چرا خودرو دوباره گران شد؟

چرا خودرو دوباره گران شد؟

با وجود اینکه قیمت خودرو‌های داخلی از ابتدای سال تا ابتدای مردادماه افزایش ۱۰ تا ۵۰ درصدی را تجربه کردند. اما در طول دو هفته اخیر، باز هم قیمت خودرو روند صعودی به خود گرفته است. در این میان خودروسازان و قطعه ساز‌ها قطعی برق را علت گرانی خودرو عنوان می‌کنند.

کد خبر : ۹۶۸۲۹
بازدید : ۲۴۴۴
فرادید | بازار خودرو در طول یک هفته اخیر با جهش قیمت مواجه شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که انواع خودرو داخلی و خارجی در بازار بین ۴ تا ۸۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کردند. فعالان بازار معتقدند که قطعی برق منجر به افزایش ناگهانی قیمت خودرو‌ها شده است.

به گزارش فرادید؛ سایپا ۱۵۱ پلاس در حالی که هفته گذشته در بازار ۱۴۰ تومان قیمت داشت، اما حالا به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین سمند LX که هفته پیش ۲۱۶ میلیون تومان به فروش می‌رسیده، هم اکنون به ۲۲۷ میلیون تومان رسیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سایپا ۱۵۱ پلاس ابتدای امسال ۱۱۶ میلیون تومان قیمت داشت و سمند LX نیز در بازار ۱۹۲ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود.

البته در طول ۲۴ ساعت اخیر نیز با وجود کاهش قیمت ارز، قیمت خودرو‌های داخلی رشد ۲ تا ۶ درصدی را تجربه کرده اند.

در این رابطه خودروی تیبا و تیبا که روز گذشته ۱۳۶ و ۱۴۶ میلیون تومان قیمت داشتند، حالا نرخ شان به ترتیب به ۱۴۳ و ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است.
چرا خودرو دوباره گران شد؟

علت گرانی دوباره خودرو

با وجود اینکه قیمت خودرو‌های داخلی از ابتدای سال تا ابتدای مردادماه افزایش ۱۰ تا ۵۰ درصدی را تجربه کردند. اما در طول دو هفته اخیر، باز هم قیمت خودرو روند صعودی به خود گرفته است. در این میان خودروسازان و قطعه ساز‌ها قطعی برق را علت گرانی خودرو عنوان می‌کنند.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در این رابطه می‌گوید قطعی‌های مکرر برق تأثیرات بسیار منفی در صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی گذاشته و زنجیره تامین را با مشکل مواجه کرده است.

طبق گفته او، از یک‌سو به‌دلیل مدت زمان زیاد قطعی برق، تولید قطعه کاهش یافت و از سوی دیگر باعث شد تا تمام دستگاه‌های الکترونیک و برد‌ها بسوزد و زیان هنگفتی به صنعت قطعه‌سازی وارد شود. این روند باعث شد تعداد خودرو‌های مانده در کف پارکینگ خودروسازان افزایش یابد.

البته در این میان فعالان بازار خودرو، افزایش قیمت دلار و بازگشت انتظارات تورمی را دلیل گرانی دوباره بازار خودرو عنوان می‌کنند.

علاوه بر این، سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو کاهش شدید عرضه خودرو را علت گرانی‌ها می‌داند.

او می‌گوید که کمبود عرضه خودرو توسط خودروسازان داخلی و عبور نرخ دلار از مرز ۲۵ هزار تومان موجب افزایش تقاضای تورمی و کمبود خودرو در بازار شده است.

موتمنی مدعی است که خودروساز‌ها با کاهش عرضه، سعی در حفظ وگرانی قیمت خودرو دارند. او گفته که قبلا با ورود دلار به کانال ۲۲ هزار تومان و رشد عرضه خودرو‌های پارکینگی این امکان وجود داشت که خودروسازان بازار خودرو را مدیریت کنند، اما با کاهش عرضه بازار را به‌نحوی مدیریت کردند تا قیمت خودرو نریزد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو می‌گوید که خودروسازان حتی خودرو‌های مصرفی مورد نیاز بازار را نیز تامین نمی‌کنند.
چرا خودرو دوباره گران شد؟

کاهش عرضه خودرو و مسئله خودروهای ناقص دپو شده!

فعالان بازار در حالی مسئله کاهش عرضه خودرو به بازار را مطرح می‌کنند که براساس آمار روزنامه دنیای اقتصاد، تعداد خودر‌های دپوشده سه خودروساز بزرگ کشور در بهار ۱۴۰۰ به ۱۲۵ هزار و ۱۳۵ دستگاه رسیده است. حال آنکه این تعداد در سه ماه سال قبل ۷۹ هزار و ۴۱۵ دستگاه بوده است.

در این میان برخی دیگر از رسانه‌های اقتصادی نیز درباره پدیده دپوی خودرو‌ها در پارکینگ خودروساز‌ها می‌گویند تولید این محصولات بیشتر به واسطه عدم تامین قطعه در خطوط تولید صورت می‌گیرد، این در شرایطی است که عوامل دیگری همچون مدیریت قیمت توسط خودروسازان نیز در این امر دخیل به نظر می‌رسد.

به عقیده فعالان بازار، خودروسازان با افزایش خودرو‌های دپو شده در پارکینگ ها، عرضه خودرو در بازار را کاهش می‌دهند.

اما در طرف مقابل، خودروساز‌ها و قطعه سازان مدیریت قیمت بازار خودرو با کاهش عرضه را رد می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که علت دپوی خودرو‌ها تنها به دلیل تحریم‌ها و عدم تامین قطعات صورت گرفته است.

طبق گفته آن ها، خودروسازان خودرو‌ها را نمی‌توانند تجاری کنند چرا که نقص قطعه دارند و بیشتر خودرو‌های ساخته شد در کف پارکینگ‌ها می‌ماند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید