هفت نوع استراحت برای رفع استرس کارمندان

هفت نوع استراحت برای رفع استرس کارمندان

وقتی برای تمرکز کردن یا به خواب رفتن مشکل داریم، به ما کمک می‌کند. استراحت ذهنی باعث آرامش ذهن می‌شود و می‌تواند مدیتیشن، استراحت‌های کوتاه یا نوشتن افکار آزاردهنده را شامل شود.

کد خبر : ۹۶۰۸۸
بازدید : ۵۳۳۵۴

اغلب کارکنان دچار «استرس» می‌شوند؛ اما آن‌هایی که در محیط‌کاری پرتلاطم قرار دارند، «استرس بیشتری» تحمل می‌کنند.

یافته‌های پزشکی می‌گوید «خواب کافی به تنهایی جوابگو نیست» و برای رفع استرس، ۷ نوع استراحت جسمی، ذهنی و روحی لازم است. افراد در طول روز انرژی عاطفی از دست می‌دهند که باید جبران کنند. تست صبحگاهی برای «تامین انرژی» لازم است.

در دنیایی‌که دشواری اداره خانواده، فشار‌های کاری و استرس زندگی روزمره زیاد است، چطور می‌توانید انرژی، شادی، خلاقیت و روابط خود را تازه و رو به رشد نگه دارید؟
دکتر ساندرا دالتون اسمیت، در کتاب خود با عنوان «استراحت مقدس» توضیح می‌دهد که چرا استراحت‌کردن دیگر کاملا اختیاری نیست و در خواب کافی خلاصه نمی‌شود، بلکه ما به استراحت ذهنی، خلاقانه و اجتماعی هم نیاز داریم. او در این کتاب هفت نوع استراحت را معرفی می‌کند که معمولا جای آن‌ها در زندگی افراد خالی است.

۱- استراحت جسمی. می‌تواند فعالیت‌هایی مثل یوگا، حرکات کششی یا ماساژ باشد که به بدن کمک می‌کند از فشار بیرون بیاید.

۲- استراحت ذهنی. وقتی برای تمرکز کردن یا به خواب رفتن مشکل داریم، به ما کمک می‌کند. استراحت ذهنی باعث آرامش ذهن می‌شود و می‌تواند مدیتیشن، استراحت‌های کوتاه یا نوشتن افکار آزاردهنده را شامل شود.

دکتر اسمیت می‌گوید: استراحت ذهنی برای خیلی از مردم مهم است، چون تقریبا در هر حوزه‌ای که وارد می‌شویم، از نظر ذهنی درگیر هستیم. پردازش ذهنی زیاد است و بنابراین استراحت ذهنی می‌تواند بخشی از آن فضای مغزی را خالی کند تا همیشه حس نکنید ذهن شما در حال نشخوار اطلاعات است.

۳- استراحت حسی. اگر همه روز را پشت صفحه کامپیوتر می‌گذرانیم، به استراحت حسی هم نیاز داریم که یعنی باید از نور زیاد، صدای بلند و تماس‌های کاری دور بمانیم.

۴- استراحت خلاقانه. این نوع استراحت را وقتی به خودمان اجازه می‌دهیم زیبایی را در هر شکلی که هست بستاییم، تجربه می‌کنیم؛ زیبایی‌هایی مثل تئاتر و نمایش، هنر یا موسیقی یا زیبایی‌های طبیعی مثل رفتن به کوه یا کنار دریا.

۵- استراحت اجتماعی. اگر در کارتان از نزدیک با مردم سروکار دارید یا در محیط‌های پرچالش کار می‌کنید، به این نوع استراحت نیاز دارید. دکتر اسمیت می‌گوید: «من نمی‌فهمیدم در طول یک روز چقدر انرژی اجتماعی و عاطفی از دست می‌دهم و هیچ سیستمی در اختیار نداشتم که این انرژی را برگردانم.» با کمی تنها بودن، می‌توانیم استراحت اجتماعی داشته باشیم یا از بودن در کنار افرادی که به ما آرامش می‌دهند، لذت ببریم.

۶- استراحت عاطفی. بعد از شرکت در یک مراسم تدفین یا دیدن فیلمی غمگین چه حسی دارید؟ ناامید و افسرده؟ با کسی که شنونده خوبی است صحبت کنید و بار این احساسات را کم کنید.

۷- استراحت معنوی. یعنی درک این احساس که هر‌کسی نیاز دارد به چیزی بزرگ‌تر از خودش تعلق داشته باشد، احساس کند با دیگران در ارتباط است، احساس کند بخشی از بشریت است و چیزی را به دنیا برمی‌گرداند، احساس کند که زندگی او معنا و هدف دارد.

برخی تکنیک‌های استراحت عاطفی و معنوی عبارتند از: نوشتن ایده‌ها، درد دل کردن با دوستان و تمرین خودآگاهی.

اگر از خواب بیدار شوید و با خودتان بگویید «حالم خوب است، یک روز خوب دیگر را شروع می‌کنم» یعنی این هفت سطح در مرحله سلامتی قرار دارند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید