جنجال بر سر لباس کاروان ورزشی ایران در المپیک توکیو!

جنجال بر سر لباس کاروان ورزشی ایران در المپیک توکیو!

پس از گذشت دو سال از برگزاری نشست‌ها، فراخوان‌ها و داوری طرح‌های لباس کاروان ورزشی ایران در المپیک توکیو، خروجی این کارگروه با انتقاد گسترده مواجه شده است. رسانه‌ها می‌گویند که لباس‌ها غیر حرفه‌ای و ناهمگون طراحی شده است.  

کد خبر : ۹۶۱۴۷
بازدید : ۳۷۸۵
فرادید | همزمان با بدرقه کاروان ایران به المپیک توکیو، لباس رسمی ورزشکاران نیز رونمایی شد. لباس‌هایی که از همان ساعات اولیه انتقاد رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت.

به گزارش فرادید؛ انتقاد از لباس المپیکی ورزشکاران ایرانی که پیش از این، در سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاده بود. حالا به لباس المپیک توکیو نیز کشیده شده است.

بررسی تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها نشان می‌دهد که لباس ورزشکاران مرد، کت و شلوار سرمه‌ای و برای ورزشکاران زن مانتو و مقنعه فیروزه‌ای با شلوار سفید در نظر گرفته شده است.

رسانه‌ها می‌گویند که کار طراحی لباس‌های المپیکی ورزشکاران ایرانی، از دو سال پیش آغاز شده و وقت زیادی صرف آن شده است.

کمیته ملی المپیک تیرماه سال ۹۸ طراحی لباس اعضای اعزامی به توکیو را به کارگروه ساماندهی مد و لباس این وزارتخانه سپرد تا پوشش رسمی نمایندگان ایران تحت نظر این کارگروه انجام شود.

پس از برگزاری جلسات متعدد و پس از اعلام فراخوان عمومی، از طراحان دعوت شد تا نمونه‌های پیشنهادی خود را ارائه کنند.

در نهایت یک نشست داوری با حضور امین عارف نیا مسئول ستاد فرهنگی المپیک توکیو، پیمان فخری معاون کاروان المپیک، حمید قبادی دانا نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزشکارانی مانند صمد نیکخواه بهرامی و مهسا جاور برگزار شد.

مسئول ستاد فرهنگی المپیک توکیو پس از این نشست داروی گفته بود که از میان ۶ طرح ۳ نمونه برای لباس کاروان ایران در هر یک از این بخش‌های موردنظر نهایی شد. در واقع لباسی که رونمایی می‌شود از میان این سه طرح خواهد بود.

جنجال بر سر لباس کاروان ورزشی ایران در المپیک توکیو!
انتقاد از لباس‌های المپیکی ورزشکاران ایرانی!

پس از گذشت دو سال از برگزاری نشست‌ها، فراخوان‌ها و داوری طرح‌های لباس کاروان ورزشی ایران در المپیک توکیو، خروجی این کارگروه با انتقاد گسترده مواجه شده است. رسانه‌ها می‌گویند که لباس‌ها غیر حرفه‌ای و ناهمگون طراحی شده است.

به اعتقاد منتقدان، رنگ فیروزه‌ای مانتوی ورزشکاران زن، هیچ سنخیتی با کت و شلوار سورمه‌ای ورزشکاران مرد ندارد.

طبق گفته آن‌ها آنچه بیشتر در لباس مراسم افتتاحیه کاروان‌های ایران و سایر کشور‌ها مرسوم است هماهنگی در طرح و رنگ لباس زنان و مردان است که در این دوره و در لباس کاروان ایران دیده نمی‌شود.

در این میان روزنامه اعتماد در گزارشی تحت عنوان، «لباس‌هایی که دوست‌داشتنی نیستند» به نقد و بررسی لباس مردان و زنان المپیکی ایران می‌پردازد.

این روزنامه نوشت: «در لباس مردان با اینکه شاهد یک کت و شلوار ساده هستیم، می‌توان این نقد را مطرح کرد که این لباس هیچ ویژگی خاصی ندارد و اصلا معلوم نیست متعلق به ورزشکاران ایرانی است و قرار است در المپیک پوشیده شود.»

از طرفی دیگر رسانه‌ها نیز معتقدند که طرح و رنگ لباس ورزشکاران زن زننده، گشاد و آویزان است. از سوی دیگر استفاده از المان پرچم به عنوان چیزی که این لباس را به ورزشکاران ایرانی نسبت می‌دهد در شال زنان هم خیلی گل‌درشت و غیرخلاقانه مورد استفاده قرار گرفته است.
دیگر فعالان رسانه ای و کاربران شبکه های اجتماعی نیز با انتقاد از وزارت ورزش و وزارت ارشاد می گویند که این وزارتخانه دو سال فرصت داشته اند، تا لباسی آبرومند برای کاروان ورزشی ایران تهیه کنند، اما نتیجه توهین آمیز و غیر خلاقانه شده است.
جنجال بر سر لباس کاروان ورزشی ایران در المپیک توکیو!

واکنش عجیب کمیته ملی المپیک و طراح لباس!

پس از بالاگرفتن انتقاد‌ها از لباس کاروان ورزشی ایران در المپیک توکیو، دبیرکل کمیته ملی المپیک به این واکنش‌ها پاسخ داده است. کیکاووس سعیدی گفته که از ورزشکاران درباره راحت بودن شان با لباس سوال پرسیده و پاسخ مثبت آن‌ها دلیل اصلی انتخاب این لباس‌ها بوده است.

او همچنین درباره رنگ لباس‌ها هم می‌گوید که دمای هوا در توکیو بسیار بالاست به همین دلیل از رنگ لباس تیره کمتر استفاده می‌شود.

این در حالی است که به عقیده منتقدانت توانمندی طراحان برجسته مد و لباس، علاوه بر تخصص در زیبایی شناسی، تطبیق طرح با شرایط محیط و افراد است.

در این میان مهرنوش تیمورزاده، طراح لباس در پاسخ به رسانه‌ها گفته که در مجموع ۱۵ طرح به کارگروه ارائه کرده است و در نهایت آن‌ها به لباس‌ها رسیدند.

البته خبرگزاری مهر طرح‌های دیگر تیمور زاده را هم منتشر کرده، که چشم نوازتر از طرح‌های کنونی به نظر می‌رسند.

طبق گفته طراح، در سلسله نشست‌ها و بررسی ها، تغییراتی از جمله رنگ لباس و بخشی از جزئیات لباس‌ها از سوی کارگروه مذکور اعمال شد.

هرچند در نهایت با فشار افکار عمومی دبیرکل کمیته ملی المپیک اعلام کرد که لباس رسمی کاروان ایران از مراسم افتتاحیه المپیک حذف شده است.

او گفته که در راستای احترام به افکار عمومی چنین تصمیمی گرفته شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید