تشخیص کووید مزمن با یک آزمایش ساده

تشخیص کووید مزمن با یک آزمایش ساده

کالج سلطنتی لندن با مقایسه خون ده‌ها بیمار مبتلا، دریافته است که در خون بیمارانی که به سرعت از کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند، یا بیمارانی که هرگز به ویروس مبتلا نشده‌اند، اتوآنتی‌بادی وجود ندارد.

کد خبر : ۹۵۹۴۸
بازدید : ۲۱۰۸۶

ظرف شش ماه آینده یک آزمایش ساده خون برای شناسایی بیماران مبتلا به کووید طولانی در دسترس خواهد بود.

تحقیقات اولیه در یک مطالعه آزمایشی کالج سلطنتی لندن، اتوآنتی‌بادی‌های مشترک در میان افراد دارای نشانه‌های کووید طولانی را شناسایی کرده است.

در حالی که پادتن‌ها مسئول مبارزه با بیماری و حمله به عوامل خارجی در بدن هستند، آتوآنتی‌بادی‌ها، پادتن‌هایی هستند که به اشتباه به بافت‌ها یا اندام‌های خود بدن حمله می‌کنند و موجب التهاب، آسیب یا اختلال در عملکرد آن‌ها می‌شوند که اغلب خستگی مفرط و نشانه‌های دیگر را به بار می‌آورد.

کالج سلطنتی لندن با مقایسه خون ده‌ها بیمار مبتلا، دریافته است که در خون بیمارانی که به سرعت از کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند، یا بیمارانی که هرگز به ویروس مبتلا نشده‌اند، اتوآنتی‌بادی وجود ندارد.

این اتوآنتی‌بادی‌ها در بیمارانی یافت شدند که قبلا نتیجه آزمایش شان به کووید-۱۹ مثبت درآمده بود و نشانه‌های کووید طولانی (از جمله خستگی، تنگی نفس، درد عضلانی، سردرد، فراموشی، بی‌خوابی و سرگیجه) را در مدت ۱۲ هفته یا بیشتر گزارش کرده بودند.

پرفسور دنی آلتان از کالج سلطنتی لندن، هدایت این کار تحقیقاتی را بر عهده داشت.

او گفت: «بسیار خوش‌بین هستم و امیدوارم که ظرف شش ماه به یک آزمایش خون ساده دست یابیم که می‌توانید از پزشک عمومی خود بگیرید؛ و فکر می‌کنم که این امر می‌تواند برای افرادی که نتوانسته‌اند پزشک خود را متقاعد کنند یا به مراقبت‌های ویژه دسترسی یابند، خبر مهمی باشد، زیرا دیگر مسئله حرف من و حرف شما نیست، بلکه آزمایش تشخیص است که حرف اول را می‌زند.»

او درباره شمار موارد ابتلا به کووید ناشی از لغو مقررات مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی که قرار است از روز ۱۹ ژوئیه اجرایی شود، ابراز نگرانی کرد.

هرگونه عفونت ویروس کرونا (نه فقط در مورد کسانی که بستری شده‌اند) خطر ایجاد کووید طولانی را به همراه دارد، و تحقیقات نشان داده است که از هر هشت نفری که جواب آزمایش آن‌ها مثبت درآمده، یک نفر دست‌کم ۱۲ هفته به نشانه‌های کووید طولانی مبتلا شده است.

پرفسور التمن گفت: «گمان می‌کنم که این یک قلمرو فتح نشده است. ما واکسن‌های موثری داریم که ابتلای شدید را کاهش می‌دهند، اما از سوی دیگر نمی‌توانند در مبارزه با تمامی موارد ابتلا پیروز شوند.»

او افزود: «یکی از مواردی که به طور قطع می‌دانیم، این است که کووید طولانی می‌تواند از هر گونه ابتلا به ویروس کرونا، بدون نشانه، خفیف، یا شدید، ناشی شود؛ بنابراین اگر در ماه‌های آینده وارد مرحله ۱۰۰ هزار مورد ابتلا در روز شویم، و بگوییم که ۱۰ الی ۲۰ درصد از موارد ممکن است به کووید طولانی منجر شود، اطمینان ندارم که با این جمعیت واکسینه‌شده، شاهد موارد کووید طولانی نباشیم.»

تحقیقات پرفسور آلتمن کماکان در مرحله آزمایشی است، و در ماه‌های آینده به پژوهش‌های دقیق بیشتری نیاز دارد.

شناسایی و تایید موارد کووید طولانی اولین گام در جهت فهم بهتر ویروس و درمان آن در طولانی‌مدت است. این خبر خوبی خواهد بود برای ۹۶۲ هزار نفری که در سراسر بریتانیا از کووید طولانی رنج می‌برند، و البته برای بیشمار افراد دیگری که در هفته‌ها و ماه‌های آینده ممکن است به آن دچار شوند.

انگلستان برای کمک به مبتلایان به نشانه‌های کووید طولانی ۸۹ کلینیک برپا کرده است، هرچند بی‌بی‌سی پانوراما دریافته است که چهار واحد از این کلینیک‌ها فقط بیمارانی را می‌پذیرند که در ابتدا به دلیل ابتلا به ویروس کرونا بستری شده باشند، و انتظار در صف ده مرکز دیگر، ۱۰۰ روز طول می‌کشد.

وزارت بهداشت بریتانیا گفت: «دولت به سرعت و در شروع همه‌گیری برای بیماران حاد کووید-۱۹ مراقبت‌های ویژه فراهم کرد و ما با این سرعت و مقیاس در ارائه خدمات و حمایت از افرادی که از کووید طولانی رنج می‌برند، مطابقت داریم.»

تحقیقات کالج سلطنتی لندن که از اوایل سال جاری آغاز شده است، تخمین می‌زند که دو میلیون نفر در سراسر بریتانیا احتمالا به کووید طولانی مبتلا شده‌اند و بنا به داده‌های دفتر آمار ملی بریتانیا، حدود ۳۸۵ هزار نفر نشانه‌های بیماری را ۱۲ هفته یا بیشتر تحمل کرده‌اند.

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید