چرا ماجرای هواپیمای آب پاش جنجالی شد؟

چرا ماجرای هواپیمای آب پاش جنجالی شد؟

این اقدامات سپاه و همکاری ایران برای اطفاء حریق در ترکیه تبعات چندان مثبتی در میان رسانه‌ها و کاربران ایران نداشته است. این دسته از معترضان خواستار پاسخ به این سوال شده اند که چرا ایران از این ظرفیت برای اطفاء حریق جنگل‌های خود استفاده نمی‌کند؟

کد خبر : ۹۶۶۹۹
بازدید : ۳۸۰۸
فرادید | چند روزی است که جنگل‌های منطقه آنتالیای ترکیه دچار آتش سوزی گسترده شده و کشور‌های همسایه در صدد کمک به این کشور هستند. در این میان همکاری هواپیمای آب پاش ایران مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

به گزارش فرادید؛ روز گذشته وزارت دفاع ملی ترکیه تصویری از هواپیمای آب پاش ایران را در توئیتر منتشر کرد. تصاویر هواپیمای ایلیوشین ۷۶ متلق به ایران در پایگاه دریایی آکساز در جنوب غربی ترکیه را نشان می‌دهد که بنابر اعلام وزارت دفاع ملی از ظرفیت حمل ٣٠ تن آب برخوردار است.

در ادامه این توئیت هم محمد فرازمند سفیر ایران در ترکیه، از اعزام بالگرد‌های اطفاء حریق وزارت دفاع ایران به ترکیه خبر داده بود.

در این میان تصاویری هم از عملیات هواپیمای آب‌پاش سپاه دیروز در رسانه‌های ترکیه منتشر شده بود که با تمجید رسانه‌ها و کاربران ترکیه از این اقدام ایران همراه شد.

اما این اقدامات سپاه و همکاری ایران برای اطفاء حریق در ترکیه تبعات چندان مثبتی در میان رسانه‌ها و کاربران ایران نداشته است. این دسته از معترضان خواستار پاسخ به این سوال شده اند که چرا ایران از این ظرفیت برای اطفاء حریق جنگل‌های خود استفاده نمی‌کند؟

چرا ماجرای هواپیمای آب پاش جنجالی شد؟
جنجال کمک آب پاش ایران به ترکیه

براساس اعلام سپاه نیوز، در پی درخواست کشور ترکیه از جمهوری اسلامی ایران برای کمک به اطفاء جنگل‌ها و حریق‌های ایجاد شده در استان‌های مختلف این کشور و بر اساس ابلاغ ستاد کل نیرو‌های مسلح، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نسبت به اعزام یک فروند هواپیمای ایلوشین ۷۶ ودو فروند بالگرد ام آی ۱۷۱ جهت کمک رسانی به عملیات اطفای به کشور ترکیه اقدام نمود.

اما این اقدام سپاه با انتقاد بسیاری از رسانه ها، کاربران و فعالان محیط زیست مواجه شده است.

در همین راستا امید سجادیان از فعالان محیط زیست و دبیر اجرایی نهضت محیط زیست، گفته که جنگل‌های زاگرس و استان کهگیلویه و بویراحمد طبیعی هستند از ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ سال عمر دارند و تاثیر بسزایی در سیستم اکولوژیک دارند، اما متاسفانه برای مسئولان اهمیت و اولویت ندارند و با وجود داشتن هواپیمای آتش نشان، این هواپیما را به منطقه جهت کمک اعزام نکرده اند در حالی که جنگل‌های کشور ترکیه سوزنی و دست کاشت هستند.

این فعال زیست محیطی استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: «اگر امکانات و هواپیمای آتش نشان داریم چرا در مواقع ضروری و بحران به داد خودمان نمی‌رسید؟ با وجود این امکانات باید نیرو‌های مردمی و داوطلب با دست خالی به جنگ آتش بروند و مصدوم شوند و همچون" البرز زارعی" منجر به مرگ آن‌ها شود.»

همچنین در چند روز گذشته، برای بیست و دومین بار شبه‌جزیره میانکاله خزر دچار حریق شده بود که در همین رابطه علی کلانه، رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله با عتراض به اقدام سپاه گفت: «از ابتدای امسال تاکنون وسعت حریق‌ها به بیش از ۲۳۱ هکتار رسیده است. با ادامه آتش‌سوزی‌های سریالی در میانکاله، حتی یک کامیون آبرسان هم اعزام نشده است.»

او افزود: «کارشناسان می‌گویند از این میزان حدود ۷۰ درصد از گونه گیاهی سازیل و ۳۰ درصد گونه گیاهی انار وحشی در میانکاله دچار طعمه حریق شدند. متولی اصلی اطفای حریق در مناطق جنگلی و مرتعی جهاد کشاورزی است که باتوجه به اینکه بودجه در این زمینه دریافت می‌کند، اما در این زمینه همراهی لازم را ندارد.»

محمد درویش، کنشگر محیط زیست، هم در انتقاد به نبود امکانات در اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع کشور، گفته که به‌کارگیری هواپیمای آبپاش (که به کانادایر معروف است) همه ما را شوکه کرد و معلوم نیست چرا این هواپیما تاکنون در ایران به‌کار گرفته نشده است.

درویش می‌گوید که پاسخ این سوال را باید از مسئولان وزارت دفاع و محیط زیست پرسید، اما بی‌شک دلیل خسارت‌هایی که محیط‌زیست کشور با آن روبه‌رو می‌شود، این است که سازمان‌های متولی از آمادگی لازم برخوردار نیستند هربار که آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها رخ می‌دهد، مسئولان محلی از نبود هلی کوپتر برای اطفای حریق گلایه می‌کنند، در حالیکه هلی‌کوپتر‌ها که برای مصارف جنگی طراحی شده‌اند، نمی‌توانند وسیله مناسبی برای خاموش کردن آتش باشند.


از همین رو سردار سرتیپ دوم خلبان شمس الدین فرزادی پور فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه در پاسخ به گلایه‌های این فعالان محیط زیست، رسانه‌ها و کاربران گفته یکی از ماموریت‌های ما کمک به ماموریت‌های مردم یاری سپاه و سایر ارگان‌های کشور است.

این مقام هوافضای سپاه اضافه کرد: «ما از زمان دستیابی به تجهیزات اطفای حریق هوایی در تمامی حوادث آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع که در داخل کشور اتفاق افتاده حضور موثر و تعیین کننده داشته ایم که اجرای بیش از ۱۱۰۰ سورتی پرواز اطفای حریق توسط هواگرد‌های سپاه خود گویای این امر است.»

او در پاسخ به برخی شبهات مبنی بر عدم اجرای پرواز اطفای حریق از سوی سپاه بدلیل پرداخت نشدن بدهی‌ها از سوی برخی ارگان‌ها گفته است که این موضوع کذب محض است و در چند سال اخیر هرکجا از ما در خواست کرده اند و نیاز به حضور هواگرد‌ها و تجهیزات ما بوده است بدون چشم داشت به اجرای ماموریت پرداخته ایم.
البته دسته‌ای از کابران و رسانه‌های داخلی هم نسبت به کمک ایران برای اطفاء حریق جنگل‌های ترکیه خوشبین بوده و از این اقدام سپاه حمایت کرده اند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید