نخستین زن باهوش، زیبا و چکمه‌پوشی که سفر دور دنیا رفت

نخستین زن باهوش، زیبا و چکمه‌پوشی که سفر دور دنیا رفت

ادریس گاسیا هال، اهل وینیپگ در کانادا در سال ۱۹۲۲ و در سن ۱۶‌سالگی با یک آگهی در روزنامه مواجه شد که درخواست کرده بود: زنانِ باهوش، زیبا و چکمه‌پوش برای سفرِ دور دنیا نامزد شوند... این سفر، سفری اکتشافی خواهد بود!

کد خبر : ۹۶۵۹۳
بازدید : ۵۲۰۹
فرادید | او نخستین زنی بود که با یک فورد مدل تی و درحالیکه فقط یک نوجوان بود، ۴۳ کشور جهان و مسافتی حدود ۱۶۰۰۰۰ کیلومتر را در

نوردید.

به گزارش فرادید، ادریس گاسیا هال، اهل وینیپگ در کانادا در سال ۱۹۲۲ و در سن ۱۶‌سالگی با یک آگهی در روزنامه مواجه شد که درخواست کرده بود «زنانِ باهوش، زیبا و چکمه‌پوش برای سفرِ دور دنیا نامزد شوند... این سفر، سفری اکتشافی خواهد بود!»

هال به این آگهی که به سفارشِ یک ماجراجو و مخترع لهستانی به نام کاپیتان والتر وَندروِل با نامِ واقعیِ «والرین یونس پیسینسکی»، منتشر شده بود، پاسخ داد.
ایندیانا جونزِ مؤنث: نخستین زنی که به سفرِ دور دنیا رفت!
کاپیتان در ملاقات با هال، به سرعت شیفته حس ماجراجویانه او شد و نامش را به عنوان یکی از اعضای تیمش با نامِ مستعارِ اَلو‌ها وندرول ثبت کرد.

اَلو‌ها به ستاره «سفر‌های اکتشافی وندرول» که شامل کشور‌هایی نظیرِ مصر و هند می‌شد، تبدیل شد و دو نفر در طی این سفر‌ها عاشق هم شدند.
ایندیانا جونزِ مؤنث: نخستین زنی که به سفرِ دور دنیا رفت!
وندرول بعد از آنکه از همسر اولش، نِل، جدا شد، در سفری که به آمریکا داشت با اَلو‌ها ازدواج کرد و آن‌ها صاحب دو فرزند به نام‌های نیل و والری شدند.

این زوجِ خلاق یک مستند با عنوانِ «با خودرو و دوربین در سراسر جهان» ساختند که شهرتی جهانی برای‌شان به ارمغان آورد.
ایندیانا جونزِ مؤنث: نخستین زنی که به سفرِ دور دنیا رفت!
اما در سال ۱۹۳۲ یک تراژدی زندگی آن‌ها را دگرگون کرد. کاپیتان وندرول در قایق تفریحی‌اش در کالیفرنیا هدف گلوله یک فرد ناشناس قرار گرفت و کشته شد. ضارب هرگز شناسایی نشد.

مظنون که شاهدان به او لقبِ «مردی با مو‌های خاکستری» داده بودند، توسط هیأت منصفه تبرئه شد. سال بعد از کشته شدنِ کاپیتان، اَلو‌ها دوباره ازدواج کرد و قبل از آنکه در ژوئن سال ۱۹۹۶ در کالیفرنیا از دنیا برود، به چند جای دیگر نیز سفر کرد.
ایندیانا جونزِ مؤنث: نخستین زنی که به سفرِ دور دنیا رفت!
داستان شگفت‌انگیز زندگی او باعث شد که به او لقبِ «ایندیانا جونز مؤنث» را بدهند.

آغاز ماجراجویی

اَلو‌ها بعد از مرگ پدرش در جنگ جهانی اول به همراه مادر و خواهرش در فرانسه زندگی می‌کرد که آگهی کاپیتان وندرول را در روزنامه دید.

او درخواست داد که در این سفر اکتشافی به عنوان منشی و راننده استخدام شود. کاپیتان وندرول سفرهایش را از سال ۱۹۱۹ و به امید گسترش صلح جهانی آغاز کرده بود. او در طول جنگ و به ظن جاسوسی برای آلمان در آمریکا زندانی شده بود. وقتی اَلو‌ها به آگهی پاسخ داد، کاپیتان از همسر اولش جدا شده بود، اما طلاق آن‌ها هنوز به صورت رسمی ثبت نشده بود.
ایندیانا جونزِ مؤنث: نخستین زنی که به سفرِ دور دنیا رفت!
بنا‌بر یکی از گزارش‌های دیلی‌میل که در سال ۱۹۳۰ منتشر شده است، ایدۀ تور‌های جهانی زمانی به ذهن کاپیتان رسید که او دید «پسران بعد از ترک کالج ۲ تا ۳ سال از عمرشان را صرف فکر کردن به این موضوع می‌کنند، که می‌خواهند در زندگی‌شان چه کار انجام دهند.»
ایندیانا جونزِ مؤنث: نخستین زنی که به سفرِ دور دنیا رفت!
بنا به همین گزارش کاپیتان به ۱۰‌زبان و اَلو‌ها به ۴‌زبان مسلط بودند. اَلو‌ها خیلی زود توانمندی‌هایش را نشان داد و هر وظیفه‌ای که به او محول شده بود را به خوبی انجام داد.

آن‌ها سفرشان را از فرانسه آغاز کردند، سپس به ایتالیای تازه-فاشیست وارد شدند و بعد به آلمان رفتند که در آن زمان به دلیل شکست در جنگ مشغول پرداخت غرامت بود و اوضاع بسیار بدی داشت.

برخی از بهترین عکس‌های‌شان را در مصر و درحالیکه در پای ابولهول و در دره پادشاهان اردو زده بودند، ثبت کردند. آن‌ها همچنین به فلسطین و هند سفر کردند.
ایندیانا جونزِ مؤنث: نخستین زنی که به سفرِ دور دنیا رفت!
گفته می‌شود که در سفر به شرق آفریقا، اَلو‌ها نزدیک بود که از تشنگی بمیرد و در سفر به شهر مقدس مکه نیز مجبور شده بود خودش را به عنوان مرد جا بزند.

بعد از پایان سفر‌های اکتشافی اَلو‌ها و کاپیتان با هم ازدواج کردند، اما بلافاصله سفر‌های خودشان را آغاز کردند. آن‌ها به آمازون سفر کردند و اَلو‌ها فیلم دیگری درباره قبیله بورورو در برزیل ساخت.
ایندیانا جونزِ مؤنث: نخستین زنی که به سفرِ دور دنیا رفت!
فیلمِ اَلو‌ها نخستین فیلمی است که از این گروه باقی مانده است. اما برنامه‌های آینده این زوج برای سفر به مکان‌های دیگر در دسامبر سال ۱۹۳۲ و با شلیک گلوله به پشتِ کاپیتان وندرول کوتاه شد.

دیلی‌میل در همان زمان گزارشی از قتل کاپیتان وندرول منتشر کرد و نوشت «مسافر معروف» در قایقِ تجملی‌اش به قتل رسید.

چهار نفر از مهمانان قایق به پلیس گفتند که یک «فرد غریبه» برای ملاقات با کاپیتان وندرول وارد قایق تفریحی او شده بود و چند دقیقه بعد جسد کاپیتان در قایق پیدا شد.

غریبه بعد از آن «ناپدید» شد. گزارش‌های بعدی فاش می‌کنند که فردی به نام ویلیام جیمز گای اهل کاردیف که به او لقب «مردی با مو‌های خاکستری» داده بودند، قاتل کاپیتان بوده است.

اَلو‌ها به بازپرس‌های پرونده گفته بود که گای مردی بود که در سفر به آمریکای جنوبی به تیم وندرول پیوست، اما وقتی تلاش کرد در سفر شورش برپا کند، کاپیتان او را در ساحلی پیدا کرد.

اَلو‌ها همچنین گفت که او دوباره در هالیوود سروکله‌اش پیدا شده بود و تلاش کرده بود که شوهرش را خفه کند. اما در سال ۱۹۳۳، گای با این استدلال که مهمان‌ها و خدمه نمی‌توانستند با وجود تاریکی شب چهره گای را تشخیص دهند و اینکه امکان مشاهده مکان قتل فقط از طریق یک دریچه بسیار کوچک امکان‌پذیر بوده است، گای را تبرئه کردند.

یک شاهد نیز مدعی شده بود که گای در هنگام وقوع جرم در منزل او با ۴۸‌کیلومتر فاصله حضور داشته است. اَلو‌ها یکسال بعد از این حادثه با والتر بیکر، فیلمبردار مستندهایش، ازدواج کرد و سفرهایش را از سر گرفت.

او در ۴‌ژوئن سال ۱۹۹۶ از دنیا رفت.

منبع: The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید