بیماری مهمی که نشانه‌اش لکه خون چشم است

بیماری مهمی که نشانه‌اش لکه خون چشم است

عروق موجود در چشم ممکن است به دلیل افزایش سطح قند خون آسیب ببینند که به عنوان رتینوپاتی دیابتی شناخته می‌شوند و می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. تشخیص بیماری چشمی تنها توسط پزشک انجام می‌شود.

کد خبر : ۹۶۵۸۸
بازدید : ۳۲۴۴

فرادید | بیماری‌هایی هستند که نشانه‌های بروز آن‌ها را از روی چشم‌ها قابل شناسایی است پس اگر به موقع شناسایی شوند زودتر قابل درمانند.

به گزارش فرادید؛ متخصصان می‌گویند گروهی از بیماری‌ها را می‌توان از با معاینه چشم تشخیص داد که نیاز به دریافت مشاوره پزشکی دارند از جمله تورم عصب بینایی در پشت چشم که می‌تواند نشانگر تومور مغزی یا سایر موارد جدی باشد، بنابراین انجام معاینات منظم چشم هر دو سال یکبار مهم است.

نشت عروقی: متخصص چشم شما ممکن است با نظارت بر رگ‌های خونی چشم، علائم فشار خون بالا را تشخیص دهد تا متوجه باریک بودن یا وجود نشتی در آن را شناسایی کند. بیماران مبتلا به فشار خون بالا به بیماری رتینوپاتی مبتلا می‌شوند که در آن دیواره رگ‌های خونی ضخیم دیده می‌شود. در بعضی موارد، شبکیه متورم شده و عروق خونی نشت می‌کند.

تاری دید: دیابت یک اختلال متابولیک مزمن است که با تولید انسولین ناکافی مشخص و منجر به افزایش قند خون می‌شود. تنظیم سطح قند خون مهم است. دیابت درمان نشده منجر به آسیب به رگ‌های خونی، اعصاب و اندام‌هایی مانند کلیه‌ها و چشم‌ها می‌شود.
عروق موجود در چشم ممکن است به دلیل افزایش سطح قند خون آسیب ببینند که به عنوان رتینوپاتی دیابتی شناخته می‌شوند و می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد.
تاری ناگهانی دید بدون دلیل نیست و نباید به راحتی از کنار آن گذشت

زردی سفیدی چشم: زردی چشم نشانه زردی و مشکلات کبدی است. از دیگر علائم بیماری کبد می‌توان به احساس خستگی و ضعف در تمام مدت با از دست دادن اشتها، کاهش وزن و میل جنسی اشاره کرد.

بروز نور‌های چشمک زن: درد چشم همراه با حالت تهوع، از دست دادن بینایی ناگهانی، حلقه‌های رنگین کمان یا چراغ چشمک زن ممکن است اولین علامت گلوکوم باشد که به اشکال مختلف بروز کرده و به دلیل به دلیل فشار زیاد در داخل چشم باعث از بین رفتن عصب بینائی می‌شود.

خشکی چشم: التهاب و خشکی چشم می‌تواند ناشی از آرتروز و برخی بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید باشد.

فشار در چشم: تغییرات چشم می‌تواند به دلیل یک مشکل جدی‌تر مانند سکته مغزی ایجاد شود، به گونه‌ای که به نظر می‌رسد این بیماری با لکه‌های خاکستری کوچک در زمینه بینایی، درد یا فشار در چشم، تاری دید ناگهانی یا تدریجی یا از دست دادن کامل بینایی همراه است.

حلقه خاکستری اطراف قرنیه: یک حلقه خاکستری یا سفید در اطراف قرنیه در افراد مسن شایع است و به دلیل رسوبات چربی در لبه قرنیه ایجاد می‌شود، هنگامی که در افراد مسن ظاهر می‌شود، معمولاً نشانه پیری است و برای جوانان می‌تواند نشانه کلسترول بالا باشد.

چین و چروک پوست در اطراف چشم: با افزایش سن، پوست پلک خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد، کشش می‌یابد و عضلات زیر آن ضعیف می‌شود. همچنین با گذشت زمان یا به دلیل استعداد ژنتیکی، تیغه ضعیف می‌شود، چربی‌هایی که در بالا و پایین پلک‌ها آویزان است، باعث افتادگی و ظهور کیسه‌هایی زیر حفره چشم می‌شود.
افتادگی شدید پوست در اطراف پلک‌های فوقانی می‌تواند دید پهلو را کاهش دهد و همچنین می‌تواند نشانه‌ای از خستگی باشد.
لکه خون چشم

علل و دلایل بروز لکه خونی در چشم

برخی فعالیت‌ها که باعث فشار آوردن بر روی چشم میشود، باعث پارگی رگ‌های خونی در سطح چشم میشود که عبارتند از:

مالش چشم‌ها:

اگر چشمانتان خشک هستند، ممکن است شی در آن وجود داشته باشد که باعث شود آن را مالش دهید تا احساس خوبی بدست آورید؛ که با برخورد دستانتان به چشم، هر نوع میکروبی که وجود دارد رابه چشم‌ها منتقل می‌کند و ممکن است نتیجه آن پارگی رگ‌های خونی باشد.

فشار آوردن برای دید بهتر:

اگر شما برای دیدن اشیاء عینک می‌زنید و زمانی آن را در دسترس ندارید ممکن است که برای دید بهتر به چشم هایتان فشار وارد کنید که سبب آسیب خفیف به چشم می‌شود و پارگی رگ‌های خونی را ایجاد می‌کند.

عطسه کردن:

بدن ما ذاتا به یکدیگر متصل است و گاهی اوقات موقعی که یک عطسه سنگین را تجربه می‌کنیم ممکن است موجب پارگی رگ‌های خونی در چشم شود. آلرژی، سرماخوردگی و آنفلانزا میتواند منجر به عطسه شود که احتمال پارگی رگ‌ها را افزایش می‌دهد.

سرفه کردن:

زمانی که ما به هر دلیلی سرفه می‌کنیم ممکن است باعث ایجاد پارگی در رگ‌های خونی شود. فشار ناشی از سرفه‌های سنگین می‌تواند بر رگ‌های خونی چشم نیز تاثیر بگذارد.

استفراغ:

مشکلات شکم، استفاده بیش از حد از الکل، بیماری‌های صبحگاهی و مسمومیت غذایی ممکن است باعث ایجاد استفراغ شود، که این می‌تواند فشار شدیدی به چشم وارد کند.

گریه کردن:

متاسفانه گاهی گریه کردن ممکن است باعث پارگی رگ‌های خونی در چشم شود.

افزایش فشار بر روی چشم:

افزایش فشار بر روی چشم اغلب موجب شکستگی وپارگی رگ‌های خونی می‌شود. رفتن به سمت بالا در یک ترن هوایی، ماندن در یک حالت از یوگا برای مدت زمان طولانی، و یا حتی فشار بالا در هواپیما، میتواند باعث افزایش فشار در چشم شود که موجب شکستگی رگ‌های خونی چشم می‌شود.

فشار خون پایین:

فشار خون پایین، میتواند باعث آسیب جدی به شریان‌ها در بدن شود. فشار خون ممکن است در برخی از قسمت‌های بدن مسدود شود. این یکی از جدیترین شرایطی است که پارگی رگ‌های خونی در چشم بوجود میاید.

در حقیقت اگر چنین شرایطی را مشاهده کردید فورا به پزشک مراجعه کنید.
درد چشم

درمان‌های خانگی لکه خون در چشم

لکه خون در چشم معمولاً با گذشت زمان بدون معالجه پزشکی بهبود می‌یابد. با این حال، مردم می‌توانند از این درمان‌های خانگی برای رفع علائم ناراحت کننده و افزایش سرعت بهبود استفاده کنند:

- استفاده از یک کمپرس گرم برای کاهش تحریک

- استفاده از کمپرس سرد برای کاهش تورم

- در این حالت که چشم دچار مشکل شده است برای بهبود سریع‌تر و وخیم‌تر نساختن اوضاع از استفاده از لنز‌های تماسی پرهیز کنید.

- استفاده از اشک مصنوعی برای تسکین خارش و کاهش خشکی

- از مالیدن چشم خودداری کنید.
در مورد مشکل لکه خون در چشم چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

اگر آسیب دیدگی باعث ایجاد لکه قرمز طولانی مدت در چشم شود و یا فرد سابقه فشار خون بالا یا اختلالات خونریزی باشد، افراد باید برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنند.

نتیجه گیری

لکه خون در چشم اگرچه ممکن است نگران کننده به نظر برسد، اما ممکن است لکه قرمز روی چشم خونریزی زیر مفصل باشد. به طور معمول، مشکل لکه خون در چشم نیازی به معالجه پزشکی ندارد و بر روی دید فرد تأثیر نمی‌گذارد. در صورت احساس درد، اختلال در بینایی یا ترشحات از چشم که لکه قرمز روی آن تأثیر می‌گذارد، افراد باید به پزشک مراجعه کنند.

رتینوپاتی دیابتی نیز ممکن است باعث ایجاد لکه خون در چشم شود. افرادی که دیابت دارند می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تغییر در بینایی، مانند حس وجود جسم شناور یا تار شدن دید، به پزشک مراجعه نمایند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید