هشدار ۱۴ هزار دانشمند درباره بدتر شدن سریع علائم حیاتی زمین
فرادید| این کمی شبیه به یک شوخی است - چه چیزی ۱۴۰۰۰ دانشمند و ۱۹۹۰ حوزه قضایی را در ۳۴ کشور گرد هم می‌آورد؟

اما درباره‌ی بحران آب و هوایی هیچ شوخی در کار نیست. در یک گزارش جدید، کارشناسان یک هشدار دیگر در مورد وضعیت سیاره ما صادر کرده اند و این آخرین به روز رسانی واقعاً ویرانگر است.

به گزارش فرادید؛ محققان می‌گویند: "ما در حال نزدیک شدن یا در حال عبور از نقاط عطف مربوط به بخش‌های مهم سیستم زمین، از جمله یخ‌های قطب جنوب غربی و ورقه‌های گرینلند، صخره‌های مرجانی آب گرم و جنگل‌های بارانی آمازون هستیم. "

با توجه به این تحولات هشدار دهنده، ما نیاز به به روز رسانی‌های کوتاه، مکرر در شرایط اضطراری آب و هوا داریم.

در سال ۲۰۱۹، ۱۱۲۵۸ دانشمندان گزارشی در مجله BioScience منتشر کردند که جهان را در مورد شرایط آب و هوایی شدید که با آن روبرو هستیم هشدار داد.
هشدار ۱۴ هزار دانشمند درباره بدتر شدن سریع علائم حیاتی زمین

تقریباً دو سال بعد، به طرز باورنکردنی هیچ چیز تغییر نکرده است.

توماس نیوزوم، بوم شناس دانشگاه سیدنی می‌گوید: "چیزی که به طور ویژه نگران کننده است، افزایش بلایای مرتبط با آب و هوا، از جمله آتش سوزی‌های ۲۰۱۹-۲۰۲۰ استرالیا می‌باشد و این واقعیت است که سه گاز اصلی گلخانه ای-دی اکسید کربن، متان و اکسید نیتروژن-رکورد غلظت جو در سال ۲۰۲۰ و دوباره در ۲۰۲۱ را به ثبت رسانده اند. این با وجود تغییرات در طول همه گیری COVID-۱۹ بود. "

گزارش جدیدی که در BioScience نیز منتشر شده است، که در آن ۲۸۰۰ دانشمند و ۱۹۹۰ کارشناس حوزه قضایی به طور رسمی وضعیت اضطراری آب و هوا را اعلام یا به رسمیت شناخته اند و یک رویکرد سیاستی ارائه کرده است تا بتوان برخی از خسارات وارده بر سیاره‌ی در حال گرم شدن ما را کاهش داد.

محققان "رویکرد سیاست گذاری سه جانبه در کوتاه مدت" را پیشنهاد می‌کنند: افزایش قابل توجه قیمت جهانی کربن، ممنوعیت تدریجی و در نهایت ممنوعیت جهانی سوخت‌های فسیلی و توسعه ذخایر آب و هوایی برای حفاظت و بازیابی تنوع زیستی و غرقاب‌های کربنی (مانند به عنوان جنگل بارانی آمازون).
هشدار ۱۴ هزار دانشمند درباره بدتر شدن سریع علائم حیاتی زمین

البته دانشمندان آب و هوا حداقل از دهه ۱۹۶۰ درباره خطرات تغییرات آب و هوایی به شدت هشدار می‌دهند و از دهه ۱۹۸۰ راه حل‌های مختلف را به روش‌های مختلف ارائه می‌دهند.

علیرغم اینکه می‌دانیم استفاده بی رویه از سوخت‌های فسیلی بر آب و هوای زمین چه می‌کند، انتشار گاز‌های گلخانه‌ای مربوط به انسان‌ها همچنان رو به افزایش است و در نتیجه گرمایش زمین افزایش یافته است. اکنون، دانشمندان هشدار می‌دهند که دیگر وقتی برای هدر دادن نداریم.

نیوزوم می‌گوید: "ما نیاز فوری به تغییری دگرگون کننده برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و به طور گسترده‌تر، بهره برداری بیش از حد انسان از کره زمین را پیشنهاد می‌کنیم. هنوز فرصت‌هایی برای تغییر اقدامات حمایتی مالی مربوط به همه گیری به فعالیت‌های دوستدار آب و هوا وجود دارد؛ بهبود شرایط واگذاری سوخت‌های فسیلی و یارانه‌های سوخت‌های فسیلی تشویق کننده است. "

با این حال، با وجود بسیاری از ۳۱ "نشانه حیاتی" یا معیارها-مانند تغییرات اقیانوس، تعداد دام‌ها و ذوب شدن یخ ها-که در بحرانی‌ترین حد تاریخ بوده اند، چند بارقه امید نیز وجود دارد.
هشدار ۱۴ هزار دانشمند درباره بدتر شدن سریع علائم حیاتی زمین

بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱، انرژی خورشیدی و بادی ۵۷ درصد افزایش یافته است (اگرچه این میزان هنوز ۱۹ برابر کمتر از مصرف سوخت فسیلی است).

همچنین، بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ میزان واگذاری سوخت‌های فسیلی افزایش چشمگیری داشته است و از سال ۲۰۱۹، مصرف انرژی سوخت‌های فسیلی نیز کاهش کمی داشته است - اگرچه محققان خاطرنشان می‌کنند که این احتمالاً به دلیل همه گیری کرونا بوده است و احتمالاً دوباره افزایش می‌یابد.

این گزارش جدید به منظور مطابقت با جدیدترین گزارش بین المللی تغییرات آب و هوایی (IPCC) که هفته آینده منتشر می‌شود، امید است که بیشتر زنگ خطری باشد. گزارشات IPCC از سال‌های گذشته هیچ گونه اختلالی در این زمینه نداشته است.

دانشمندان هنوز امیدوارند که اراده سیاسی کافی برای ایجاد تغییرات لازم در سیاست وجود داشته باشد - به معنای واقعی کلمه برای «نجات جهان».

این گزارش در BioScience منتشر شده است.

منبع: ScienceAlert