آیا اینترنت ملی می‌شود؟

آیا اینترنت ملی می‌شود؟

همزمان با درخواست سیداحمد خاتمی از دولت رییسی، برای اجرای اینترنت ملی، مجلس یازدهم نیز در تلاش است تا زمینه تصویب طرح صیانت از کاربران فضای مجازی فراهم آورد. طرحی که به عقیده برخی کارشناسان، اینترنت بین المللی را با محدودیت‌هایی مواجه می‌کند.

کد خبر : ۹۶۴۳۵
بازدید : ۵۹۸۱
فرادید | این اولین بار نیست که موضوع ملی شدن اینترنت مطرح می‌شود. اما این بار مجلس و برخی از چهره‌های مذهبی به شکل جدی این طرح را پیگیری می‌کنند. البته اینترنت ملی در حالی دوباره مطرح شده که دولت هفته آینده تغییر می‌کند و ناظران پیش بینی می‌کنند که هماهنگی بیشتری میان دولت و مجلس، در حوزه اینترنت و فضای مجاری ایجاد شود.

به گزارش فرادید؛ روز‌های گذشته بود که سید احمدخاتمی، عضو مجلس خبرگان موضوع ملی شدن اینترنت را مطرح کرد. او گفته که همه کشور‌ها توسعه یافته به سمت بومی‌سازی اینترنت رفته‌اند، ولی متاسفانه دولتمردان ما اقدامی در راستای تشکیل اینترنت ملی نکردند.

سید احمد خاتمی به دولت رییسی توصیه کرده که اینترنت ملی را شکل دهد.

البته ماه قبل هم، علی عسگری، رئیس سازمان صداوسیما اعلام کرده بود که ایران در حال برنامه‌ریزی است تا همانند قدرت‌های بزرگ اینترنت خودش را داشته باشد.

در این میان مجلس یازدهم نیز از سال گذشته پیگیر طرح پرحاشیه «صیانت از کاربران فضای مجازی» است. طرحی که در طول هفته‌های گذشته از سوی نمایندگان به شکل جدی دنبال می‌شود.

اما محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات معتقد است که اینترنت ملی واژه‌ای جعلی و دروغین است.

هر چند او کمتر از ده روز دیگر مهمان این وزارتخانه است و پس از او، وزیر ارتباطات دولت رئیسی اینترنت ملی را از دیدگاه کابینه جدید تشریح خواهد کرد.
اینترنت ملی می‌شود؟

احتمال ملی شدن اینترنت وجود دارد؟

همزمان با درخواست سیداحمد خاتمی از دولت رییسی، برای اجرای اینترنت ملی، مجلس یازدهم نیز در تلاش است تا زمینه تصویب طرح صیانت از کاربران فضای مجازی فراهم آورد. طرحی که به عقیده برخی کارشناسان، اینترنت بین المللی را با محدودیت‌هایی مواجه می‌کند.

طرح صیانت از کاربران فضای مجازی که ابتدا با انتقاد‌های گسترده برای مدتی از دستور کار مجلس خارج شده بود، بار دیگر به صحن بازگشته است.

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیات رییسه مجلس در این رابطه می‌گوید که بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان در مورد رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای‌مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌اجتماعی طبق اصل (۸۵) قانون اساسی در دستور کار نمایندگان است.

از آن سو، دولت رئیسی نیز هفته آینده کار خود را آغاز خواهد کرد و احتمالا موضوع اینترنت ملی و طرح صیانت از کاربران فضای مجازی جز کار‌های ابتدایی وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم خواهد بود.

البته بعید به نظر می‌رسد که دولت سیزدهم طرح اینترنت ملی را زودهنگام کلید بزند.

هر چند برخی از فعالان رسانه‌ای مدعی اند که اینترنت ملی به شکل محدود در برخی استان‌ها کلید زده شده و احتمالا در دولت رییسی گسترده‌تر اجرا خواهد شد.

در این میان وزیر ارتباطات در نامه‌ای به رییس مجلس و رییس جمهور کنونی و رییس جمهور منتخب و سایر مقامات کشور، خواسته که فرایند طرح اینترنتی مجلس را تا زمان استقرار دولت سیزدهم متوقف سازند تا در آینده این طرح با کمک مجلس و دولت اصلاح شود و به تصویب برسد.

اما با توجه به پایان دولت دوازدهم و اختلافات مجلس با کابینه رئیسی، بعید به نظر می‌رسد که این نامه ترتیب اثر داده شود.

اینترنت ملی می‌شود؟
ایران زیرساخت اجرای اینترنت ملی را دارد؟

تجربه اجرای اینترنت ملی در سال ۹۸ نشان می‌دهد که هنوز زیرساخت لازم برای اجرای چنین طرحی وجود ندارد. این درحالی است که دولت‌های گذشته برای اجرای این طرح، هزینه‌های هنگفتی برای راه اندازی جستجوگر‌های ایرانی و ایجاد بستر پرداخت کردند. اما در نهایت این پروژه‌ها یک به یک شکست خورند.

با این وجود کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات پیش بینی می‌کنند، که دولت رئیسی همچنان سیاست اختلال و قطع اینترنت را در پیش بگیرد.

در این میان برخی از کارشناسان می‌گویند که دولت سیزدهم و مجلس احتمالا در مرحله اول به سمت ایجاد قانون برای ایجاد ابزار در راستای اعمال سیاست‌های حاکمیتی پیش خواهد رفت. درچنین شرایطی ارایه‌کنندگان اینترنت بین المللی باید چنین ابزاری را فراهم کند.

طبق گفته این دسته از کارشناسان، پیش از این با ایجاد قوانین سختگیرانه در چین، برخی شرکت‌ها همچون گوگل به سمت همکاری با این دولت چین رفتند و گوگل چینی را راه اندازی کردند.

اما با این حال، مشخص نیست که آیا ارایه‌کنندگان اینترنت به سوی ایجاد ابزار برای دولت سیزدهم پیش خواهد رفت یا خیر.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید