بحران سیاسی در تونس

بحران سیاسی در تونس

گرچه نیرو‌های سیاسی تونس، اقدامات اخیر قیس سعید، رئیس جمهور این کشور را ناقض قانون اساسی و کودتایی تمام عیار تلقی می‌کنند، اما سعید مخالف این موضع گیری‌ها است. او در این رابطه و در گفتگو با وزیر خارجه آمریکا گفته که مطابق با اصل ۸۰ قانون اساسی کشورش چنین اقداماتی را انجام داده است.

کد خبر : ۹۶۴۸۹
بازدید : ۲۱۸۳
فرادید | قیس سعید، رئیس جمهور تونس در اقدامی ناگهانی، نخست وزیر این کشور را برکنار کرده است. او علاوه بر این، فعالیت پارلمان این کشور را به مدت ۳۰ روز به حالت تعلیق درآورده و مصونیت نمایندگان را نیز لغو کرده است. رئیس پارلمان و فعالان سیاسی تونس این اقدام قیس سعید را کودتا علیه انقلاب و قانون اساسی می‌دانند.

به گزارش فرادید؛ نیمه شب یکشنبه بود که رئیس جمهور تونس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد هشام المشیشی، نخست وزیر این کشور را برکنار کرده است. او گفته که تا روی کار آمدن نخست وزیر و و دولت جدید مسئولیت امور را در دست گرفته است.

او مدعی است که این اقدامات را با استفاده از اختیارات قانون اساسی انجام داده است.

اما راشد الغنوشی، رئیس پارلمان تونس معتقد است که اقدام قیس سعید برخلاف قانون اساسی بوده و در واقع یک کودتای تمام عیار است.

الغنوشی می‌گوید که نباید همه قدرت کشور در اختیار یک نفر باشد.

در این میان، المنصف المرزوقی، رئیس‌جمهور سابق تونس نیز با انتشار فایل ویدیوئی اعلام کرد که تصمیم‌های قیس سعید رئیس‌جمهوری این کشور نقض قانون اساسی است و یک جهش بزرگ به عقب به شمار می‌رود.

او نیز بر این عقیده است که سعید قانون اساسی را که خود برای اجرای آن سوگند یاد کرد، نقض کرده است.

المرزوقی گفته که قیس سعید همه اختیارات کشور را به خود داده و تونس اکنون با کودتایی کامل روبرو است.
بحران سیاسی در تونس؛ کودتا رخ داد؟

کودتا یا اختلاف سیاسی؟

گرچه نیرو‌های سیاسی تونس، اقدامات اخیر قیس سعید، رئیس جمهور این کشور را ناقض قانون اساسی و کودتایی تمام عیار تلقی می‌کنند، اما سعید مخالف این موضع گیری‌ها است. او در این رابطه و در گفتگو با وزیر خارجه آمریکا گفته که مطابق با اصل ۸۰ قانون اساسی کشورش چنین اقداماتی را انجام داده است.

قیس سعید در یک برنامه تلویزیونی هم گفته که این تصمیم‌ها را اتخاذ کرده تا آرامش اجتماعی به تونس برگردد و کشور نجات داده شود.

البته در این میان برخی از تحلیلگران سیاسی نیز معتقدند که قیس سعید، برکناری نخست وزیر را به دلیل اختلافات گسترده یک سال اخیرش با هشام المشیشی انجام داده است.

این تحلیلگران می‌گویند که اختلافات سیاسی میان رئیس جمهور و نخست وزیر، چالش‌های زیادی را برای تونسی‌ها در میانه بحران اقتصادی و مالی که اپیدمی کرونا نیز به آن افزوده شده ایجاد کرده است.

در این میان ویدیو‌هایی هم از خیابان‌های شهر تونس نیز منتشر شده که بخش قابل توجهی از مردم را در حال اعتراض به اقدامات اخیر قیس سعید، رئیس جمهور نشان می‌دهد. معترضان معتقدند که کودتا رخ داده است.

در مقابل، اما خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده که در کنار مخالفان رئیس جمهور، حامیان قیس سعید نیز در خیابان‌ها حضور دارند و تصمیمات او را بهترین تصمیمات سیاسی از زمان انقلاب این کشور می‌دانند.
بحران سیاسی در تونس؛ کودتا رخ داد؟

احتمال کودتا و نقش چهار کشور دور و نزدیک!

با وجود اینکه برخی از تحلیلگران علت برکناری نخست وزیر را اختلافات یک سال اخیرش با قیس سعید عنوان می‌کنند، اما برخی از فعالان رسانه و سیاسی مدعی اند که این یک کودتا است و با حمایت و دخالت فرانسه، عربستان و امارات رخ داده است.

در این رابطه مجتهد که به افشا کننده اسرار خاندان سلطنتی عربستان مشهور است، در توئیترش نوشت: فرانسه با همکاری بن سلمان، بن زاید و عبدالفتاح السیسی در صدد اجرای کودتا در تونس هستند.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود، که پیش از این راشد الغنوشی، رئیس پارلمان تونس نیز رسانه‌های اماراتی را به دست داشتن در حوادث تونس و هدف قرار دادن مقر‌های النهضه متهم کرده بود.

او گفته که طرف‌های خارجی برای بزرگ کردن و دامن زدن به حوادث تونس تلاش می‌کنند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید