کشف جدید زیست‌شناسان درباره مولکولی که باعث چاقی می‌شود

محققان نشان داده اند که یک مولکول تنظیم کننده متابولیک به نام Them۱ با مسدود کردن دسترسی به منبع سوخت، از سوزاندن چربی در سلول‌ها جلوگیری می‌کند

کشف جدید زیست‌شناسان درباره مولکولی که باعث چاقی می‌شود
فرادید| چاقی که با مشکلات جدی از جمله سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است، بیش از یک سوم بزرگسالان در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در حال حاضر، تعداد کمی از مداخلات درمانی بی خطر و مؤثر برای بیماران چاق در دسترس است.

به گزارش فرادید؛ در حال حاضر، یک تیم چند رشته‌ای از محققان نشان داده است که یک مولکول تنظیم کننده متابولیک به نام Them۱ با مسدود کردن دسترسی به منبع سوخت ، از سوزاندن چربی در سلول‌ها جلوگیری می‌ کند. این مطالعه با هدایت کارشناسان میکروسکوپی در مرکز پزشکی BIDMC و متخصصان متابولیسم در Weill Cornell Medicine و NewYork-Presbyterian، ممکن است به توسعه نوع جدیدی از درمان چاقی کمک کند . یافته‌ های این تیم در ۹ ژوئن در مجله‌ی Nature Communications منتشر شده است.

برای توضیح چگونگی خنثی سازی پروتئین Them۱ تولید گرما، متخصص زیست شناسی و میکروسکوپ سلولی BIDMC، دکتر سوزان هاگن، معاون تحقیقات در بخش جراحی در BIDMC، و یو لی، محقق پسادکتری در آزمایشگاه خود، از میکروسکوپ نوری و الکترونی برای مشاهده Them۱ در سلول‌های چربی قهوه‌ای موش رشد یافته در آزمایشگاه استفاده کردند.

هاگن می‌ گوید: "Them۱ یک مولکول جالب است. اگر فعالیت آن را مهار یا مسدود کنید، متابولیسم افزایش می‌ یابد و این باعث کاهش وزن بدن می‌شود. "
کشف جدید زیست‌شناسان درباره مولکولی که باعث چاقی می‌شود

آزمایش‌ها نشان داد که وقتی سلول‌ها برای سوزاندن چربی تحریک می‌ شوند، یک تغییر شیمیایی باعث می‌شود که مولکول‌های Them۱ در سراسر سلول پخش یا منتشر شوند. این امر نیروگاه‌های سلولی موسوم به میتوکندری را آزاد می‌کند تا ذخایر چربی سلول را به طور م مؤثر تبدیل به انرژی کند. اما هنگامی که تحریک متوقف می‌شود، مولکول‌های Them۱ به سرعت به ساختاری موسوم به میعانات مولکولی بیولوژیکی تبدیل می‌شوند. مولکول‌های متراکم شده Them۱ بین میتوکندری و چربی‌هایی که به عنوان سوخت استفاده می‌کنند، تولید انرژی را محدود می‌کنند.

هاگن، مدیر بخش میکروسکوپی و بافت شناسی در BIDMC و دانشیار جراحی در دانشکده پزشکی هاروارد، می‌گوید: "این فوق العاده جالب بود. ما از سایر متخصصان میکروسکوپ سوال کردیم که آیا تا به حال چیزی شبیه به تصاویر غیرمعمول ما در سلول‌های در حال استراحت دیده ایم؟ با استفاده از تکنیک‌های بسیار پیچیده میکروسکوپ الکترونی، ما توانستیم - برای اولین بار، تا آنجا که می‌دانیم - نشان دهیم که میعانات دو مولکولی در میکروسکوپ الکترونی چگونه است. "

کوهن و هاگن، هر دو از اعضای مرکز بیماری‌های گوارشی هاروارد، از سال ۱۹۸۳ همکاری داشته اند. مطالعه فعلی که تا حدی با کمک مالی پنج ساله از موسسه ملی بهداشت پشتیبانی شده است.

هاگن اضافه کرد: "این سرگرم کننده‌ترین چیزی بود که من در زندگی علمی‌ام داشته‌ام. گنجاندن چندین محقق اولیه با تخصص متفاوت به شما قدرت انجام کار‌هایی را می‌دهد که هرگز نمی‌توانید به تنهایی انجام دهید. "