دستور پخت فلافل خوشمزه

دستور پخت فلافل خوشمزه

دستور پخت فلافل خوشمزه و ترد مثل ساندویجی‌ها را در فرادید دنبال کنید برای تهیه فلافل خوشمزه لازم است نخود را ۲۴ ساعت قبل با آب سرد خیس کنید و چند بار هم در طول این مدت آب آن را عوض کنید سپس نخودها را ۲ بار چرخ کنید هنگام چرخ کردن نخود‌ها دقت کنید که نخود له نشوند، زیرا در این صورت مایه فلافل وا می‌رود.

کد خبر : ۹۶۵۷۱
بازدید : ۳۵۳۴

فرادید | فلافل به عنوان یکی از محبوب‌ترین غذا‌ها در کشور‌های عربی و شرقی، در ایران نیز طرفداران خاص خود را دارد. طبخ این غذا در خانه کار سختی نیست.


جذابیت فلافل جدا از طعم‌اش به‌خاطر مخلفات کنارش است؛ فلافلی‌های در سطح شهر هم که عموما به شکل سلف‌سرویس است، با انواع سالاد‌ها و ترشی‌هایی که جلوی مغازه‌شان چیده‌اند، محیط خوش رنگ لعابی را ایجاد کرده‌اند که نمی‌شود از آن گذشت.

یک غذای ارزان با ارزش غذایی بالا. تنوع زیاد موادی که داخل این ماده غذایی است، اما باعث می‌شود خیلی‌ها به فلافلی‌ها اعتماد نکنند و از خوردن آن منصرف شوند. در حالی که فلافل را می‌شود به راحتی در خانه تهیه کرد و از محتویات آن هم مطمئن بود.

مواد لازم برای تهیه فلافل:

نخود خام: یک فنجان
پیاز: یک عدد متوسط
جعفری خردشده: ۲ قاشق غذاخوری
نمک: یک قاشق چایخوری
سیر تازه: ۵ حبه
فلفل قرمز خشک و آسیاب شده: یک و نیم قاشق چایخوری
فلفل سیاه: ۴/۱ قاشق چایخوری
فلفل سفید: ۴/۱ قاشق چایخوری
آرد نخودچی: یک قاشق غذاخوری
بکینگ‌پودر: یک قاشق چایخوری
روغن مایع: به مقدار لازم


طرز تهیه و دستور پخت فلافل:


۱. نخود‌ها را از یک روز قبل بخیسانید. در طی این مدت چند بار آب نخود‌ها را عوض و تازه کنید. نخود‌های خیس خورده، پیاز، فلفل، جعفری، نمک، سیر و زیره را در میکسر بریزید و همه را با هم مخلوط کنید تا زمانی که تمام مواد خوب خرد شوند و حالت خمیری پیدا کند. مایه به دست آمده نباید زیاد شل باشد. ذرات مایه باید کمی درشت‌تر از ذرات شکر باشند.

۲. در مرحله بعد آرد نخودچی و بیکینگ پودر را روی مواد مخلوط شده بپاشید و هم بزنید. باید میزان آرد برنج به قدری باشد که وقتی می‌خواهید توپ‌های فلافل را درست کنید به دست‌تان نچسبند. برای چند ساعت مخلوط را درون یک کاسه بریزید و روی آن را بپوشانید و داخل یخچال قرار دهید.

۳. در یک ماهیتابه یا ظرف گود و عمیق روغن بریزید و اجازه بدهید روغن داغ شود. از خمیر به اندازه یک گردو بردارید و با دست گرد کنید. توپ‌ها را داخل روغن داغ بریزید و اجازه دهید سرخ شوند. فلافل‌ها باید در روغن غوطه‌ور باشند. بعد از سرخ شدن آن‌ها را روی دستمال روغن‌گیر بگذارید تا روغن اضافی‌شان گرفته شود.
قبل از اینکه بریم سراغ طرز تهیه ابتدا باید توضیحاتی در خصوص مواد اولیه بدیم:


۱- نکات مربوط به نخود فلافل

نخود را حتماً ۲۴ ساعت قبل با آب سرد خیس کنید و چند بار هم در طول این مدت آب آن را عوض کنید به این نکته توجه داشته باشید که هیچ وقت حبوبات را با آب گرم خیس نکنید، چون باعث سفت شدن و طعم بد آن‌ها می‌شود سپس نخودها را ۲ بار چرخ کنید هنگام چرخ کردن نخود‌ها دقت کنید که نخود له نشوند، زیرا در این صورت مایه فلافل وا می‌رود.
ممکن است شنیده باشید که بعضی‌ها برای درست کردن فلافل ابتدا نخود را می‌پزند بعد چرخ می‌کنند و سپس از آن برای پخت فلافل استفاده می‌کنند این هم یک روش است، اما این کار باعث خمیر شدن فلافل‌ها می‌شود لذا بهترین روش این است که از نخود خام استفاده کنید.


۲- نکات مربوط به پیاز

پیاز را رنده کنید و اجازه بدهید چند دقیقه بماند آبی که از آن جدا می‌شود را دور بریزید و بعد به مواد اضافه کنید اگر پیاز را کامل فشار دهید و تمام آب آن را جدا کنید فلافل شما خشک می‌شود.


۳- نکات مربوط به ادویه

ادویه‌هایی که در فلافل استفاده می‌شود فلفل سیاه و قرمز، زیره، پودر تخم گشنیز و زردچوبه است البته عطر غالب، در فلافل به خاطر تخم گشنیز است و به همین دلیل مقدار آن نسبت به بقیه ادویه‌ها بیشتر است، اما اگر طعم غالب تخم گشنیز را نمی‌پسندید می‌توانید همه ادویه‌ها را به مقدار مساوی استفاده کنید این مسئله کاملاً به ذائقه شما بستگی دارد اگر خواستید فلافل شما تند‌تر شود می‌توانید از پودر کاری هم استفاده کنید.


۴- نکات مربوط به گشنیز

در کنار پودر تخم گشنیز از گشنیز تازه هم اگر استفاده کنید عطر و طعم فوق العاده‌ای به فلافل شما می‌دهد وقتی گشنیز را شستید و خرد کردید اجازه بدهید آب آن کاملاً کشیده شود سپس به مواد اضافه کنید.

مخلفاتی که می‌شود در کنار فلافل استفاده کرد؟

فلافل را می‌توانید به صورت پرسی یا ساندویچی سرو کنید معمولاً ساندویچ‌ها را با خیارشور، گوجه فرنگی، کاهو و سس سرو می‌کنند، اما فلافل را می‌توانید با ترشی انبه، بادمجان و همراه سس انبه هم سرو کنید همچنین می‌توانید در ساندویچ خود از قارچ سرخ شده و پنیر ورقه‌ای گودا هم استفاده کنید به این صورت که وقتی قارچ‌ها را سرخ کردید پنیر را روی آن قرار می‌دهید و می‌گذارید کمی نرم شود سپس داخل ساندویچ قرار می‌دهید.

خیلی مواقع ممکن است شما تمام مراحل را طبق دستور پیش رفته باشید، اما باز هم فلافل خوش طعم و خوشمزه‌ای نداشته باشید لذا در این قسمت سوالاتی که ممکن است در راستای تهیه فلافل برای شما پیش بیاید را مطرح می‌کنیم:


چرا فلافل سفت می‌شود؟

۱- اگر نخود را با آب گرم بشویید باعث سفت شدن فلافل می‌شود.

۲- همان طور که گفتیم برای سرخ کردن فلافل حرارت باید متوسط باشد اگر حرارت کم باشد روغن جذب فلافل می‌شود در نتیجه فلافل سفت می‌شود.


چرا فلافل خشک می‌شود؟

۱- باید نسبت بین پیاز و نخود را رعایت کنید اگر پیاز به نسبت نخود کم باشد فلافل خشک می‌شود.

۲- همچنین اگر تمام آب پیاز را بگیرید باز هم باعث خشک شدن فلافل‌ها می‌شود.

۳- اگر تخم مرغ به نسبت بقیه مواد بیشتر باشد باعث خشک شدن فلافل می‌شود.


چرا فلافل خمیری شده است؟

۱- اگر از نخود پخته استفاده کنید فلافل خمیری می‌شود.

۲- اگر روغن بیش از حد داغ باشد فلافل زود سرخ می‌شود، اما داخل آن نپخته و خمیر می‌ماند.

چرا فلافل ترک می‌خورد؟

۱- اگر فلافل را در روغن زیاد سرخ کنید باعث ترک خوردن و متلاشی شدن فلافل‌ها می‌شود.

۲- مواد را بعد از اینکه با هم مخلوط کردید و کمی ورز دادید داخل یخچال استراحت دهید اگر این مرحله را حذف کنید امکان دارد موقع سرخ کردن متلاشی شود.


چرا موقع سرخ کردن روغن کف می‌کند؟

هر چیزی که تخم مرغ داخل آن باشد معمولاً موقع سرخ شدن کف می‌کند در نتیجه اگر مقدار فلافل هوایی که می‌خواهید سرخ کنید زیاد هستند بهتر است چند بار روغن را عوض کنید.


چطور دمای مناسب برای روغن را تشخیص دهیم؟

اگر تجربه کافی ندارید می‌توانید یک قاشق داخل روغن قرار دهید وقتی که اطراف قاشق حباب‌های ریز شروع به جلز و ولز زدن کردن یعنی دمای روغن مناسب است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید