پیش‌بینی قیمت خودرو در نیمه اول مرداد

پیش‌بینی قیمت خودرو در نیمه اول مرداد

تعطیلی ۶ روزه سراسر در شهر‌های قرمز موجب شد تا فعالان بازار پبش بینی افت قیمت را برای خودرو‌های پرتیراژ پیش بینی کنند، پیش بینی که تحقق آن چندان دور از ذهن نخواهد بود.

کد خبر : ۹۶۳۳۵
بازدید : ۵۷۰۳۵

بازار خودرو‌های پرطرفدار، روز‌های آخرتیرماه ۱۴۰۰ را با رشد یک تا سه میلیون تومانی در بازار به پایان رساند و نوسان دو درصدی را تجربه کردند.

براساس رصد بازار خودرو در هفته اخیر بیشترین رشد قیمت به خانواده ۲۰۶ و دو مدل پژو «۲۰۶ تیپ ۲» و «تیپ ۵» رسید. با این شرایط می‌توان گفت رکوددار تغییر قیمت در بازار در هفته سپری شده به خانواده ۲۰۶ اختصاص داشته است.

تعطیلی ۶ روزه سراسر در شهر‌های قرمز موجب شد تا فعالان بازار پبش بینی افت قیمت را برای خودرو‌های پرتیراژ پیش بینی کنند، پیش بینی که تحقق آن چندان دور از ذهن نخواهد بود. چرا که در صورت تداوم تعطیلی‌ها روند خرید و فروش در بازار کم و کمتر خواهد شد و این امر می‌تواند نزولی شدن بازار را به همراه داشته باشد.

بازار خودرو در حالی به تعطیلات ۶ روز رفت که از دو هفته گذشته بازار خودرو در شهر‌های قرمز به طورکامل قفل شده بود تا به این طریق درکنار مراکز شماره گذاری نمایشگاه‌های خودرو هم به تعطیلی بروند. روندی که اجرایی شد، اما نمایشگاه دارن چندان به این موضوع توجه نکردند و تعطیلات بیش از آنکه اسمی باشد، صوری اجرایی شد.
با این شرایط و با شدت گرفتن کرونا به ناچار تعطیلی ۶ روزه در شهر‌های قرمز اجرایی شد به امید آنکه کرونا پا پس کشد. با این شرایط نمایشگاه‌های خودرو نیز ناچار به تعطیلی کامل شدند و در کنار تعطیلی مراکز شماره گذاری خودرو در دو هفته اخیر می‌توانیم به کاهش قیمت خودرو امیدوار شد.

از سوی دیگر این روز‌ها نرخ دلار نوسانات زیادی داشته که این روند بازار خودرو را نیز تحت تاثیر قرار داده است. علاوه بر ریز نوسان‌های نرخ دلار که افت قیمت خودرو‌های پرطرفدار داخلی را به همراه داشته، توقع انتظاری که در بازار به وجود آمده نیز بر این روند اثرگذار بوده است.
در این خصوص می‌توان به طولانی شدن انتظار برای اعلام نتایج مذاکرات احیای برجام و تعیین کابینه دولت سیزدهم اشاره کرد. عوامل انتظاری که چند ماهی است بر بازار خودرو سایه افکنده است و بازار را با کوچیک‌ترین تغییری دستخوش نوسان می‌کند.

فعالان بازار معتقدند شناخت نوع نگاه وزیر صنعت، معدن و تجارت آینده به بازار خودرو می‌تواند بسیار بر این بازار اثرگذار باشد، با این شرایط انتظار برای مشخص شدن وزیر آینده و برنامه‌های آن یکی از مواردی است که بازار را چشم انتظار نگه داشته است. از سوی دیگر بهبود روند مذاکرات هسته‌ای نیز می‌تواند این بازار سرکش را آرام کند.

امید به کاهشی شدن بازار خودرو درحالی سایه افکنده که با توجه به تعطیلی کرونایی بازار این روز‌ها سوت و کور است و معامله در حد بسیار اندک صورت می‌گیرد و عرضه و تقاضا در بازار بسیار محدود است.

روند بازار خودرو

ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که در آخرین روز‌های تیرماه و پیش از شروع تعطیلات ۶ روزه تهران و برخی از شهر‌ها به دلیل شیوع کرونا پرونده خودرو‌های داخلی با نوسان ۲ درصدی قیمت در بازار بسته شد.
به گفته فعالان بازار خودرو تعطیلی نمایشگاه‌های خودرو از یک سو و تعطیلی مراکز شماره گذاری خودرو از سوی دیگر موجب شد تا بازار روز‌های آخری هفته تیر ماه رشد چندانی را تجربه نکرد، بطوریکه پرونده قیمت خودرو‌های پرتیراژ با رشد یک تا سه میلیون تومان بسته شد و برخی از خودرو‌ها نیز تغییر قیمتی نداشتند.

ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که بیشترین رشد قیمت در روز‌های آخر هفته تیرماه به پژو «۲۰۶ تیپ ۲» و «۲۰۶ تیپ صندوقدار» رسید و این دو خودرو در مدت زمان مورد بررسی رشدی ۳ میلیون تومانی را تجربه کردند. براساس ارزیابی‌های صورت گرفته سایر خودرو‌های پرطرفدار در هفته سپری شده رشد ۱ تا ۳ میلیونی داشتند و برخی از خودرو‌ها نیز تغییر قیمتی نداشتند.

قیمت کوییک در بازار خودرو

با توجه به وضعیت بازار این سوال مطرح می‌شود که خانواده «کوییک» این هفته در میان محصولات سایپا چه روندی داشته اند؟ براساس ارزیابی بازار، کوییک معمولی هفته سپری شده را با رشد یک میلیونی قیمت پشت سرگذاشت و قیمت آن به ۱۵۷ میلیون تومان رسید و «کوییک R» نیز در این مدت افت دو میلیون تومانی در بازار داشت و ۱۶۱ میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شد.
قیمت محصولات جدید سایپا

قیمت «شاهین» در بازار خودرو

از دیگر محصولات سایپا می‌توان به خودرو «شاهین» اشاره کرد که اواخر سال گذشته به تعداد محدود و به صورت نمادین به خریداران این خودرو تحویل شد. شرکت سایپا در آن زمان قیمت ۲۶۸ میلیون تومان را برای این خودرو تعیین کرد، اما براساس قیمت‌های جدید اعلامی از سوی شرکت‌های خودروساز قیمت کارخانه‌ای شاهین به ۲۹۱ میلیون تومان رسید و رشدی ۲۳ میلیون تومانی را تجربه کرد.

به گفته فعالان بازار خودرو هر چند این خودرو به صورت محدود در بازار عرضه شده و اندک شماری از آن‌ها از رهن کارخانه خارج شده اند با این شرایط می‌توان گفت در حال حاضر این خودرو در بازار ۳۵۳ تا ۳۶۰ میلیون تومان قیمت گذاری می‌شود، اما با توجه به اینکه هنوز سند شاهین در رهن است و بسیاری تمایل به خرید و فروش‌های متفرقه ندارند نمی‌توان قیمت قطعی این خودرو را اعلام کرد.
قیمت محصولات پژو

قیمت محصولات پژو در بازار

براساس رصد بازار، خانواده «پژو ۲۰۶» نیز هفته سپری شده را در بازار با رشد ۱ تا ۳ میلیون تومانی به پایان رساندند. براساس ارزیابی‌های صورت گرفته «۲۰۶ تیپ ۲» در بازار ۲۲۱ میلیون تومان قیمت گذاری شد و رشد ۳ میلیون را ثبت کرد.
از سوی دیگر قیمت «تیپ ۵ این خودرو» نیز در هفته سپری شده با رشد ۱ میلیونی به ۲۷۰ میلیون تومان رسید. «پژو ۲۰۶ صندوقدار» دیگر محصول خانواده ۲۰۶ نیز در هفته سپری شده رشدی ۳ میلیونی را تجربه کرد و قیمت آن به ۲۵۲ میلیون تومان رسید.
قیمت خانواده سمند

قیمت خانواده سمند در بازار

ارزیابی بازار محصولات ایران خودرو نشان دهنده آن است که «سمند lx با موتور EF۷» که هفته گذشته رکورد دار رشد ۲ میلیونی قیمت در بازار بود در مدت زمان مورد بررسی با قیمت ۲۴۰ میلیون تومان در بازار عرضه شد. «سمند lx» نیز بدون تغییر قیمت در بازار ۲۱۰ میلیون تومان قیمت خورد و «سورن» هم تغییر قیمتی نداشت و در دوره زمانی مورد بررسی در بازار ۲۴۶ میلیون تومان قیمت گذاری شد.
قیمت تیبا

قیمت تیبا در بازار

از دیگر محصولات بازار پرتیراژ‌ها می‌توان به «تیبا صندوقدار» اشاره کرد؛ ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی قیمت «تیبا صندوقدار» با رشد ۵۰۰ هزار تومانی در بازار به ۱۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. قیمت «تیبا ۲» معمولی نیز با تغییر قیمت در بازار ۱۴۰ میلیون قیمت خورد.

ساینا نیز که به لحاظ قیمتی و حتی فرمی هم تراز تیبا است نیز در هفته سپری شده افت قیمت داشت و تغییر قیمتی نداشت و در بازار با قیمت ۱۴۷ میلیون تومان قیمت گذاری شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید