اختلاف بر سر تاثیر رمدسیویر در درمان کرونا!

اختلاف بر سر تاثیر رمدسیویر در درمان کرونا!

در جدیدترین نسخه درمانی کرونا که اوایل هفته جاری، از سوی کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا منتشر شد، بار دیگر از رمدسیویر به عنوان داروی موثر در درمان کرونا نام برده شده است. این در شرایطی است که سازمان جهانی بهداشت اثرگذاری رمدسیویر را زیر سوال برده است.

کد خبر : ۹۶۰۱۳
بازدید : ۲۶۸۷
فرادید | نتیجه جدیدترین مطالعه محققان سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که داروی رمدسیویر تاثیری در بهبود بیماران کرونایی ندارد. این در حالی است که بسیاری از پزشکان ایرانی و کمیته علمی ستاد ملی کرونا همچنان بر این عقیده اند که این دارو می‌تواند در کاهش علائم بیماری تاثیر گذار باشد.

به گزارش فرادید؛ خبرگزاری یونایتدپرس به نقل از محققان سازمان جهانی بهداشت نوشت که مطالعه اخیر آن‌ها نشان می‌دهد تقریباً هشت درصد از بیماران تحت درمان با هیدروکسی کلروکین و کمی بیش از هفت درصد بیمارانی که رمدسیویر دریافت کردند، در بیمارستان فوت کردند.

براساس این مطالعه، ۱۰ درصد افرادی که به آن‌ها رمدسیور داده شده بود و ۱۵ درصد کسانی که هیدروکسی کلروکین دریافت کرده بودند برای تنفس به دستگاه کمک تنفسی نیاز داشتند، در حالی که این میزان در افرادی که درمان استاندارد دریافت کرده بودند هفت تا ۱۱ درصد بود.

محققان سازمان جهانی بهداشت می‌گویند نتایج مطالعه ما هیچ اثر ضد ویروسی این دارو‌ها [رمدسیویر و هیدروکسی کلروکین]را در بیماران بستری در بیمارستان نشان نمی‌دهد.

این در حالی است که کمیته علمی ستاد ملی کرونا در ابلاغیه‌ای به پزشکان، تجویز رمدسیویر برای مبتلایان به کرونا را پیشنهاد کرده است.

در این میان برخی از متخصصان بیماری‌های عفونی نیز همچنان معتقدند که رمدسیویر می‌تواند در درمان کرونا موثر واقع شود.
اختلاف بر سر تاثیر رمدسیویر در درمان کرونا!

یک بام و دو هوای تجویز رمدسیویر!

آخرین روز‌های فروردین امسال بود که معاون کل وزیر بهداشت اعلام کرد که دارو‌هایی مانند فاویپیراویر، "رمدیسیویر" و آیورمکتین هیچ تاثیر علمی اثبات شده‌ای ندارند و در بهترین حالت کمی علائم کرونا را تخفیف می‌دهند. اما پس از آن وزارت بهداشت و کمیته علمی کرونا در ابلاغیه‌هایی به دانشگاه‌های علوم پزشکی و پزشکان سراسر کشور بر تجویز رمدسیویر برای بیماران کرونایی تاکید کردند.

هر چند در جدیدترین نسخه درمانی کرونا که اوایل هفته جاری، از سوی کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا منتشر شد، بار دیگر از رمدسیویر به عنوان داروی موثر در درمان کرونا نام برده شده است.

این در شرایطی است که سازمان جهانی بهداشت اثرگذاری رمدسیویر را زیر سوال برده و مشخص نیست که چرا سیستم درمانی همچنان بر تجویز رمدسیویر در کشور تاکید دارد.

البته در این میان برخی متخصصان نیز با سیاستگذاران درمانی کشور هم نظرهستند. دکتر محمدرضا ناظر، استاد تمام بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشی اصفهان یکی از این چهره‌ها است که به دفاع از تاثیرگذاری رمدسیویر پرداخته است.

او می‌گوید که از نظر ما این دارو نجات بخش بوده است، مخصوصا در ایران. ما خودمان به عنوان کسانی که از نزدیک و به صورت بالینی تاثیراین دارو را می‌بینیم دقیقا از زمانی که رمدسیویر درپروتکل درمانی ما قرار گرفت و بیمه‌ها و وزارت بهداشت هزینه‌های آن را قبول کردند و مشکل کمبودش هم بر طرف شد تعداد مرگ و میر‌ها خیلی کمتر شد.

طبق گفته دکتر محمدرضا ناظر، قبلا بیمار مراجعه می‌کرد، دارو‌های مختلف می‌گرفت، می‌رفت و بعد با حال خیلی بدتر مراجعه می‌کرد، اما حال اینطور نیست.

اما در مقابل محمدرضا صالحی، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران بر عدم اثرگذاری رمدسیویر در بسیاری از بیماران کرونایی تاکید می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر قیمت هر ویال رمدسیویر در کشور به ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.
اختلاف بر سر تاثیر رمدسیویر در درمان کرونا!

دعوای علمی بر سر رمدسیویر!

اوایل آبان سال گذشته بود که سازمان غذا و داروی آمریکا، رمدسیویر را به عنوان داروی موثر در درمان کرونا تایید کرد. مجوزی که همچنان محل اختلاف میان محققان است. در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که رمدسیویر بی تاثیر است.

اما برخی از محققان آمریکایی همچنان بر این عقیده اند که رمدسیویر و ترکیب آن با دارو‌های دیگر در بهبود شرایط بیماران کرونا نقش بسزایی دارد.

در این رابطه تیم تحقیق از دانشگاه تکزاس و دانشکده پزشکی آیسان نیویورک در بررسی‌های خود دریافتند که ترکیبی از داروی رمدسیویر و دارو‌های مورد استفاده برای ویروس هپاتیت سی، ۱۰ برابر در مهار کروناویروس موثرتر است.

همچنین مجله پزشکی "New England Journal of Medicine" نیز در شماره جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ نیز نتایج تحقیقاتی را منتشر کرد که نشان می‌دهد استفاده از داروی رمدسیویر تا ۳۰ درصد دوره درمان مبتلایان به کووید-۱۹ را کاهش می‌دهد.
رمدسیویر یک داروی ضد ویروسی است و برای درمان ویروس ابولا ساخته شده است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید