برخورد‌های کوچک سطح اروپا را تغییر داده است

برخورد‌های کوچک سطح اروپا را تغییر داده است

سطح اروپا در اثر برخورد‌هایی به عمق تقریبا ۳۰ سانتی متر و طی ده‌ها میلیون سال، دستخوش تغییر شده است و هر مولکولی که بتواند به عنوان علائم بالقوه حیات در نظر گرفته شود، که شامل علائم شیمیایی حبات هم هست، می‌تواند در آن عمق تحت تاثیر قرار گیرد

کد خبر : ۹۶۶۱۰
بازدید : ۲۳۶۵
چه بر سر اروپا (قمر مشتری) آمده است؟ برخورد‌های کوچک سطح اروپا را تغییر داده است
فرادید| قمر مشتری، اروپا و اقیانوس سراسری آن در حال حاضر ممکن است شرایط مناسبی برای حیات داشته باشند. دانشمندان به منظور آماده شدن برای کاوش اروپا، در حال مطالعه فرآیند‌هایی در سطح یخی این قمر هستند. اثرات مخرب سنگ‌های فضایی بر روی قمر زمین، یعنی ماه به آسانی قابل مشاهده است.

قمر یخی مشتری نیزدر برابر چنین تهدیدی به علاوه مقدار زیادی تابش قوی، مقاومت می‌کند. هنگامی که بالاترین لایه یخ زده اروپا به تلاطم درمی آید، موادی که در نتیجه آن به سطح می‌آیند با تابش الکترونی پرانرژی که مشتری به آن شتاب داده است، به سرعت جا به جا می‌شوند.

به گزارش فرادید؛ دانشمندان به منظور آماده شدن برای کاوش بیشتر روی این قمر دوردست با ماموریت اروپا کلیپر"، در حال مطالعه اثر تجمعی برخورد‌ های کوچک بر روی سطح اروپا هستند. اروپا از اهمیت علمی ویژه‌ای برخوردار است، زیرا اقیانوس شور آن که زیر لایه ضخیمی از یخ قرار دارد ممکن است مستعد شرایط مناسبی برای حیات باشد. آب این اقیانوس ممکن است حتی به داخل پوسته یخی و به سطح قمر راه پیدا کند. تحقیق و مدل سازی جدید، عمق آشفتگی سطح این قمر را با فرآیندی به نام "ایمپکت گاردنینگ" تخمین می‌زند. ایمپکت گاردنینگ (به معنی باغبانی برخورد) فرآیندی است که طی آن در اثر برخورد سنگ‌های فضایی بر سطح ماه و سایر اجرام آسمانی فاقد جو، سطح دچار تغییر می‌ شود. برای ماه این عبارت بیشتر به لونار گاردنینگ معروف است.
چه بر سر اروپا (قمر مشتری) آمده است؟ برخورد‌های کوچک سطح اروپا را تغییر داده است

این مقاله که در Nature Astronomy منتشر شده است، تخمین می‌زند که سطح اروپا در اثر برخورد‌هایی به عمق تقریبا ۳۰ سانتی متر و طی ده‌ها میلیون سال، دستخوش تغییر شده است و هر مولکولی که بتواند به عنوان علائم بالقوه حیات در نظر گرفته شود، که شامل علائم شیمیایی حبات هم هست، می‌تواند در آن عمق تحت تاثیر قرار گیرد.

این موضوع به این دلیل است که برخورد‌ها ممکن است برخی از مواد را به سطح منتقل کنند، جایی که پرتوها، پیوند‌های هر مولکول زیستی حساس و درشت احتمالی تولیدشده را می‌شکنند. در همین حال برخی از مواد هم میتوانند به سمت پایین رانده شوند. جایی که میتوانند با سطح زیرین ترکیب شوند.

امیلی کاستلو دانشمند و محقق سیاره‌ای دانشگاه هاوایی می‌گوید: اگر امیدوار باشیم که علائم شیمیایی زیست اولیه را پیدا کنیم مجبور خواهیم شد به ناحیه پائینی که برخورد‌ها اصطلاحا در آنجا باغبانی می‌کنند، نگاهی بیاندازیم. علائم حیات شیمیایی در مناطق کم عمق‌تر از آن ناحیه ممکن است در معرض تابش‌های مخرب باشند.
چه بر سر اروپا (قمر مشتری) آمده است؟ برخورد‌های کوچک سطح اروپا را تغییر داده است

درحالی که مدت هاست پذیرفته شده است که ایمپکت گاردنینگ در اروپا و سایر اجرام بدون جو منظومه شمسی در حال رخ دادن است، مدل سازی جدید، جامع‌ترین تصویر تا کنون را از این فرایند ارائه میدهد. در حقیقت این نخستین بار است که برخورد‌های ثانویه ناشی از بازگشت دوباره بقایای برخورد‌ها که بر سطح اروپا می‌بارند، در نظر گرفته می‌شوند. این تحقیق نشان میدهد که عرض جغرافیایی میانه تا بالای قمر اروپا کمتر تحت تاثیر تابش‌ها و ایمپکت گاردنینگ است.

سینتیا فیلیپس از نویسندگان این تحقیق گفت: این کار درک ما را از فرآیند‌های اساسی انجام شده روی سطح اجرام کل منظومه شمسی گسترش می‌دهد. اگر بخواهیم ویژگی‌های فیزیکی و چگونگی تکامل سیارات را درک کنیم، باید نقشی را که ایمپکت گاردنینگ در تغییر شکل آن‌ها دارد، درک کنیم. اروپا کلیپر با مدیریت آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا به توسعه این درک کمک خواهد کرد. این فضاپیما که سال ۲۰۲۴ پرتاب خواهد شد یک سری پرواز‌های کم ارتفاع و نزدیک به اروپا را در مدار مشتری انجام خواهد داد. کلیپر ابزار‌هایی برای بررسی دقیق این قمر و نمونه برداری از گرد وغبار و گاز‌های متساعد شده از سطح، با خود حمل خواهد کرد.

منبع: Nasa.gov
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید