اخاذی از دختران جوان با عکس‌های خصوصی

اخاذی از دختران جوان با عکس‌های خصوصی

پیگیری سرنخ‌های موجود فاش کرد انتشار عکس‌ها توسط خواستگار سابق شاکی انجام شده و این فرد با شماره‌ای ناشناس در اینستاگرام حساب کاربری ساخته و از آن طریق پیام‌های توهین‌آمیز و تهدید‌کننده را برای شاکی و پدر و مادرش ارسال کرده است.

کد خبر : ۹۶۶۷۲
بازدید : ۲۰۷۲

انتقام‌گیری از دختران و زنان جوان با سوء‌استفاده از عکس‌های خصوصی آنان به یکی از جرائم شایع در فضای مجازی تبدیل شده که پلیس در این زمینه بار‌ها هشدار داده و از شهروندان خواسته مراقب عکس‌ها و اطلاعات شخصی خود باشند.

پلیس فتا به‌تازگی سه متهم را دستگیر کرده که در پرونده‌های جداگانه با این شیوه از دختران انتقام‌گیری کرده‌اند.

در پرونده اول فردی که با ایجاد یک صفحه جعلی اقدام به انتشار تصاویر خصوصی دخترعموی خود کرده بود، دستگیر شد. دختری جوان چندی قبل به پلیس فتای استان فارس مراجعه کرد و در شکایتی گفت فردی ناشناس در فضای مجازی برای او و خانواده‌اش با انتشار تصاویر خصوصی ایجاد مزاحمت کرده است. پس از طرح شکایت، رسیدگى به این پرونده به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

با پی‌جویی سرنخ‌های دیجیتال توسط افسران سایبری مشخص شد پیام‌های تهدیدآمیز از سوی پسرعموی شاکی ارسال شده و او با شماره‌ای ناشناس اقدام به فعال کردن حساب کاربری اینستاگرام کرده و از آن طریق پیام‌های توهین‌آمیز و تهدید‌کننده را برای شاکی فرستاده است.

متهم بعد از دستگیری ابتدا منکر اتهامش شد؛ ولی پس از مواجهه با مدارک و مستندات موجود به ناچار لب به اعتراف گشود. در تحقیقات اولیه انجام‌شده، مشخص شد متهم به دلیل مشکلاتی که قبلا با دخترعموی خود داشت اقدام به انتشار تصاویر او در فضای مجازی کرده است.
سرهنگ حشمت سلیمانی، رئیس پلیس فتای استان فارس دراین‌باره گفت: برابر قانون هرگونه توهین، اهانت یا پخش تصاویر شخصی افراد در فضای مجازی جرم محسوب می‌شود و عواقب جبران‌ناپذیری برای فرد به همراه دارد؛ به‌همین‌دلیل رعایت اخلاق در فضای سایبر و به ویژه شبکه‌های اجتماعی امری مهم محسوب می‌شود.
در پرونده‌ای دیگر خواستگار جوانی که مزاحم سایبری خانواده دختر مورد علاقه‌اش شده بود، بازداشت شد. دختری با مراجعه به پلیس فتای استان بوشهر در شکایتی توضیح داد فردی ناشناس در شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام به انتشار تصاویر خصوصی او کرده و موجب سلب آسایش وی شده است.

پیگیری سرنخ‌های موجود فاش کرد انتشار عکس‌ها توسط خواستگار سابق شاکی انجام شده و این فرد با شماره‌ای ناشناس در اینستاگرام حساب کاربری ساخته و از آن طریق پیام‌های توهین‌آمیز و تهدید‌کننده را برای شاکی و پدر و مادرش ارسال کرده است.

متهم پرونده وقتی بازداشت شد ادعا کرد از ماجرای انتشار عکس‌ها بی‌خبر است، اما بعد از اینکه مدارک را علیه خودش دید، ضمن اعتراف به جرم خود، انگیزه‌اش را انتقام‌گیری از خانواده شاکی عنوان می‌کند و گفت دختر مورد علاقه‌اش به خواستگاری او جواب رد داد و با فردی دیگر نامزد کرد، او هم برای تلافی و ایجاد اختلاف میان این دختر و نامزدش عکس‌ها را منتشر کرد.

سرهنگ مهدی قاسمی، رئیس پلیس فتای استان بوشهر، دراین‌باره گفت: با توجه به گرایش بیشتر افراد به سمت شبکه‌های اجتماعی، متأسفانه عده‌ای با این تصور که در این شبکه ناشناخته خواهند ماند، تسویه‌حساب‌های شخصی خود را به فضای مجازی کشانده و اقدام به ایجاد مزاحمت برای دیگران می‌کنند، غافل از اینکه این‌گونه تخلفات قابل شناسایی و پیگیری هستند.
سرهنگ قاسمی با بیان اینکه سوء‌استفاده از فیلم و عکس‌های خصوصی و خانوادگی دیگران یکی از جرائمی است که این روز‌ها موضوع پرونده‌های پلیس فتا را تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: هرگونه مزاحمت و انتشار تصاویر خصوصی و خانوادگی افراد در فضای سایبری برابر ماده ۱۷ قانون جرائم رایانه‌ای، جرم محسوب شده و قانون‌گذار برای آن مجازات تعیین کرده است.
سومین متهمی که دست به جرمی مشابه زده است نیز بعد از دستگیری گفت انگیزه‌اش از انتشار تصاویر خصوصی دختر جوان انتقام‌جویی و برهم‌زدن آرامش او بود. دختری جوان با دردست‌داشتن مرجوعه قضائی به پلیس فتای غرب استان تهران مراجعه و بیان کرد فردی در فضای مجازی مدت زیادی به ایجاد مزاحمت برای وی پرداخته و دائما با ارسال پیام‌های نامربوط، موجب سلب آسایش او و خانواده‌اش شده است.

پس از ثبت اظهارات شاکی تحقیقات اولیه کارشناسان آغاز شد. با بررسی‌های اولیه و اقدامات تخصصی صورت‌گرفته متهم مورد شناسایی قرار گرفت و پس از هماهنگی‌های لازم با مقامات قضائی، به صورت غافلگیرانه دستگیر شد. متهم در تحقیقات اولیه منکر اتهام خود شد؛ ولی پس از مواجهه با مدارک موجود انگیزه خود را انتقام‌گیری و برهم‌زدن آرامش شاکی عنوان کرد.

سرهنگ سیدنظام موسوی، رئیس پلیس فتای غرب استان تهران، ضمن هشدار به افرادی که اقدام به ایجاد مزاحمت و تهدید شهروندان در فضای مجازی می‌کنند، بیان کرد: پلیس فتا برابر قانون مجازات اسلامی با خاطیان و برهم‌زنندگان نظم و آسایش شهروندان برخورد جدی می‌کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید