ماجرای کمبود سرم و دارو در داروخانه‌ها

ماجرای کمبود سرم و دارو در داروخانه‌ها

سازمان غذا و دارو معتقد است که افزایش مصرف سرم‌های تزریقی بدلیل مصرف همزمان با داروی رمدسویر و همچنین افزایش دمای هوا علت کمبود سرم در کشور است. اما برخی از انجمن‌های صنفی حوزه دارو مدعی اند که قطعی برق باعث کاهش تولید دارو و سرم شده است.

کد خبر : ۹۶۷۰۰
بازدید : ۴۰۴۵
فرادید | همزمان با طغیان کرونا دلتا در ایران، بیشتر مراکز بهداشتی و درمانی خبر از کمبود سرم و برخی دارو‌های درمانی داده اند. وزارت بهداشت با تایید این موضوع اعلام کرده که کمبود سرم و دارو در روز‌های آینده حل می‌شود.

به گزارش فرادید؛ پزشکان داروساز در استان‌های مختلف مسئله کمبود سرم و برخی اقلام دارویی را تایید کرده اند. آن‌ها می‌گویند که سرم در سطح داروخانه کمیاب شده است و در حال حاضر توزیع سرم به صورت سهمیه بندی صورت می‌گیرد. برخی داروخانه دار نیز مدعی اند که ماهانه به هر داروخانه ۱۲ یا ۲۴ عدد سرم داده می‌شود.

البته در میان استان‌های کشور، کمبود برخی اقلام دارویی، از جمله سرم در استان خراسان رضوی به نقطه بحرانی رسیده است.

علی روح‌بخش، مدیر امور دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این رابطه می‌گوید: «افزایش ناگهانی جمعیت بیماران مبتلا به سویه دلتای ویروس کرونا سبب بحران داروی این حوزه در مناطق زیر پوشش دانشگاه در سطح استان خراسان رضوی شده است.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تهران و گلستان پس از استان خراسان رضوی با بحران کمبود اقلام دارویی روبرو هستند.

حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت درباره کمبود اقلام دارویی در کشور گفته که مشکل کمبود سِرم نیز به زودی حل خواهد شد. اما او نگفته که علت شکل گیری این کمبود چه بوده است.

داروخانه دار‌ها می‌گویند که علاوه بر کمبود سرم، وضعیت دارو‌های تاثیرگذار در درمان کرونا، ام. اس و شیمی درمانی نیز با کمبود جدی مواجه شده است.

دبیر انجمن داروسازان تهران نیز درباره کمبود برخی دارو‌های مورد نیاز در درمان بیماری کرونا و سرم‌های تزریقی می‌گوید که سرم و بسیاری از دارو‌های کرونا مانند رسیژن (اینترفرون بتا۱)، فاویپیراویر و ... دچار کمبود شده‌اند.
ماجرای کمبود سرم و دارو در داروخانه ها

علت کمبود دارو و سرم در کشور چیست؟

سازمان غذا و دارو معتقد است که افزایش مصرف سرم‌های تزریقی بدلیل مصرف همزمان با داروی رمدسویر و همچنین افزایش دمای هوا علت کمبود سرم در کشور است.

سید حیدر محمدی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در این رابطه می‌گوید: در حال حاضر از آن جایی که هوا گرم است، مردم دچار دهیدراتاسیون (کم آبی بدن) می‌شوند و این موضوع منجر به کم آبی بدن‌شان می‌شود و سرم برایشان تجویز می‌شود. اکنون بیماران کرونا هم اضافه شده‌اند و این موارد باعث شده که مصرف سرم به صورت ناگهانی چند برابر شود.

علاوه بر افرایش مصرف، محمدی گفته که یکی از شرکت‌هایمان هم در حال بازسازی خطوط تولیدش است، به همین دلیل با کمبود سم مواجه شدیم.

البته او این را هم می‌گوید که مشکلی در حوزه تولید سرم نداریم و قرار شد که شرکت‌ها تولیدشان را افزایش دهند و مشکل رفع می‌شود.

در این میان دکتر محمدرضا دری، دبیر انجمن داروسازان تهران هم معتقد است که عرضه دارو مختل نشده، اما به دلیل افزایش تقاضا، میزان عرضه دارو‌ها با تقاضای بیماران همخوانی ندارد.

او همچنین به این نکته اشاره کرده که به دلیل تحریم‌ها واردات برخی مواد اولیه موجود در داروها، دچار مشکل شده است. از این رو افزایش ظرفیت در شرایط کنونی با مشکل مواجه است و بعید به نظر می‌رسد که وزارت بهداشت بتواند به این زودی‌ها مشکل را برطرف کند.
ماجرای کمبود سرم و دارو در داروخانه ها

قطعی برق تولید سرم و دارو را کاهش داد؟

در حالی که وزارت بهداشت معتقد است که افزایش تقاضا موجب کمبود اقلام دارویی در کشور شده است، اما برخی از انجمن‌های صنفی حوزه دارو مدعی اند که قطعی برق باعث کاهش تولید دارو و سرم شده است.

هادی ابوی، رئیس انجمن صنفی کارکنان داروخانه‌های سراسر کشور در این رابطه می‌گوید که قطع برق در سراسر کشور در نحوه تولید تمام کالا‌ها اثر گذاشته است و تولید سرم از قطعی برق تاثیر پذیرفته چرا که تولید آن پیچیدگی خاصی ندارد و در واقع علت کمبود سرم بیشتر از بی‌تدبیری مسئولان است.

او مدعی است که کمبود دارو و سرم به علت افزایش تقاضا نیست.

ابوی گفته که سرم مانند قرص مُسکن نیست که مردم در دوران کرونا برای خود تجویز خودسرانه داشته باشند و این دارو با دستور پزشک تجویز می‌شود؛ بنابراین علت کمبود به خاطر افزایش مصرف خودسرانه مردم نیست. بلکه تعداد آمار مبتلایان کرونا چه کسانی که سرپایی تجویز می‌شوند و چه کسانی که بستری هستند، روزانه زیاد می‌شود و پزشک برای آن‌ها سرم تجویز می‌کند.

این موضوع در شرایطی مطرح شده که سازمان غذا و دارو هیچ اشاره‌ای به دخالت قطعی برق در کاهش تولید دارو و سرم نداشته است. از سوی دیگر مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفته که شرکت‌های داروسازی قرار است با افزایش ظرفیت تولید کمبود دارو و سرم را جبران کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید