پاندمی و بازگشايی مدارس

پاندمی و بازگشايی مدارس

دانش‌آموزان در ساعاتي كوتاه‌تر و كلاس‌هايي كم‌جمعيت (بعضا تقسيم‌بندي جمعيت كلاس به دو گروه) در مدارس حاضر مي‌شوند.

کد خبر : ۹۶۵۱۵
بازدید : ۲۰۷۳
غزل لطفی | با نگاهي به بازگشايي مدارس در سراسر جهان پس از فروكش كردن نسبي پاندمي، درمي‌يابيم كه پروتكل‌هاي تبيين شده چه براي مدارسي كه بازگشايي شده و چه كشورهايي كه بازگشايي را در دستور كار چند ماهه آينده خود قرار داده‌اند، بسيار سختگيرانه و سلامت‌محور است.

عواملي چون ميزان واكسيناسيون عمومي، تعداد مبتلايان و فوتي‌هاي كرونايي و نسبت رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي به جمعيت از مجموعه مواردي هستند كه پيش از برقراري آموزش حضوري كنترل شده‌اند. حتي در بعضي كشورها فراتر از موضوعات مطرح شده درصدد ارايه واكسني براي كودكان هستند تا با توجه به سويه‌هاي جديد كروناويروس بتوانند ايمني را هر چه بيشتر بالا ببرند.

با بررسي نحوه بازگشايي مدارس در كشورهاي مختلف دنيا درمي‌يابيم كه از ماه‌ها قبل به جهت آمادگي كودكان و خانواده‌ها، پروتكل‌هايي ويژه به آنها اعلام و همچنين زمينه آماده‌سازي مراكز آموزشي نيز فراهم شده است.

دانش‌آموزان در ساعاتي كوتاه‌تر و كلاس‌هايي كم‌جمعيت (بعضا تقسيم‌بندي جمعيت كلاس به دو گروه) در مدارس حاضر مي‌شوند.

استفاده از مكان‌هاي جمعي مانند سالن اجتماعات و سالن غذاخوري ممنوع است. مدارس موظف به برقراري تهويه هوا با كيفيت بالا هستند تا ويروس در محيط‌هاي بسته كلاسي ساكن نشود.

از مهم‌ترين ملزومات آموزشي، بهره گرفتن از آموزش حضوري و مجازي به‌طور همزمان است تا اگر به دليل ابتلا و قرنطينه دانش‌آموز نتوانست در مركز آموزشي حاضر شود، تحصيل متوقف نشود.

به جهت عدم آلودگي لوازم و وسايل كودكان؛ هر چند كه درصد ابتلا از اشيا بسيار پايين است، دانش‌آموزان لوازم خود را در پايان زمان درسي هر روز در مدرسه باقي مي‌گذارند تا به‌طور كامل ضدعفوني شود.

واكسينه شدن تعداد قابل توجهي از افرا‌د جامعه كه باعث ايمني نسبي هم مي‌شود باعث شده از خطر ناقل بي‌علامت بودن كودكان براي خانوادها كاسته شود.

حال بايد بررسي شود با در نظر گرفتن امكانات مدارس در ايران، ميزان واكسيناسيون عمومي و شروع پيك‌هاي پي در پي، اعلام اين موضوع كه در همه كشورهاي جهان به اين نتيجه رسيده‌اند كه بازگشايي مدارس بهترين راه‌حل است، آيا اين موضوع در شرايط فعلي كشور امكان‌پذير است.

كمتر از دو ماه به مهرماه باقي‌ مانده است و هنوز هيچ پروتكل مدوني ارايه نشده، سردرگمي و بلاتكليفي كاملا مشهود است و در اين ميان فقط اعلام مي‌شود امسال آموزش حضوري خواهد بود!
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید