری فوت کرده است.
آقای زمانی هم که کارمند یک بانک دولتی است می‌گوید همکارش بدون ماسک در محل کارشان تردد داشته و متأسفانه ۵ نفر از همکاران را که بسیار رعایت می‌کردند و حتی دو ماسک می‌زدند درگیر و خانه‌نشین کرده است!
اگرچه افزایش مصرف برق؛ ساعات اداری را از ۷ تا ۱۳ کاهش داده و طرح ترافیک هم نسبت به‌گذشته یک ساعت تغییر کرده است؛ اما حمل‌ونقل عمومی همچنان مملو از جمعیت است و جالب اینکه در ساعات پیک حتی محدوده طرح نیز خلوت نیست! اغلب رانندگان تاکسی هم این روز‌ها بدون ماسک مسافر سوار می‌کنند.

خبری از تعطیلی اماکن عمومی نیست!

ظاهراً زور برق بیش از هشدار‌ها و توصیه‌ها بوده و تا حدی توانسته برخی شهروندان را خانه‌نشین کند. کاهش ساعت کاری پاساژ‌ها به ۶ عصر برای صرفه‌جویی در مصرف برق یکی از نمونه‌های موفقی است که بالاخره توانست برخی را از خرید کردن‌های غیر ضروری منصرف کند.
وضعیت در پارک‌های عمومی تهران هم با وجود تاریکی شبانه همچون سابق است. مردم در عصر تابستان به سمت پارک‌ها هجوم می‌آورند؛ گرمای هوا موجب شده تا اغلب بدون ماسک در فضای باز تردد کنند. در خیابان‌های اصلی و فرعی هم بیشتر شهروندان به خاطر گرمای هوا ماسک‌ها را در جیب گذاشته‌اند و یا دیگر حساسیتی به ماسک زدن نشان نمی‌دهند.
همین وضعیت در باشگاه‌های ورزشی، شهربازی‌ها، تالار‌های عروسی، مساجد و آرایشگاه‌ها هم دیده می‌شود. نه خبری از تعطیلی است و نه حتی مشتری‌ها نگران وضعیت سلامتی‌شان هستند! درحالی که مثلاً بیشتر خدمات آرایشگاه‌ها شما را مجبور می‌کند تا ماسک را از روی صورتتان بردارید.

جاده‌های شلوغ و شهر‌های قرمز

در آن سوی ماجرا افزایش بار سفر‌های تابستانی با وجود محدودیت‌های شدید جاده‌ای بر موج نگرانی‌ها افزوده است. شهروندان وقتی می‌بینند نظارت بر محدودیت‌ها در داخل شهر‌ها تا این اندازه ضعیف است؛ در نتیجه به خیال آنکه همین وضعیت هم در جاده‌ها حاکم است؛ راهی سفر می‌شوند و البته عده زیادی هم رنج جاده‌ها را با هزینه اتوبوس؛ قطار و هواپیما سر به سر کرده و در هر حالتی از خیر سفر‌های تابستانی‌شان نمی‌گذرند.
تور‌های گردشگری هم بر خلاف منع قانونی براحتی درحال جذب مسافر داخلی و خارجی‌اند! نگاهی به جاده‌های توریستی اطراف تهران به لواسان، فشم، شهرستانک، کردان و طالقان نشان می‌دهد گرمای این روز‌های تهران چه تعداد زیادی را در اوج کرونا به سمت تفرجگاه‌های اطراف کشانده است.
خانم گودرزی که در کردان ویلا دارند می‌گوید ما آخر هر هفته کردان می‌رویم؛ هرهفته نیز همسایه‌ها آزادانه میهمانی‌های بزرگ برگزار می‌کنند و همان میهمان‌ها به تهران برمی‌گردند که معلوم نیست چند نفرشان کرونا گرفته باشد.

آقای هدایتی که جمعه شب از تهران به‌سمت تفرش راه افتاده است؛ می‌گوید: «جاده‌ها بسیار شلوغ و مملو از خودرو بود و مسیری که ما همیشه سه ساعته طی می‌کردیم ۶ ساعت در راه بودیم»!
جالب اینکه حالا در خراسان رضوی که برخی به هوای زیارت رفتن وسوسه شده‌اند؛ حدود یک سوم افراد آزمایش شده دلتا مثبت بوده اند و دیگر خبری از ویروس انگلیسی معروف نیست! اما شباهت‌های این ویروس با سرماخوردگی بسیاری را با وجود ظاهر شدن علایم راهی جاده‌ها کرده است.
به‌طوری که سرهنگ محمد قانعی نژاد؛ جانشین رئیس پلیس خراسان رضوی به ایرنا خبر داده که ورود خودرو‌ها به این استان از ابتدای تیرماه تا کنون نسبت به مدت مشابه خردادماه ۱۴ درصد افزایش و خروجی خودرو‌ها از استان نیز ۱۷ درصد افزایش داشته است و ظاهراً در این مدت هم تعداد سفر‌ها از استان‌های جنوبی به خراسان رضوی رشد پیدا کرده است.
تصاویری از شهر‌های شمالی کشور همچون گرگان نیز نشان می‌دهد که برخی مسافران از سمت مشهد به سمت استان گلستان راه افتاده‌اند و با برپایی چادر‌های مسافرتی مقاصد گردشگری دیگری هم در برنامه دارند!

برخی از شهروندان هم این روز‌ها بار سفر خارجی بسته و به هوای واکسیناسیون خارج از نوبت در صف ارمنستان، ترکیه و دوبی هستند. روح‌الله لطیفی؛ سخنگوی گمرک کشور گفته است که تنها طی ۴۸ ساعت هزار و ۸۰۰ ایرانی وارد ارمنستان شده‌اند و صف تست پی‌سی‌آر آنقدر شلوغ بوده است که عده‌ای از گرما و ازدحام بیهوش شده‌اند!
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید