چگونه جلوی چاقی کودکان را بگیریم؟

چگونه جلوی چاقی کودکان را بگیریم؟

تشویق فرزندان به پیروی از رژیم غذایی سالم و جلوگیری از چاق شدن آن‌ها کار آسانی نیست. غذایی که برای بچه‌ها می‌گذاریم باید به لحاظ اندازه برایشان مناسب باشد و برای این منظور بهتر است بشقاب‌های بچه‌گانه تهیه کنیم.

کد خبر : ۹۶۰۲۱
بازدید : ۲۴۴۶۰
فرادید | چاقی کودکان به یکی از نگرانی‌ها در سراسر جهان تبدیل شده است و کارشناسان اکنون بیشتر از همیشه نگران هستند، زیرا همه‌گیری ویروس کرونا فعالیت بدنی کودکان را کم‌تر کرده است.

به گزارش فرادید، تشویق فرزندان به پیروی از رژیم غذایی سالم کار آسانی نیست؛ اما کیت لیویلن، متخصص تغذیه، از لندن، روش‌ها و استراتژی‌هایی را معرفی کرده که معتقد است بسیار مؤثر هستند.

۱. با فرزندتان درباره ارزش تغذیه‌ای صحبت کنید نه درباره کالری
وقتی درباره ارزش تغذیه با فرزند‌مان صحبت می‌کنیم، باید مراقب زبانی که استفاده می‌کنیم، باشیم. کیت می‌گوید: «هرگز به فرزندتان نگویید که باید رژیم بگیرد، زیرا ممکن است به شدت بر اعتماد‌به‌نفس آن‌ها اثر بگذارد.»

«من همچنین توصیه می‌کنم که هرگز درباره کالری، که فقط مقیاس اندازه‌گیریِ انرژی است، صحبتی نکنید. به جای آن درباره «ارزش تغذیه» صحبت کنید و با همدیگر یاد بگیرید که چطور این مواد شیمیاییِ شگفت‌انگیز و طبیعی که در غذا‌ها وجود دارند می‌تواند برای بدن و سلامتی ما مفید باشند.»

این کارشناس می‌گوید خیلی مهم است که به کودکان درباره ارزش تغذیه و آنچه که در غذا‌ها وجود دارد، آموزش داده شود.

«به آن‌ها توضیح دهید که ویتامین‌ها و مواد معدنی‌ای که در غذا‌های سالم وجود دارند، مواد مغذیِ ضروری هستند، زیرا برای حفظ سلامتی ما حیاتی هستند و ما بدون آن‌ها نمی‌توانیم فعالیت کنیم.»

«همچنین این مواد کمک می‌کنند که ما درست کار کنیم، کمک‌مان می‌کنند تا استخوان‌های محکم‌تری داشته باشیم و از سیستم ایمنی ما پشتیبانی می‌کنند.» کیت می‌گوید، ضروری است که کودکان در سنین مدرسه درباره ارزش تغذیه یاد بگیرند، زیرا این زمانی است که آن‌ها غذا را دور از خانه صرف می‌کنند وکنترل بیشتری بر آنچه که می‌خورند، دارند.
«به عنوان یک والد ضروری است که ما به کودکان آموزش دهیم و آن‌ها را تشویق کنیم که مواد مغذی متنوع را مصرف کنند. باید مطمئن باشیم که موا مغذی از انواع مختلف به بدن آن‌ها می‌رسد.»

۲. همیشه در خانه میوه و سبزی داشته باشید
میوه و سبزی‌هایی که کالری پایین و فیبر و مواد مغذی بالا دارند را در خانه داشته باشید. او می‌گوید: «فیبر در ما احساس سیری ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که کمتر به سمت میان‌وعده‌هایی برویم که شکر و چربی بالا دارند.»

«نیمی از بشقاب فرزندتان را با انواعی از سبزیجات (شامل نخودفرنگی، هویج، سیب‌زمینی شیرین که اغلب بچه‌ها دوست دارند، پر کنید). دراین‌صورت اطمینان حاصل می‌کنید که فرزندتان به‌اندازه‌کافی فیبر، مواد معدنی و ویتامین مصرف کرده است.»

«اطمینان حاصل کنید که سبزیجات یخ‌زده و کنسروی مواد افزودنی مانند شکر نداشته باشند؛ بنابراین میوه‌های کنسروی‌ای را انتخاب کنید که در آبِ خودِ میوه درست شده‌اند.»

مواد غذایی مانند لوبیا و حبوباتی مانند نخود، سرشار از فیبر هستند. این مواد پروتئین‌های گیاهی محسوب می‌شوند که به راحتی می‌توانند جایگزین گوشت شوند. پروتین برای رشد و ترمیم ضروری است.

۳. بشقاب‌های آن‌ها را به اندازه بزرگ‌تر‌ها پر نکنید و آن‌ها را مجبور نکنید که همه بشقاب را تمام کنند
کیت تأکید دارد که باید اندازه غذایی که برای بچه‌ها می‌گذاریم کنترل شود و برای این منظور بهتر است بشقاب‌های بچه‌گانه تهیه کنیم.

او می‌گوید: «وقتی بشقاب‌های بچه‌گانه تهیه می‌کنید دیگر به صورت خودکار اندازه غذایی که برای بچه‌ها می‌ریزید، کم‌تر می‌شود. رقم رسمی‌ای که نشان دهد بچه‌ها چه مقدار غذا باید مصرف کنند، وجود ندارد. اینجا تشخیص خودتان اهمیت دارد. همیشه با اندازه کم شروع کنید و اگر دیدید که فرزندتان بعد از تمام کردن بشقاب هنوز گرسنه است، بیشتر برایش بریزید.

او توصیه می‌کند که بهترین روش این است که اگر فرزندتان سیر شده است، مجبورش نکنید همه بشقاب را تمام کنید. او می‌گوید: «هر بچه‌ای با بچه دیگر متفاوت است. ممکن است یک بچه فقط با مقدار کمی سیر شود، درحالیکه بچه دیگر ممکن است دوبرابر بیشتر نیاز به غذا داشته باشد.»

اما اگر تمرکز‌تان روی محتویات بشقاب بچه‌ها باشد و مطمئن باشید که بشقاب شامل سبزیجات، منابع غنیِ پروتئین (تخم‌مرغ، گوشت، ماهی، لوبیا و بقیه)، مقداری حبوبات مانند برنج یا پاستای تهیه شده از غلات کامل و مقدار کمی چربی سالم (مانند روغن زبتون یا آووکادو) است، مطمئن هستید که در مسیر درست حرکت می‌کنید. فقط کافی است مطمئن باشید که نصف بشقاب فرزندتان را سبزیجات تشکیل می‌دهد.

۴. از میان‌وعده‌های حاوی شکر بپرهیزید
کیت می‌گوید: «اگر مرتب بین غذا‌های اصلی به فرزندتان میان‌وعده بدهید، باعث می‌شود که او بیشتر از حد نیازِ بدن کالری دریافت کند که می‌تواند منجر به اضافه وزن شود.»

اما میان‌وعده‌های سالمی هستند که فرزند شما در صورت احساس گرسنگی تا وعده اصلی بعدی می‌تواند مصرف کند.

«از میان‌وعده‌های به‌شدت‌فراروی‌شده، حاوی نمک و شکر که کالری بالایی دارند، اما ارزش غذایی پایینی دارند، بپرهیزید و به جایش به فرزندتان جایگزین‌های سالم‌تر مانند یک تکه میوه یا کیک‌های تابه‌ای خانگی که با مقداری عسل درست شده‌اند، بدهید. عسل همچنان حاوی شکر است، اما می‌توانید مقدار عسلی که به کیک اضافه می‌کنید را کنترل کنید تا جایگزین سالم‌تری شود.»

کیک‌های خانگی می‌توانند حاوی خرما باشند که علاوه بر فیبر مقادیر زیادی منیزیم، مس و پتاسیم دارد. کیت می‌گوید می‌توانید کیک‌های خانگی را به همراه فرزندتان درست کنید و به این روش تغذیه سالم را هم به او یاد بدهید.

۵. فعالیت بدنی را تشویق کنید
کیت می‌گوید: «توصیه‌شده که بچه‌ها روزی ۶۰‌دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند، اما این به این معنی نیست که همه ۶۰‌دقیقه را یکباره انجام دهند.» این فعالیت‌ها می‌تواند شامل دنبال‌بازی در فضای بیرون از خانه، فوتبال یا بازی در پارک، تاب خوردن یا حتی انجام حرکات موزون باشد.»

کیت می‌گوید: «به عنوان مادر دو فرزند می‌دانم که پیاده‌روی رفتن با بچه‌ها کار آسانی نیست. اما اگر پیاده‌روی را به تفریحی سرگرم‌کننده و جذاب تبدیل کنید، بچه‌ها کم‌تر احساس می‌کنند که مشغول «ورزش کردن» هستند و از فعالیت بدنی لذت می‌برند.»

«همه چیز به آموزش مربوط است و ما به عنوان والد مسئولیت داریم که درباره مواد مغذی و گزینه‌های غذایی به فرزندان‌مان آموزش دهیم؛ زیرا تغذیه کودکی اثرات بلندمدتی در زندگی و آینده آن‌ها دارد.»

منبع: The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید