سایپا اطلس؛ جایگزین تیبا؟!

سایپا اطلس؛ جایگزین تیبا؟!

سایپا اطلس در نسخه پایه (اطلس S) به پیشرانه ۱۴۹۷ سی سی تنفس طبیعی مجهز است. این پیشرانه که M ۱۵ GSI نام دارد، نسخه جدید و ارتقا یافته پیشرانه کوییک، ساینا و تیبا است و برخی ویژگی‌های جدید در آن دیده می‌شود.

کد خبر : ۹۶۶۴۱
بازدید : ۳۴۲۹

تیبا در رده خودرو‌هایی است که با توجه به رنج قیمتی توانسته در بازار طرفداران بسیاری را جلب کند و جای خالی پراید را در بازار پرکند، با این حال زمان خداحافظی از آن در بازار فرا رسیده و مسئولین این شرکت سعی دارند تا خودرو جدید را جایگزین این خودرو کنند.

خودرو اطلس یکی از خودرو‌هایی است که به گفته سیدجواد سلیمانی مدیرعامل سایپا قرار است به عنوان جایگزین تیبا سر از بازار در آورد. اطلس خودروی کراس اوری است که برپایه خودرو‌های ساینا و کوییک طراحی و تولید شده و حال شنیده‌ها حکایت از آن دارد که قرار است جایگزین تیبا شود.

اما موضوعی که در این میان دیده نشده اختلاف قیمت این دو خودرو است. در حال حاضر تیبا خودرو ارزان سایپا و یا به عبارتی تنها خودرو ارزان در بازار محسوب می‌شود و اختلاف قیمتی این خودرو با اطلس می‌تواند خلا خودرو‌های ارزان در بازار را بیشتر کند.
با این حال سایپایی‌ها سعی دارند تا در سال جاری خودرو‌های جدید را جایگزین خودور‌های موجود کنند و ظاهرا مسئله قیمت در این میان چندان مورد توجه نیست، اما اینکه آیا اطلس می‌تواند جایگزین مناسبی برای تیبا باشد جای سوال دارد.

مشخصات فنی سایپا اطلس

سایپا اطلس در نسخه پایه (اطلس S) به پیشرانه ۱۴۹۷ سی سی تنفس طبیعی مجهز است و در ساختار این پیشرانه ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ دیده می‌شود. این پیشرانه که M ۱۵ GSI نام دارد، نسخه جدید و ارتقا یافته پیشرانه کوییک، ساینا و تیبا است و برخی ویژگی‌های جدید در آن دیده می‌شود.

خروجی دود موتور M ۱۵ GSI نسبت به M ۱۵ متفاوت است و از نوع استیل (هدرز) به حساب می‌آید. همچنین سر سیلندر این پیشرانه ارتقا یافته متفاوت از نمونه پایه بوده و پاشش سوخت و جرقه زنی هم در M ۱۵ GSI تغییراتی را داشته است.
رینگ‌های پیشرانه جدید سایپا هم نسبت به M ۱۵ معمولی تقویت شده و می‌تواند عملکرد بهتری را در طولانی مدت از خود نشان دهد. از دیگر تغییرات اعمال شده برای پیشرانه M ۱۵ GSI، استفاده از دریچه گاز برقی به صورت استاندارد است.

اما یکی از اصلی‌ترین تغییرات قابل مشاهده در موتور M ۱۵ GSI سایپا و مگا موتور، تجهیز این پیشرانه به سامانه VVT یا همان زمان بندی متغییر سوپاپ‌های سوخت است. همچنین در موتور M ۱۵ GSI از بالانسر بهبود یافته‌ای نسبت به M ۱۵ معمولی استفاده شده است. موتور M ۱۵ GSI می‌تواند تا ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را با قدرت ۸۸٫۴۴ تا ۸۹٫۷۲ اسب بخار تولید کند.

البته به گفته مهندسان مگا موتور و سایپا، فعلاً این ویژگی‌ها مربوط به نسخه‌های اولیه پیشرانه M ۱۵ GSI است و می‌توان در نسخه تجاری با توجه به نوع خودرو، قدرتی در بازه ۸۹ تا ۹۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۵ تا ۱۳۸ نیوتن متر از این پیشرانه دریافت کرد. توان خروجی پیشرانه M ۱۵ GSI گروه خودروسازی سایپا شباهت زیادی را در بحث توان نامی و نوع عملکرد با پیشرانه N ۴ کمپانی فیات دارد.

موتور سری N ۴ فیات ۱۳۳۲ سی سی حجم دارد و با توجه به نوع فناوری‌های موجود در آن، به عنوان یک پیشرانه ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ ۹۵ الی ۱۰۸ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۴ الی ۱۳۸ نیوتن متر تولید می‌کند. استاندارد آلایندگی این پیشرانه که بر روی سایپا اطلس S نصب می‌شود، از نوع یورو ۵ بوده و تطبیق لازم را با استاندارد‌های جاری کشور دارد.

آن طور که گفته می‌شود، در نسخه‌های کامل‌تر و قوی‌تر سایپا اطلس از پیشرانه‌هایی با قدرت ۱۰۵ تا ۱۱۷ اسب بخار استفاده خواهد شد و ساختار ۱۶ سوپاپ هم به پیشرانه این خودرو اضافه می‌شود.

امکانات سایپا اطلس

از آنجا که خودرو‌های جدید سایپا در تیپ‌های مختلف و با آپشن‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شوند و اطلس نیست با چند تیپ تولید خواهد شد برخی می‌گویند امکانات سایپا اطلس در نسخه فول دنده‌ای عبارت است از:

دو کیسه هوا SRS
فرمان کمکی برقی
تهویه اتوماتیک
نمایشگر لمسی
رهیاب ماهواره‌ای
اتصال هوشمند خودرو
استارت دکمه‌ای
کروز کنترل
محدود کننده سرعت
دوربین و سنسور پارک عقب
سنسور نور
رینگ آلومینیومی
تریم داخلی چرم و پارچه
صندلی‌های ایزوفیکس
چراغ روشنایی روز
سامانه ورود بدون کلید
سامانه راهنما و تعویض دنده GSI
سنسور باد لاستیک
شیشه‌ها و آینه‌های برقی
ترمز ABS - EBD - BAS
سامانه BCM

قیمت اطلس سایپا

باید توجه داشت که تمام این اطلاعات از منابع غیر رسمی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته و برای همین نمی‌توان تا زمان رونمایی، اطلاعات دقیقی را مورد سایپا اطلس به مخاطبان اعلام کرد. همچنین بحث قیمت اطلس هم در راستای این موضوع است، اما پیش بینی می‌شود قیمت سایپا اطلس در نسخه پایه تا ۱۵ درصد فراتر از کوییک S باشد.
منبع: جی پلاس
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید