کدام داروها، کرونا را درمان می‌کنند؟

کدام داروها، کرونا را درمان می‌کنند؟

آکتمرا، احتمالا تنها دارویی است که تمام محققان جهان درباره اثرگذاری نسبی آن اتفاق نظر دارند. در این رابطه سازمان جهانی بهداشت اخیر خبرداد که بررسی اطلاعات مربوط به ۱۱ هزار بیمار نشان داده که مصرف دارو‌های آرتریت می‌تواند خطر مرگ را در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ کاهش دهد.

کد خبر : ۹۶۲۲۹
بازدید : ۷۶۶۴
فرادید | گرچه برخی شرکت‌های داروسازی جهان اخیراً موفق به ساخت واکسن کرونا شدند، اما همچنان دارویی برای درمان قطعی این بیماری ساخته نشده است. البته سازمان غذا و دارو آمریکا تاکنون به دو داروی رمدسیویر و آکتمرا مجوز مصرف داده، این در حالی است که اختلاف بر سر اثرگذاری این دارو نیز بالاست.

به گزارش فرادید؛ حدود ۲۰ ماه از شیوع کرونا در جهان می‌گذرد و همچنان شیوع سوش‌های مختلف این ویروس ادامه دارد. در این مدت پزشکان و متخصصان دارو‌های متعددی را برای درمان مبتلایان به کووید ۱۹ معرفی کردند، اما هر بار اثرگذاری این دارو‌ها از سوی محققان زیر سوال می‌رفت.

اما با این وجود محققان در حال حاضر بر این عقیده اند که دارویی قطعی برای درمان کرونا وجود ندارد.

برخی کشور‌ها نیز با هزینه‌های چند میلیارد دلاری در تلاش هستند تا اولین سازنده داروی درمانی کرونا باشند. در این رابطه نیویورک تایمز خبر داده که دولت آمریکا بیش از ۳ میلیارد دلار را برای حوزه نادیده‌گرفته‌ شده دیگری صرف می‌کند.
با این وجود سیستم های درمانی در جهان، فعلا از داروهای مختلفی برای درمان بیماران مبتلا به کرونا بهره می برند.
کدام داروها، کرونا را درمان می‌کنند؟

رمدسیویر؛ اولین داروی کرونا

مهرماه سال گذشته بود که سازمان غذا و دارو آمریکا رسما به رمدسیویر به عنوان اولین داروی اثرگذار در درمان کرونا مجوز مصرف داد. دارویی که برای علاج بیماری ابولا ساخته شده بود و به عقیده محققان موسسه دارویی گیلیاد، تزریق وریدی آن دوره بیماری کووید-۱۹ را کوتاه می کرد.
اما دیگر محققان خلاف عقیده سازمان غذا و دارو آمریکا و موسسه گیلیارد را داشتند. طبق گفته آن ها، رمدسیویر نتوانسته بخش اعظم بیماران را درمان کند و اثر بخشی آن اندک بوده است.
البته روزهای اخیر سازمان جهانی بهداشت هم اعلام کرد که رمدسیویر انتظارها را برآورده نکرده و نمی تواند داروی قطعی کرونا برای کاهش نرخ مرگ و میر بیماران باشد.
هر چند به اعتقاد محققان این سازمان، رمدسیویر برای کوتاه کردن زمان بهبودی یا بستری شدن در بیمارستان کمی مؤثر است. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که به نظر می‌رسد بیمارانی که تحت درمان با این داروها قرار گرفته اند کمتر به دستگاه تهویه مکانیکی برای تنفس نیاز دارند.
با این وجود، همچنان برخی از پزشکان از رمدسیویر به عنوان یکی از روش های درمان کرونا استفاده می کنند.

داروهای آرتریت «آکتمرا»

آکتمرا، احتمالا تنها دارویی است که تمام محققان جهان درباره اثرگذاری نسبی آن اتفاق نظر دارند. در این رابطه سازمان جهانی بهداشت اخیر خبرداد که بررسی اطلاعات مربوط به ۱۱ هزار بیمار نشان داده که مصرف دارو‌های آرتریت می‌تواند خطر مرگ را در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ کاهش دهد.

طبق این گزارش، مصرف دو قرص «اکتمرا» ساخت شرکت داروسازی «هوفمان-لا روش» و «کوزارا» ساخت شرکت دارویی سانوفی به همراه کورتیکواستروئید‌ها توصیه شده و اثرگذاری آن برای محققان به اثبات نسبی رسیده است.

با این حال برای بیماران مبتلا به نوع حاد و شدید کووید-۱۹ با مصرف این آنتاگونیست‌های موسوم به اینترلوکین -۶ که التهاب را متوقف می‌کند، می‌توان خطر مرگ و نیاز به استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی را کاهش داد.

آکتمرا دومین دارویی است که از سازمان غذا و دارو آمریکا برای درمان کرونا، مجوز مصرف دریافت کرده است.
کدام داروها، کرونا را درمان می‌کنند؟

هیدروکسی‌کلروکین، لوپیناویر و اینترفرون

این سه دارو که در طول یک ونیم سال اخیر از آن‌ها برای درمان کرونا استفاده می‌شود، موافقان و مخالفان سرسختی دارد. بخشی از محققان و پزشکان بر این عقیده اند که هیدروکسی‌کلروکین، لوپیناویر و اینترفرون تاثیری بر کاهش مرگ بیماران کرونایی ندارد و نباید از آن استفاده کرد.

اما در مقابل موافقان استفاده از این داروها، معتقدند که ترکیب این دارو‌ها می‌تواند دوره درمان را کوتاه‌تر و از پیش روی بیماری جلوگیری کند.

از این رو موافقان می‌گویند که نباید مصرف هیدروکسی‌کلروکین، لوپیناویر و اینترفرون را برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ کنار گذاشت.

مولناپیراویر

گرچه هنوز هیچ نهاد رسمی و بهداشتی در جهان اثر گذاری مولناپیراویر را رسما تایید نکرده است. اما شرکت داروسازی امریکایی مرک اعلام کرد که داروی تجربی ضد ویروسی ساخت این شرکت، باعث کاهش میزان کروناویروس‌های واگیر در میان افراد در مراحل اولیه بیماری کوید-۱۹ شده است.

براساس اعلام شرکت مرک، مولناپیرواویر یک داروی از نوع «آنالوگ ریبونوکلئوزید» است که تکثیر چندین ویروس دارای ماده ژنتیکی RNA از جمله کروناویروس جدید با نام علمی «سارس-کوو-۲» را مهار می‌کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید