اینفوگرافی/ علائم و درمان سنگ کلیه که باید بشناسید

اینفوگرافی/ علائم و درمان سنگ کلیه که باید بشناسید

وقتی سنگ در کلیه گیر می‌کند می‌توانند سبب درد در طرف درگیر بدن شود. ممکن است درد شدید ناگهانی را تجربه کنید که به صورت موجی تشدید می‌شود. هم‌چنین می‌تواند سبب درد پشت، پهلو، کشاله‌ی ران، و اندام‌های تناسلی شود. این درد به قدری شدید است که آدم‌ها آن را بدترین درد زندگی‌شان می‌دانند.

کد خبر : ۹۶۱۱۰
بازدید : ۳۱۱۸
فرادید | سنگ کلیه، ذرات کوچک و سختی است که در یک یا هر دو کلیه تشکیل می‌شود و گاهی به داخل حالب‌ها (لوله‌های باریکی که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه منتقل می‌کنند) انتقال می‌یابند. سنگ کلیه از نظر اندازه از یک دانه شن تا حدود یک توپ کوچک متغیر بوده و ممکن است منفرد یا متعدد باشد. سنگ کلیه معمولاً بزرگسالان بالای ۲۰ سال از هر دو جنس (مرد و زن) را مبتلا می‌سازد، ولی در مردان شایع‌تر است.

سنگ کلیه، رایج‌ترین اختلال مجاری ادراری است. سنگ‌های کلیه مواد معدنی کریستالی سخت هستند که وقتی ادرار بیش از حد غلیظ می‌شود، در کلیه تشکیل می‌شوند. اندازه و شکل سنگ کلیه می‌تواند بسیار متفاوت باشد و اغلب برای افراد ۲۰-۴۰ ساله رخ می‌دهد.

عملکرد اصلی کلیه از بین بردن سموم موجود در خون و دفع آب اضافی و مواد زائد از طریق ادرار است. ادرار از هر یک از کلیه‌ها به مثانه می‌رود و بعد از طریق مجرای ادرار از بدن خارج می‌شود. معمولا سموم به صورت محلول هستند، اما گاهی بلور‌های ریزی تشکیل می‌دهند که می‌توانند تشکیل توده بدهند و تبدیل به سنگ کلیه شوند.

سنگ‌های کوچک معمولا بدون هیچ علامتی با ادرار دفع می‌شود، اما ممکن است سنگ‌های بزرگ مجرای ادرار را مسدود کنند و سبب علائم شدید شوند. این معمولا زمانی رخ می‌دهد که سنگ در لوله‌ی متصل‌کننده‌ی مثانه به کلیه‌ها، که حالب نامیده می‌شود، گیر می‌کند. اندازه‌ی سنگ تعیین‌کننده‌ی شدت درد نیست.
علائم و درمان سنگ کلیه که باید بشناسید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید