معمای بلبشو در بازار سیمان

معمای بلبشو در بازار سیمان

قیمت سیمان همچنان روند افزایشی خود را حفظ کرده است و مشاهدات میدانی نیز نشان می‌دهد که قیمت سیمان طی روز‌های اخیر، از ۳۹ هزار تومان، به ۶۵، ۱۰۰ و در نهایت به ۱۱۰ هزار تومان رسیده است. فعالان بازار دو مسئله قطعی برق و احتکار سیمان توسط دلال‌ها و واسطه‌ها را علت گرانی معرفی می‌کنند.

کد خبر : ۹۶۴۱۵
بازدید : ۱۷۱۱
فرادید | قیمت هر کیسه سیمان، در حالی که هفته‌های گذشته به ۳۹ هزار تومان رسیده بود، حالا با افزایش چشمگیر مواجه شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر دلال‌ها هر کیسه سیمان را به قیمت ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند.

به گزارش فرادید؛ به دنبال قطعی برق در کارخانجات سیمان طی روز‌های اخیر، یک باره قیمت هر کیسه سیمان افزایش ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصدی را تجربه کرد. علاوه بر گرانی سیمان، برخی سازندگان نیز مدعی اند که سیمان در بازار کمیاب شده است و دلالان کیسه‌های سیمان را به سازندگان بزرگ می‌رسانند.

رامین گوران اوریمی در این رابطه می‌گوید که قیمت سیمان در اکثر مناطق به کیسه‌ای ۱۰۰ هزار تومان رسیده است و دلالان فقط در شرایطی سیمان ۶۵ هزار تومانی را به دست سازندگان می‌رسانند که پروژه‌های بزرگی در دست‌شان باشد. در غیر این صورت هر پاکت سیمان را با قیمت ۱۰۰ هزار تومان به مصرف‌کنندگان می‌فروشند.

در این میان فعالان بازار مسکن در استان‌های البرز، مشهد، کهگیلویه‌وبویراحمد و اردبیل نیز خبر داده اند که سیمان در بازار نایاب شده است.

با این وجود، برخی فعالان بازار سیمان معتقدند که این افزایش قیمت در اثر قطعی برق کارخانه‌های تولید سیمان به وجود آمده است.

این درحالی است که وزارتخانه‌های صمت و نیرو هفته گذشته گفته بودند که مشکل تامین برق این واحد‌ها حل شده و به زودی مشکل عرضه و تقاضای سیمان در بازار نیز حل می‌شود.

طبق توافق این دو وزارتخانه مقرر شد که کارخانه‌های تولید سیمان از ساعت ۲۴ تا ۸ با ۱۰۰ درصد توان و در طول روز با ۳۰ درصد توان به فعالیت بپردازند، تا مشکل بازار سیمان حل شود.
اما برخی کارخانه‌های تولید سیمان می‌گویند که همچنان برق ندارند.

معمای بلبشو در بازار سیمان
چرا قیمت سیمان پایین نمی‌آید؟

قیمت سیمان همچنان روند افزایشی خود را حفظ کرده است و مشاهدات میدانی نیز نشان می‌دهد که قیمت سیمان طی روز‌های اخیر، از ۳۹ هزار تومان، به ۶۵، ۱۰۰ و در نهایت به ۱۱۰ هزار تومان رسیده است.

فعالان بازار دو مسئله قطعی برق و احتکار سیمان توسط دلال‌ها و واسطه‌ها را علت گرانی معرفی می‌کنند.

رضا جمارانیان، رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در این رابطه می‌گوید که ۷۰ درصد سیمان خریداری شده در یک سال گذشته در کشور در اختیار ۱۵ نفر بوده است.

از طرفی صدیف بدری، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس نیز گفته که تولید سیمان بیش از نیاز داخلی است و مشخص نیست چرا سیمان گران شده است.

اما در طرف مقابل، دولت و فعالان بازار سیمان نیز معتقدند که کاهش عرضه و کمیاب شدن آن، در اثر قطعی‌های برق واحدهای تولیدی، علت اصلی افزایش‌های مداوم سیمان است.

در این رابطه یکی از توزیع کنندگان عمده مصالح ساختمانی به ایسنا وجود دلال و مافیا را رد کرده و گفته که اگر سیمان به اندازه کافی عرضه شود قیمت‌ها به تعادل می‌رسد و هیچ وقت فضای دلالی شکل نمی‌گیرد.

البته او مدعی است که تولیدکنندگان سیمان بعضا از قطعی برق و گاز، سوءاستفاده می‌کنند و نرخ‌ها را بالا می‌برند.

معمای بلبشو در بازار سیمان
چالش عرضه سیمان در بورس!

کارشناسان بازار معتقدند که عرضه تولیدات کارخانه‌های سیمان در بورس کالا می‌تواند دست دلال‌هاو واسطه‌ها را از بازار کوتاه کند. البته مجلسی‌ها نیز موافق این طرح هستند. به شکلی که سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس می‌گوید که جلساتی برای عرضه ۱۰۰ درصدی سیمان در بورس کالا برگزار شده است.

طبق گفته او، در روز‌های آینده قرار است سیمان تنها از طریق بورس کالا عرضه شود.

این در حالی است که مسئولان بورس کالا معتقدند که برخی کارخانه‌های تولید سیمان و وزارت صمت برای اجرای عرضه ۱۰۰ درصدی سیمان در بورس همکاری نمی‌کنند.

براساس آمارها، هم‌اکنون ۴۴ شرکت سیمانی در بورس کالا پذیرش شده‌اند که این تعداد ۷۰ درصد ظرفیت تولید سیمان کشور را در اختیار دارند.

اما سیدجواد جهرمی، معاون بورس کالا می‌گوید که منافع ۳۰ درصد باقی مانده به اندازه‌ای است که نمی‌خواهند وارد بورس شوند.

او گفته توافق شده سایر شرکت‌ها طی هفته‌های آینده در بورس پذیرش شوند، اما وزارت صمت همراهی نکرده؛ چون بخشی از وزارتخانه مخالف و بخشی دیگر موافق عرضه سیمان در بورس هستند.
البته فرهاد رحمانی، معاون غیر فلزی دفتر صنایع معدنی نیز این موضوع را تایید کرده و گفته است که وزارت صمت مخالف عرضه سیمان در بورس کالا بود، چون ساز و کار لازم فراهم نشده بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید