همه چیز درباره کرونا لامبدا

همه چیز درباره کرونا لامبدا

بررسی‌های اولیه برخی محققان، روی کرونا لامبدا نشان می‌دهد که پروتئین سنبله نوع لامبدا، الگوی منحصربه‌فرد از هفت جهش را در خود دارد. الگو‌هایی که از گونه‌های پیشین گرفته شده و مشخص شده است که جهش L ۴۵۲ R آن، از آنتی‌بادی‌های ایجاد شده فرار می‌کند و باعث افزایش عفونت ویروسی می‌شود.

کد خبر : ۹۶۳۳۲
بازدید : ۲۴۴۹
فردید | اواخر سال ۲۰۲۰ بود که پرو خبر از شناسایی سویه لامبدا با عنوان علمی C.۳۷ داد. اما حالا پس از گذشت یک سال از این ماجرا، کرونا لامبدا در ۳۰ کشور جهان شیوع یافته است. گونه‌ای که به عقیده محققان از سویه دلتا خطرناک‌تر است و مقاومت بیشتری در برابر آنتی بادی‌ها دارد. اما سرعت انتقال آن به اندازه دلتا نیست.

به گزارش فرادید؛ گرچه طبق گفته وزارت بهداشت هنوز موردی از ابتلا به سویه لامبدا در ایران شناسایی نشده، اما متخصصان اپیدمیولوژی معتقدند که در صورت ادامه شیوع لامبدا، امکان جایگزینی آن با کرونای دلتا و کرونای انگلیسی در ایران و جهان وجود دارد.

بررسی گزارش سازمان‌های بهداشتی نشان می‌دهد که در حال حاضر پرو، شیلی، مکزیک، آرژانتین و اکوادور بیشترین مبتلا به سویه لامبدا را به خود اختصاص داده اند و در سایر کشور‌ها همچنان سویه دلتا سوش همه گیر است.

در حال حاضر واشنگتن پست نیز گزارش داده که به تازگی ۷۰۰ مورد ابتلا به گونه لامبادا در سراسر آمریکا شناسایی شده است.

با این وجود به نظر می‌رسد که سویه لامبدا هم اکنون در آمریکای جنوبی، لاتین و شمالی شیوع یافته است به دلیل شیوع آهسته‌تر آن، مدت بیشتری زمان نیاز دارد تا به کشور‌های مختلف جهان منتقل شود.

همه چیز درباره کرونا لامبدا
کرونا لامبدا خطرناک‌تر از قبل؟

بررسی‌های اولیه محققان، روی کرونا لامبدا نشان می‌دهد که پروتئین سنبله نوع لامبدا، الگوی منحصربه فرد از هفت جهش را در خود دارد. الگو‌هایی که از گونه‌های پیشین گرفته شده و مشخص شده است که جهش L۴۵۲R آن، از آنتی بادی‌های ایجاد شده فرار می‌کند و باعث افزایش عفونت ویروسی می‌شود.

در این میان محققان دانشگاه شیلی، سانتیاگو، اثر لامبدا بر عفونت ویروسی را مطالعه کردند. آن‌ها برای انجام این تحقیق از افرادی که واکسن چینی کروناوکس را دریافت کرده بودند، استفاده کردند.

درنهایت نتایج تحقیقات آنان که در مقال‌های پیش چاپ، منتشر شده است، نشان می‌دهد لامبدا نسبت به گاما و آلفا عفونی‌تر است و بهتر می‌تواند از آنتی بادی‌های تولید شده از واکسیناسیون فرار کند.

اما در مقابل تحقیقات اخیر در دانشکده پزشکی گراسمن دانشگاه نیویورک در مورد اثر واکسن فایزر و مدرنا در برابر نوع لامبدا نشان داده که واکسن‌های ام آر ان آ «mRNA» در برابر سویه لامبدا موثر بوده است.

البته مرکز بهداشت عمومی انگلیس نیز معتقد است در حال حاضر، هیچ مدرکی وجود ندارد که این سویه باعث بیماری شدیدتر یا کاهش تاثیر واکسن‌هایی کنونی شود.

همچنین مسئولان بیمارستانی در هیوستون پس از مشاهده گونه، اعلام کردند که جای نگرانی نیست و سویه لامبادا نمی‌تواند همچون نوع دلتا افزایش آمار ابتلا به کرونا را سبب شود.

با این حال، سازمان جهانی بهداشت نیز اخیر اعلام کرده که لامبدا با نرخ قابل توجه افزایش موارد ابتلا به ویروس در چندین کشور همراه است و به عبارتی منجر به شیوع ویروس کرونا شده است.

براساس اعلام این سازمان، انتظار می‌رود تکامل ویروس ادامه یابد و هرچه SARS-CoV-۲ بیشتر در گردش باشد، فرصت‌های بیشتری برای تکامل پیدا میکند.

البته سازمان جهانی بهداشت این را هم گفته که کاهش انتقال از طریق روش‌های ثابت شده کنترل بیماری امکانپذیر است.

همه چیز درباره کرونا لامبدا
سویه لامبدا چه علائمی دارد؟

گرچه هنوز مطالعه کاملی درباره علائم تازه لامبدا انجام نشده است، اما تاکنون مراکز بهداشتی کشور‌های حوزه آمریکای جنوبی، لاتین و شمالی خبری از علائم جدید کرونا لامبدا نداده اند.

با این وجود محققان می‌گویند که گونه جدید همچنان با تب، سرفه خشک و خستگی بروز می‌یابد.

البته علائم کمتر شایع شامل درد، گلودرد، اسهال، ورم ملتحمه، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، بثورات پوستی یا تغییر رنگ انگشتان دست و پا نیز در مبتلایان به کرونا لامبدا دیده می‌شود.

با این حال بر اساس اعلام مراکز بهداشتی، برای پیشگیری از ابتلا به کرونا لامبدا اقدامات پیشگیرانه توصیه شده را رعایت کنند، از ماسک استفاده کنند، فاصله اجتماعی خود از دیگران را حفظ کنند، دستان خود را به صورت مرتب بشویند و از حضور در مکان‌های شلوغ با تهویه نامناسب پرهیز کنند.

علاوه بر این دریافت واکسن کرونا یکی از مؤثرترین روش‌های پیشگیری از بروز بیماری سویه‌های کووید -۱۹ در نظر گرفته شده است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید