چطور ۱۱۰ سال عمر کنید؟

چطور ۱۱۰ سال عمر کنید؟

سلول‌های سالخوردگی به جای اینکه تقسیم شوند و سلول‌های تازه درست کنند، می‌چرخند و مواد شیمیایی و مولکول‌هایی را آزاد می‌کنند که در کار سلول‌های سالم اختلال ایجاد می‌کنند و باعث ایجاد واکنش التهابی می‌شوند. با بالا رفتنِ سن تعداد سلول‌های سالخوردگی افزایش پیدا می‌کند، اما مطالعاتی که بروی موش‌ها انجام شده است نشان می‌دهد ما می‌توانیم این سلول‌ها را خارج کنیم و با این کار طول عمر موش‌ها را افزایش دهیم.

کد خبر : ۹۶۱۱۹
بازدید : ۵۳۰۶
فرادید | پژوهشگران دانشگاه واشنگتن با استفاده از مدل‌سازی ریاضیاتی پیش‌بینی کرده‌اند که مابین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۱۰۰ تعداد افرادی که ۱۰۰‌سال و بیشتر عمر می‌کنند، افزایش می‌یابد که نشان می‌دهد احتمال عمر کردن بالای ۱۰۰‌سال هر روز بیشتر می‌شود.

به گزارش فرادید، مایکل پرس، نویسنده مقاله و دانشجوی دکترا در دانشگاه واشنگتن می‌گوید «بسیار زیاد احتمال دارد» که رکورد مسن‌ترین آدم روی زمین در همین قرن شکسته شود.

تا به امروز، رکورد مسن‌ترین انسان متعلق به جین کلمنت است، زنی فرانسوی که در سال ۱۹۹۷ در سن ۱۲۲ سال و ۱۶۴‌روزگی از دنیا رفت. به گفته پرس، ۶۸‌درصد احتمال دارد که فردی تا سال ۲۱۰۰ به سن ۱۲۷‌سالگی برسد و ۱۳‌درصد احتمال دارد که فردی تا سال ۲۱۰۰ به سن ۱۳۰‌سالگی برسد.

عوامل زیادی در افزایش طول عمر انسان‌ها دخیل بوده است که از میان آن‌ها می‌توان به پیشرفت در علوم پزشکی و زیست‌شناسی کهن‌سالی اشاره کرد. درحقیقت، آنقدر پیشرفت‌ها در زمینه زیست‌شناسی کهن‌سالی زیاد بوده است که برخی کارشناسان باور دارند ما بالاخره قادر خواهیم بود که پیری را «درمان» کنیم.

اندرو استیل، دانشمند و نویسنده کتابِ «بدونِ سن: علم جدید بزرگ‌تر شدن بدونِ پیر شدن»، می‌گوید: «فکر می‌کنم که اگر تمرکز‌مان را به جای بیماری‌های خاص، که مرتبط با سبک زندگی هستند، بروی فرایند پیری بگذاریم، به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا خواهیم کرد.»

برای مثال، محققان در حال حاضر می‌خواهد بدانند که چطور می‌توان «سلول‌های سالخوردگی» را هدف قرار داد. سلول‌های سالخوردگی به جای اینکه تقسیم شوند و سلول‌های تازه درست کنند، می‌چرخند و مواد شیمیایی و مولکول‌هایی را آزاد می‌کنند که در کار سلول‌های سالم اختلال ایجاد می‌کنند و باعث ایجاد واکنش التهابی می‌شوند.

با بالا رفتنِ سن تعداد سلول‌های سالخوردگی افزایش پیدا می‌کند، اما مطالعاتی که بروی موش‌ها انجام شده است نشان می‌دهد ما می‌توانیم این سلول‌ها را خارج کنیم و با این کار طول عمر موش‌ها را افزایش دهیم.

استیل می‌گوید «اینکه تصور کنیم آدم‌هایی که اکنون زندگی می‌کنند تا سال ۲۱۰۰ به سن ۱۲۰ سال به بالا برسند، اصلاً یک داستان علمی-تخیلی مربوط به آینده‌های دوردست نیست.»

یک مطالعه دیگر که در ماه مه منتشر شده است، با مطالعه نشانگر‌های زیستیِ پیرسالی در خون افراد به این نتیجه رسید که انسان‌هایی که در محیط‌های بدونِ استرس و بدونِ بیماری زندگی می‌کنند، به لحاظ نظری قابلیت عمر کردن تا سن ۱۵۰‌سالگی را دارند.

علاوه‌بر‌این موارد، انسان‌ها می‌توانند کار‌هایی برای افزایش طول عمرشان انجام دهند.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ توسط دانشگاه هاروارد انجام شد دریافت کسانی که ۵‌عادتِ ساده سالم -خوردن غذا‌های باکیفیت و سالم، انجام روزانه حداقل ۳۰‌دقیقه تمرین‌های ورزشی معتدل تا شدید، حفظ وزن سالم، پرهیز ازالکل و سیگار-را دنبال کرده بودند، عمرشان را تا ۱۰‌سال افزایش داده بودند.

تحقیقات تازه‌تر نشان می‌دهد خوردن ۲‌وعده میوه و ۳‌وعده سبزیجات با کم کردنِ میزان مرگ‌ومیر مرتبط است.
دَن زونز، روزنامه‌نگار، می‌گوید، چند عادت خاص به مردمانِ مناطق آبی - مناطقی در سراسر جهان که مردمان‌شان عمر‌های طولانی دارند - کمک کرده تا طول عمرشان را افزایش دهند. برای مثال داشتنِ حداقل ۳‌دوستِ صمیمی که می‌توانند به لحاظ عاطفی و احساسی از شما حمایت کنند، قدم زدنِ روزانه و ۲۰‌دقیقه چرت روزانه در ۵‌روز هفته، همگی به افزایش طول عمر این مردمان کمک کرده است.

استیل می‌گوید مسواک زدن و شستن دندان‌ها خطر بیماری‌های قلبی و فراموشی را کم می‌کند. بهداشت مناسب دهان و دندان شما را از شر التهاب‌هایی با درجه پایین که می‌توانند به سیستم ایمنی آسیب بزنند، خلاص می‌کند.
تحقیق دانشگاه واشنگتن با استفاده از داده‌های بانک اطلاعات دادۀ طول عمر بین‌المللی، که آدم‌های ۱۱۰‌سال به بالا را در ۱۳‌کشور جهان ردیابی می‌کند، انجام شد.

منبع: CNBC
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید