اولین پرواز سرنشین دار بلو اوریجین / آغاز عصر توریسم فضایی

اولین پرواز سرنشین دار بلو اوریجین / آغاز عصر توریسم فضایی

بلواوریجین و رقیبش ویرجین گلکتیک اخیرا درگیر رقابتی برای جذب مشتریان گردشگری فضایی شده اند. بلواوریجین چند روز قبل از پرواز ریچارد برنسون، بنیانگذار ویرجین گلکتیک، مزایای خرید صندلی در نیوشپرد را در مقایسه با نمونه آن در ویرجین گلکتیک عنوان کرد. بزرگترین اختلاف این شرکت‌ها این است که آیا خدمه پرواز ویرجین گلکتیک اصلا به مرز فضا رسیدند یا نه

کد خبر : ۹۶۲۳۵
بازدید : ۴۵۶۵
اولین پرواز سرنشین دار بلو اوریجین / آغاز عصر توریسم فضایی
فرادید| بلواوریجین اولین پرواز فضایی سرنشین دار خود را سه شنبه ۲۹ تیر همراه جف بزوس، بنیانگذار این شرکت و سه تن دیگر با موشک و کپسول نیوشپرد انجام خواهد داد. این ماموریت که بلواوریجین آن را اولین پرواز انسان لقب داده است، شانزدهمین پرواز نیوشپرد، اما اولین آن با حضور فضانوردان خواهد بود.

به گزارش فرادید؛ بزوس و سه فرد عادی دیگر از مقر پرتاب این شرکت واقع در نزدیکی ون هورن تگزاس طی یک ماموریت مهم در راستای گردشگری فضایی ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران به فضا پرتاب خواهند شد. پخش زنده ماموریت پرتاب نیوشپرد روز سه شنبه ۲۹ تیر از ساعت ۱۶ در وبسایت بلواوریجین آغاز می‌شود. همچنین پخش زنده و پوشش لحظه به لحظه این پرتاب را در صفحه اینستاگرام مجله آوا استار میتوانید دنبال کنید. انتظار می‌رود پرتاب ساعت ۱۷:۳۰ انجام شود، اما احتمال تغییر آن، بسته به شرایط جوی و مسائل فنی وجود دارد.
اولین پرواز سرنشین دار بلو اوریجین / آغاز عصر توریسم فضایی

فضانوردان پس از پرواز ۱۱ دقیقه‌ای خود در کنفرانس مطبوعاتی بعد از فرود حاضر خواهند شد. زمان این کنفرانس اعلام نشده است، اما بلواوریجین به صورت زنده آن را پوشش خواهد داد. کپسول نیوشپرد معمولا بالاتر از ۱۰۰ کیلومتر (خط Karman) که مقامات بین المللی آن را مرز فضا می‌دانند، پرواز می‌کند. این راکت به صورت اتوماتیک به پایگاه پرتاب خود بازخواهد گشت و کپسول خدمه با چتر نجات فرود خواهد آمد.

این پرواز حامل چهار مسافر، بدون خلبان است، زیرا این کپسول فضایی سیستم خودکار دارد. خدمه نیوشپرد در این پرواز شامل افراد زیر است: جف بزوس ۵۷ ساله، بنیان گذار بلواوریجین و فروشگاه آمازون مارک بزوس ۵۳ ساله، برادر کوچکتر جف بزوس و یک میلیونر در کار خودش.

او پیش از این یک مدیر تبلیغات بوده و عضو هیئت رئیسه یک موسسه مبارزه با فقر است. والی فانک ۸۲ ساله، یکی از زنانی که در روز‌های ابتدایی برنامه فضایی ایالات متحده توسط ناسا به عنوان فضانورد احتمالی برای مرکوری ۱۳ آزمایش شد. فانک با پیشی گرفتن از جان گلن، کسی که در ماموریت فضایی اش در سال ۱۳۷۷، ۷۷ ساله بود، مسن‌ترین فردی خواهد بود که به فضا می‌رود. الیور دیمن ۱۸ ساله، که قصد تحصیل در رشته فیزیک را دارد.
اولین پرواز سرنشین دار بلو اوریجین / آغاز عصر توریسم فضایی

دیمن پس از گرمان تیتوف فضانورد روس که در ماموریت فضایی اش در سال ۱۳۴۱، ۲۵ سال سن داشت، جوان‌ترین فردی است که به فضا می‌رود. دیمن جایگزین برنده ناشناس مزایده ۲۸ میلیون دلاری برای اولین صندلی فروخته شده در نیوشپرد است. | جایگزینی دیمن فقط پنج روز پیش از پرواز صورت گرفته است. به گفته CNBC پدر دیمن دومین مبلغ بالای این مزایده را پیشنهاد داده بود. سیستم نیوشپرد به افتخار آلن شپرد، فضانورد مرکوری، اولین آمریکایی‌ای که در سال ۱۳۴۱ به فضا رفت، نامگذاری شده است.

این موشک ۵ روز قبل از پرواز اصلی، پرواز آزمایشی خود را انجام داده و و برای فرستادن مسافران به فضای زیرمداری و تجربه حالت بی وزنی به مدت ۳ دقیقه طراحی شده است. کپسول نیوشپرد حداکثر ۶ نفر ظرفیت دارد و پنجره‌های بزرگی دارد که یک سوم کپسول را تشکیل میدهند و سرنشینان را در وسعت فضا و منظره‌ای بی نظیر از سیاره آبی مان، غرق می‌کند. این پرواز‌ها همچنین می‌توانند مجموعه‌ای شامل فضانوردان به همراه آزمایشات در زمینه فیزیک و زیست شناسی و... باشند و شرایط لازم را برای چند دقیقه آزمایش فراهم کند.

مانند تمام پرواز‌های فضایی سرنشین دار، این پرواز نیز در معرض ریسک بالایی است. فضانوردان طی این پرواز ۱۱ دقیقه ای، به خصوص هنگام پرتاب و فرود تحت تاثیر شتاب گرانشی یا G-loads قرار خواهند گرفت. همچنین به مدت چند دقیقه در حالت میکروگرویتی یا بی وزنی خواهند بود. در شرایط مسافران بلو اوریجین آمده که باید بتوانند با لباس یک تکه فضانوردیشان، پله‌های برج پرتاب که معادل ۷ طبقه است را در کمتر از ۹۰ ثانیه بالا بروند. خدمه با بالا رفتن از برج پرتاب وارد فضاپیما می‌شوند و قبل از پرتاب بین ۴۰ تا ۹۰ دقیقه در یک صندلی خمیده می‌نشینند و در مواقع اضطراری باید در کمتر از ۱۵ ثانیه خود را از کمربند رها کنند.
اولین پرواز سرنشین دار بلو اوریجین / آغاز عصر توریسم فضایی

بلواوریجین و رقیبش ویرجین گلکتیک اخیرا درگیر رقابتی برای جذب مشتریان گردشگری فضایی شده اند. بلواوریجین چند روز قبل از پرواز ریچارد برنسون، بنیانگذار ویرجین گلکتیک، مزایای خرید صندلی در نیوشپرد را در مقایسه با نمونه آن در ویرجین گلکتیک عنوان کرد. بزرگترین اختلاف این شرکت‌ها این است که آیا خدمه پرواز ویرجین گلکتیک اصلا به مرز فضا رسیدند یا نه.

فضاپیمای VSS Unity برای پرواز بر فراز ۸۰ کیلومتری مرز فضا و در مقابل، نیوشپرد برای پرواز در بالای خط Karman طراحی شده است. بلواوریجین طی سال‌ها متناوبا بحث خط کارمان را مطرح کرده است.

جف بزوس در سال ۱۳۹۸ گفت: " ما همیشه وظیفه خود می‌دانستیم که بالاتر از خط کارمان پرواز کنیم، زیرا نمی‌خواهیم شک و شبهه‌ای در این که مسافرانمان فضانورد هستند یا نه پیش بیاید. به نظر من این چیزی است که ویرجین گلکتیک مجبور به حل آن است. "

بلواوریجین هنوز پرواز‌های آینده خود و زمان شروع پرواز‌های مسافران عادی را علنی نکرده است. درحالی که صندلی‌های ویرجین گلکتیک به مبلغ ۲۵۰ هزار دلار به فروش می‌رسند، بلواوریجین هنوز مبلغی برای صندلی‌های خود اعلام نکرده است.

منبع: Space.com
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید